Blog

13 belangrijke leerlessen voor developers

Ben je frontend, backend of full-stack developer? Dan ga je van deze interessante antwoorden zeker wat opsteken!

Programmeren is een moeilijke baan. Niet alleen ben je constant in de weer met ingewikkelde talen en complexe architecturen, je moet ook goed werken in teamverband en de klant tevreden houden. Als developer ben je eigenlijk nooit uitgeleerd, want elk project brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Daarom vroegen we aan al onze collega’s - van junior tot senior - wat hun grootste leerles tijdens hun carrière als developer was.

1 - Backup, backup, backup

“Ik heb geleerd om altijd een backup van de database te maken bij het updaten van een site. Het is me hier gelukkig nooit gebeurd, maar vroeger wel. Ik was lokaal aan een website aan het werken en wilde mijn aanpassingen doorvoeren. Je raadt het al: de productie database had ik per ongeluk volledig overschreven! Nu ben ik dus erg voorzichtig met alles rondom databases. Mijn tip is: loop liever alles twee of drie keer na dan dat je het klakkeloos doorvoert.”

Rick, support developer.

2 - Uit die comfortzone!

“Als developer is het belangrijk om jezelf te blijven uitdagen en eigenlijk altijd buiten je comfortzone te gaan. Wanneer je dit niet doet, kom je in een sleur terecht waardoor het werk op den duur saai wordt. Buiten je comfortzone gaan kan je op verschillende manieren doen; bijvoorbeeld door extra uitdagende taken op te pakken of moeilijke bugs proberen te fixen. Als je het gevoel hebt dat je totaal verloren ben, dan doe je het goed! Met wat extra doorzettingsvermogen zorg je dan dat je jezelf overtreft en snel leert.”

Sander, support developer.

3 - Geen oplossingen, maar problemen

“Ik heb geleerd om je klanten echt goed uit te vragen en nooit ergens vanuit te gaan. Alleen wanneer je door blijft vragen kom je namelijk ergens achter: Vaak denken klanten in oplossingen, niet in problemen. In de meeste gevallen zijn er juist betere of goedkopere oplossingen beschikbaar voor het daadwerkelijke probleem. Als je niet achter het probleem komt, dan bouw je voor je het weet iets waar de klant zelf op de lange termijn toch niet blij mee is. Daarom dus goed doorvragen!”

Niels, backend developer.

4 - Ruil je stress in voor structuur

“Nooit je glas water te dicht bij je laptop zetten, altijd een stukje er van af. Nee, grapje! Mijn echte leerles heeft alles te maken met structuur aanbrengen in je code. Tijdens mijn studie programmeerde ik ook veel en kwam ik er achter hoe ingewikkeld het is om goede code te schrijven. Ik ben me toen gaan verdiepen in design patterns, best practices en het aanbrengen van structuur. Het werkt zo veel makkelijker wanneer je netjes en georganiseerd kunt werken binnen de architectuur. Daarom raad ik iedereen aan om dit jezelf aan te leren.”

Justin, backend developer.

5 - Programmeren is de klant kennen

“Je moet de klant echt goed ondervragen bij het begin van een project. Met gebrekkige kennis over het assortiment kun je niet goed bouwen. Plus wanneer je de klant aan het begin niet ondervraagt, loop je het risico dat er nog input komt in de latere fases van het project. Voorkom dus dat je voor verrassingen komt te staan zodat het project niet uitloopt.”

Mario, support developer.

6 - Framework & teamwork

“Altijd alles zelf willen maken, dat is in mijn ervaring een valkuil voor veel developers. Zelf wou ik dit ook altijd aan het begin van mijn carriére. Nu weet ik dat je in je eentje nooit op kunt programmeren tegen een team dat werkt binnen een framework. Alle onderdelen van het Model-View-Controller (MVC) principe wilde ik vroeger zelf maken, nu gebruik ik daar frameworks voor. Dat is niet alleen makkelijker en sneller, maar ook beter voor de beveiliging. Laat techniek dus voor jou werken, in plaats van te werken aan techniek.”

Martin, backend developer.

7 - Je domme vragen mogen er zijn

“Mijn tip? Domme vragen stellen! Natuurlijk is het goed om zelf onderzoek te doen, maar vaak kan je van je collega’s nog veel meer en bovendien sneller leren. Veel van mijn domme vragen hebben mijn eigen kennis vergroot of juist een betere, snellere oplossing aan het licht gebracht. Zo is domme vragen stellen dus beter voor jezelf, voor de klanten en voor het bedrijf!”

Jack, support developer.

8 - Choose your powers

“Tijdens het werken als developer kwam ik er achter hoe belangrijk het is om een goede workflow voor jezelf te ontwikkelen. Één ding is zeker: Je kunt niet alles tegelijk aanleren, dus ‘choose your powers’. Zodra je weet wat je wilt leren, maak dan een duidelijk plan voor jezelf. Bij het uitvoeren van dit plan blijf je steeds je workflow verbeteren. Zo word je echt goed in hetgeen dat je aan het leren bent!”

Ruben, frontend developer.

9 - Planningen en verwachtingen staan nooit vast

“Iets waar ik zelf vooral veel aan gehad heb, is het leren scheppen van verwachtingen. Vaak word je als developer gevraagd wanneer je denkt iets af te hebben. Je moet dan altijd zorgen dat je de taak zo inschat dat het realistisch is om het goed af te hebben, en niet afgeraffeld. Merk je dat je toch in tijdsnood komt, dan kun je dat ook tijdig aangeven. Om goed verwachtingen te kunnen scheppen, is het wel belangrijk om een goed overzicht te houden van je eigen planning. Want deze staat natuurlijk nooit vast.”

Jesse, frontend developer.

10 - Communiceren moet je leren

“Communicatie is key. Vooral wanneer je met een moeilijk project bezig bent, moet je niet bang zijn om hulp te vragen als je er even niet uit komt. Hoe sneller je aangeeft dat je tegen een probleem aan loopt, hoe beter dat is voor je hele team. Met goede communicatie kun je sneller leren en beter samenwerken, daarom is het zo’n belangrijke les.”

Adel, backend developer.

11 - Volg je passie, niet je carrière

“Het is nooit te laat om je passie achterna te gaan in je carrière! Voordat ik developer was werkte ik als projectmanager. Maar na een tijdje merkte ik dat ik er ongelukkig van werd, dus besloot ik op zoek te gaan naar een andere, leukere job. Zo ben ik toen bij frontend development uitgekomen. Ondanks dat ik al wat ouder was en een stap terug zou zetten in salaris, besloot ik toch om te kiezen voor werkgeluk.”

Susan, frontend developer.

12 - Kennis is voor iedereen

“Ik hecht zelf veel waarde aan het delen van kennis. Tijdens ons wekelijkse teamoverleg hebben we altijd een vast agendapunt waarin we delen wat we hebben geleerd. Op deze manier geef je je zelfontwikkeling een goede boost en leer je meer over bestaande en nieuwe systemen. Stiekem weet iedereen wel dat kennis delen enorm belangrijk is, maar in de praktijk blijft dit voor veel bedrijven toch lastig.”

Paul, support developer.

13 - Breek uit je tunnelvisie

“Soms kom je als developer in een tunnelvisie wanneer je vastzit met een probleem. Mijn tip is om dan een stapje terug te nemen. Bekijk je probleem eens vanuit een ander perspectief en probeer uit die tunnel te breken. Als zelfs dat niet lukt, wees dan zeker niet bang om hulp te vragen. Je collega’s kunnen namelijk ook een volledig andere blik werpen om jou verder te helpen.”

Doyle, support developer.