Blog

Creëer content met brand persona’s

Content marketing is een groot onderwerp. In een aantal stappen wordt het schrijven van teksten echter een stuk gemakkelijker.

Content marketing maakt deel uit van je online strategie. Dit wordt vaak vergeten door bedrijven, aangezien ze eerst nadenken over kanalen, branding en technieken. Maar de kern van het verhaal wordt links gelegd en niet meer naar omgekeken. De contentstrategie vormt een rode draad door je strategie en is daarom absoluut onmisbaar binnen elke online strategie.

Content marketing is een groot onderwerp. Om dieper op de stof in te kunnen gaan, geven we een grote tip: creëer een brand personality op basis van brand persona’s. Zo wordt het schrijven van je content in een aantal stappen een stuk gemakkelijker.

De stappen

Stap 1: Ontdek je brand personality

Een merk is als een mens, en in veel manieren is een mens ook als een merk. Mensen kiezen merken uit die bij een bepaalde levensstijl past, en om zichzelf uit te drukken. Om jezelf meer te binden met je eigen merk, en om het jezelf makkelijk te maken in de volgende stappen, kun je een brand personality ontwikkelen. Dit is het creëren van een persoonlijkheid achter je merk. Wat helpt om een persoonlijkheid te ontwikkelen, is het stellen van de volgende vraag aan anderen: Als mijn merk een (bekend) persoon zou zijn, wie zou het dan zijn?

Door deze vraag te stellen, laat je mensen een persoon zien achter je merk en daarmee kunnen je klanten zich makkelijker identificeren. Zo wordt ook vertelt door hoogleraar Psychologie Robert Cialdini. Volgens zijn principe 'likability' willen we graag iets doen voor of samen met mensen - en daarmee ook organisaties - die op onszelf lijken.

Een goed voorbeeld van een brand positionering is de reclame van Old Spice.

Stap 2: Maak brand personas

Een brand persona is de persoon die je merk liefhebt en dus voorkeur geeft. In plaats van te denken in termen van je doelgroep als vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar, schrijf je een persona over twee of drie typische kenmerken van je klanten Creëer hiervoor een archetype met een eigen verhaallijn, gezinssituatie, foto , enzovoort. Alles wat je van je persona zou willen weten, schrijf je op. Het creëeren van een persoon achter je klant, helpt je ontdekken wat hij of zij belangrijk vindt in het leven zodat je beter op de wensen kan aansluiten en de communicatie kunt verbeteren.

Maak een brand persona, net zoals een datingprofiel dat zou doen.

Stap 3: Vind de toegevoegde waarde

Je product is niet hetgeen wat je merk sterk maakt, maar het is wat je product helpt om het leven van je doelgroep te verbeteren. Je brand persona en je brand personality moeten een connectie gaan voelen. Wat voegt je merk toe aan het leven van je doelgroep? Om dat te leren kun je gebruikmaken van: de means-end chain, oftewel: doel-middel keten, waarmee je kunt ontdekken welke waardes van belang zijn.

Vaak is het maken van zo’n keten het meest gunstig wanneer je gesprekken/interviews aangaat met je doelgroep over het product dat je verkoopt. Ga vervolgens steeds dieper in op het antwoord en blijf vragen stellen.

Stap 4: Leer je merk kennen

Door je merk beter te leren kennen, ga je ook makkelijker teksten schrijven. Stap in de mindset van je brand personality en denk vanuit daar wat je tegen je vrienden (je brand persona’s) zou zeggen. Dit is voor elk merk anders, maar als voorbeeld pakken we Coca Cola, een merk met een extreem brede doelgroep. De slogan luidt “Open Happiness”. Wanneer je een colafles opent, is het niet dat je toegang krijgt tot cola, maar toegang tot een gelukkiger leven. Hoe fijn is dat?

Het kan ook anders. Apple zinspeelt juist meer op vrijheid en persoonlijke ontwikkeling, waarschijnlijk omdat dit beter bij het merk past.