Blog

Hoe shopt de consument in 2030?

Dat is de vraag die we zo goed mogelijk gaan beantwoorden met onze collega's van ShoppingTomorrow.

E-commerce verandert continu. Consumenten passen zich aan en verwachten meer. Concurrenten nemen andere vormen aan. Daarom startte ShoppingTomorrow in 2013 een onderzoek naar het gedrag van consumenten in 2020. Elk jaar gaven diverse expertgroepen waardevolle inzichten over een specifiek onderwerp zoals marktplaatsen, chatbots en artificial intelligence. Nu 2020 voorbij is, wordt het tijd om vooruit te blikken: hoe shopt de consument in 2030?

Samen met Axel Groothuis (van Magnus), Wijnand Jongen (van Thuiswinkel.org) en diverse e-commerce experts streven we ernaar deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. In deze blog lees je hoe we dit aanpakken.

Nieuw jaar - nieuwe insteek

Het is voor ons niet de eerste keer dat we meedoen met het ShoppingTomorrow initiatief. In 2018 zaten we samen met Magnus de conversational commerce expertgroep voor, in 2019 onderzochten we wat de succesfactoren van een direct-to-consumer strategie zijn en in 2020 gingen we concreet aan de slag met innovatietechnieken.

Na drie jaar tijd zijn we klaar voor een nieuwe insteek: geen ShoppingTomorrow expertgroep, maar een scenarioteam. Met een selecte groep van gezaghebbende visionairs, strategen, beslissers, ondernemers en consumenten(kenners), gaan we zo goed mogelijk de toekomst van 2030 voorspellen. Hiervoor hebben we de volgende deelvragen opgesteld:

  • Technologische ontwikkelingen
    Wat zijn de technologische trends die impact gaan hebben op de manier waarop we shoppen?

  • Marktontwikkelingen
    Hoe ziet de retailmarkt er in 2030 uit? Wat zijn de dominante spelers en business modellen?

  • Consumentengedrag
    Wat zijn de belangrijkste trends die het gedrag van consumenten beïnvloeden en hoe verandert dat het shoppen? Wat wil en verwacht de consument als het gaat om shoppen?

  • Duurzaamheid en mobiliteit
    Hoe duurzaam zijn consumenten en bedrijven? En welke ontwikkelingen in wet- en regelgeving verwachten we? Wat is de impact op bijvoorbeeld winkelgedrag en logistiek?

Om deze vragen te beantwoorden, gebruiken we kwalitatief onderzoek onder vooraanstaande experts met verschillende specialisaties en dit combineren we met kwantitatief onderzoek onder consumenten en experts. Middels een aantal sessies en scenarioplanning hopen we een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen, zodat we ondernemend Nederland kunnen voorbereiden op de toekomst.

Meer over het scenartioteam.

Waarom doen we onderzoek?

We zijn altijd benieuwd naar de ontwikkelingen in de markt en hoe je daar als organisatie op in kunt spelen, dat ligt in onze nature. Als we één ding hebben geleerd in de jaren dat we opereren, is het wel dat 'het' begint bij de consument. Technologie of trends geven antwoord op de behoeften van de markt en je klanten, daarom wil je weten wat het gedrag van consumenten over tien jaar is. Want als we dat weten, kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen met strategie en advies. Wat is een goede investering en waar kun je beter niet in investeren? Wat sluit aan op je doelstellingen en wat op de behoefte in de markt? Het realiseren van de doelstellingen van onze klanten, dat is waar wij warm van worden.

Shopping in 2030

Eind 2020 bundelen we onze inzichten van het onderzoek tot één geheel. Net zoals we met ShoppingTomorrow jaarlijks een bluepaper schreven, komt er nu ook een 'Shopping in 2030'-exemplaar tot stand. Op dit moment zijn we al in gesprek geweest met Kitty Koelemeijer (Full Professor of Marketing & Retailing), Michiel Muller (directeur van Picnic) en Daniel Ropers (voormalig CEO van Bol.com). Wil je op de hoogte blijven van onze inzichten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (zie footer). We sturen je maandelijks een mail met een aantal highlights.