Conversational Billing: transacties in een gesprek

Gezellig een film aanzetten, de lampen dimmen en een pizzaatje bestellen zonder ook maar een vinger te bewegen. Het leek een lange tijd iets van de toekomst, maar spraakbesturing in huishoudens is inmiddels realiteit geworden. Door de immense populariteit van smart speakers zoals de Amazon Echo en Google Home verandert ook de manier waarop we winkelen in een hoog tempo. Één op de zes Amerikanen heeft tegenwoordig een slimme speaker in huis en men verwacht dat shoppen via spraakopdrachten in de komende jaren uitgroeit tot een miljardenindustrie. Uitgeven is nog nooit zo makkelijk geweest!

Een eenvoudig betalingsproces

Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat consumenten bereid zijn meer af te nemen via conversational assistants. Het gemak en de snelheid die consumenten ervaren, vormen hierin belangrijke motivators. De overgang naar shoppen via conversational systems wordt steeds kleiner. Er liggen dus kansen in het zo eenvoudig mogelijk maken van je betalingsproces. En met conversational billing kan dat. Ofwel; het doen van een transactie via gesprekken. Als je het al een gesprek kunt noemen, want een enkele spraakopdracht moet voldoende zijn om een boeking of bestelling en de betaling rond te maken.  
 

Voice assistants en Chatbots

Bestellingen plaatsen via Google Home gaat snel de normaalste zaak van de wereld worden. En wat denk je bijvoorbeeld van een speaker, die je attendeert op een product dat op is bij je thuis? Handig natuurlijk! Via je voice assistent een bestelling kunnen plaatsen bij je supermarkt of drogisterij bijvoorbeeld, als je door je wc papier heen bent of dringend nieuwe haargel nodig hebt. Die mogelijkheden, dat gemak, gaat absoluut meer omzet opleveren. Erg slim dus om nu op deze koopintentie in te spelen. 

Chatbots worden inmiddels steeds meer omarmd. Ze worden al jaren actief ingezet door bedrijven en zijn steeds effectiever in de directe communicatie met klanten. Met chatbots ben je eveneens in staat om het betalingsproces zeer eenvoudig te maken. Bij het doen van een transactie via de chat, wordt de betaling onderdeel van de klantdialoog. 

De customer journey wordt steeds korter. Een klant hoeft niet speciaal een account aan te maken, want een chatbot heeft betaal- en adresgegevens al opgeslagen. Daardoor wordt het heel simpel: één klik en de betaling is rond. Dit fenomeen, single click buying, is een ontwikkeling die een grote verandering in e-commerce teweeg zal brengen. 

Meer weten over conversational billing?

Conversational commerce is de toekomst! Benieuwd welke mogelijkheden er liggen voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op! Mijn naam is Wim en ik ben commercial director bij Bluebird Day. Ik maak de manier waarop merken en mensen zaken met elkaar doen eenvoudiger én leuker!

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6