Blog

De toekomst van e‑commerce, vaarwel smartphone?

Als ik je vertel dat 2018 het begin van het eind van de smartphone is, geloof je mij dan? En hoe verandert artificial intelligence het e-commerce landschap precies?

Steeds meer consumenten maken gebruik van hun smartphone om producten aan te schaffen of om artikelen op te slaan in een app. De smartphone is belangrijk, maar artifical intelligence gaat daar verandering in brengen.

Vroeger v/s nu

Vroeger waren we blij met een Nokia 3310 en kregen we pas na jaren een nieuw model in het vizier. Nu willen we de IPhone 8 en over een maand hebben we onze zinnen verzet naar de IPhone 9. De snelle ontwikkelingen in smartphones ontgaat waarschijnlijk niemand, maar over de neergang van smartphones wordt nog niet gesproken. Diverse experts op innovatie-gebied – waaronder onze Samet Yilmaz – voorspellen dat de smartphone wordt vervangen door andere devices die met elkaar communiceren op basis van zintuigen en hersenactiviteit. En daarmee gaan we van “there’s an app for that” naar "there's an AI for that".

AI: bedreiging of buitenkans?

Artificial Intelligence (AI) is de intelligentie waarmee machines, apparaten en software het denkvermogen van de mens imiteert en overtreft. In China maken ze al gebruik van AI op straat; de Chinese overheid controleert door middel van gezichtsherkenning of de bevolking zich aan de regels – zoals wachten voor een rood stoplicht – houdt. Strafpunten worden uitgedeeld wanneer iemand de regels negeert.

Voor sommige mensen – mogelijk veel Chinezen – voelt AI als een bedreiging, maar voor andere mensen voelt AI een buitenkans. Neem onze draadloze internetverbinding Wi-Fi. Onderzoek wijst uit dat Wi-Fi hartritmestoornissen kan signaleren op basis van de beweging van de hartkleppen en ademhaling van een persoon. En hiermee zijn mogelijk honderden levens te redden!

De toekomst zal uitwijzen of AI een bedreiging of buitenkans is. Maar, één ding is zeker: AI gaat de wereld van e-commerce veranderen.

De toekomst van AI in e‑commerce

AI schept mogelijkheden voor e-commerce. De consument wordt steeds kritischer en verwacht een optimale klantbeleving. AI kan er voor zorgen dat de klantbeleving verhoogd wordt, maar het schept ook kansen voor de retailer zelf. Laten we eens verder inzoomen in de customer journey.

  • AI tijdens inkoop
    Artificial intelligence kan slim ingezet worden tijdens het inkoopproces om verlies van producten zoveel mogelijk te beperken. Bakkersland doet dit al. Zij berekenen op basis van de weersomstandigheden, vakantieperiodes en voorgaande verkoopcijfers hoeveel koffiebroodjes, tijgerbroden en aardbeienvlaaien bezorgd moeten worden bij een specifieke supermarkt op een bepaalde dag.

  • AI voor marketing
    Voorgaand onderzoek toont aan dat donkere scenes in autoreclames beter werken dan lichte scenes, maar dat dit niet geldt voor reclames omtrent eten. Deze onderzoeksresultaten zijn betrouwbaar, maar algemeen. Individuen worden buiten beschouwing gelaten. Door gebruik van artificial intelligence kunnen marketeers op specifiek internetgedrag of communicatievoorkeuren van een individu targetten en daarmee kan de koopintentie beïnvloed worden.

  • AI in winkels
    Amazon is de voorloper op het gebied van Artifical Intelligence. Zij hebben in Amerika de Amazon Go-winkel geopend waarbij er camera’s en sensoren ingeschakeld worden om klanten te volgen: wat pakt een klant uit een schap en wat wordt teruggelegd? Klanten lopen vervolgens uit de winkel zonder te betalen. Betalen doen ze via de hun creditcard die gekoppeld is aan een Amazon-rekening.

  • AI bij betaling
    Betalen door te glimlachen. Mogelijk niet iets wat je bij ieder product wilt inschakelen want niet iedere betaling doe je van harte. Momenteel kun je draadloos betalen met je smartphone. In de toekomst betalen we met gezichtsherkenning.

  • AI tijdens bezorging
    Wanneer een product besteld is, kan de levering bijna volledig geautomatiseerd worden. Zoals je kunt zien in deze video.

Vaarwel smartphone?

Momenteel is optimaliseren voor smartphones key in e-commerce, want veel aankopen worden met behulp van een smartphone gedaan. Het hebben van een mobielvriendelijke webshop is daarom noodzakelijk. Maar...

De verkoop van smartphones neemt voor het eerst sinds de introductie van de smartphone af. Dit doet menig experts geloven dat 2018 het begin van het eind van smartphones is. We betreden langzaam een nieuw tijdperk. We stappen over naar wearables, hearables, neurables en fealables. Weet je wat dit zijn? En ben jij klaar voor een nieuw tijdperk?