Blog

4 fouten op je (Magento) webshop

In deze blog geven we je vier manieren om je webshop te optimaliseren, voor een meer veilige, snelle en converterende webshop.

De mens wil iedere keer iets nieuws, iets dat gebakken zit in ons DNA. In e-commerce gaat het om nieuwe designs, features of het gebruik van nieuwe technologie. Op die manier zijn webshops geëvolueerd van een plaats waar je ‘gewoon’ producten kon kopen naar een plek waar je inspiratie kunt opdoen, een verlanglijstje bijhoudt of een product naar eigen smaak maakt.

De wil om te veranderen is natuurlijk goed en soms zelfs noodzakelijk. Als e-commerce organisatie zeker, want consumenten worden alsmaar kritischer en de maatstaven worden gelegd door websites als Bol.com en Coolblue.

Toch hoeft verandering niet groot of nieuw te zijn om verschil te maken. Soms kun je optimaliseren door iets juist níet meer te doen of er juist mee te beginnen.

1 - Data van je bezoekers te snel vergeten

Je webshop is niet zomaar een verkoopkanaal, het is een plaats waar bezoekers komen kijken, oriënteren, producten op een verlanglijstje zetten. Bezoekers twijfelen, komen op een later moment terug en overhevelen producten naar het winkelmandje. Anders dan offline, vindt een aankoop dus veel minder snel plaats vanwege een gebrek aan algemeen vertrouwen of over het product zelf.

Onthoud daarom de gegevens van je bezoekers voor als ze terugkomen. Houd hun verlanglijstje up to date zodat ze de aankoop alsnog kunnen voltooien.

Hoe lang dien je die data op te slaan? Dat hangt af van de producten die je verkoopt en van je bezoekers. We raden je aan om je analytics-data te raadplegen: na hoeveel dagen keert de groep niet-kopers terug (vanuit de eerste sessie)? Dit geeft je een indicatie voor het opslaan van de gegevens.

2 - Afrekenen met account verplichten

Op de checkout pagina wil je zo min mogelijk afleidingen en obstakels. Je biedt ze slechts één weg aan: de weg naar afrekenen. Het verplichten van een account kan die aankoop in de weg staan. Mensen hebben er geen tijd voor of ze zijn gebruikersnaam en wachtwoord vergeten. Als je ze verplicht af te rekenen met het al eerder gemaakte account, kunnen ze afzien van de aankoop. Zonde, want de intentie was er wel.

Hoewel we graag ontwikkelen met Magento, laten zij hier toch wat steken vallen. Magento controleert namelijk standaard het e-mailadres wanneer bezoekers deze invoeren, en als het e-mailadres bekend is verplicht zij bezoekers vervolgens in te loggen.

Dit kun je omzeilen met je development team. Zo hebben wij een maatwerk checkout ontwikkeld voor onze klanten, zoals Cavallaro Napoli en LEDdirect. Met die nieuwe checkout is afrekenen met account niet meer verplicht en fietsen bezoekers zo door de checkout heen.

Meer over web optimalisatie

3 - Te vaak je cache legen

Je maakt aanpassingen en die wil je meteen zien. Begrijpelijk, en niet eens zo erg wanneer het om en of twee aanpassingen gaat op zijn tijd. In de praktijk zien we echter dat klanten voor details of kleine aanpassingen de complete cache van de website meerdere keren legen.

Het legen van die cache heeft invloed op de snelheid van je website en de snelheid van je website heeft weer invloed op je conversie. Er bestaat zoiets als ‘perceived performance’ waar het draait om hoe de website aanvoelt voor de bezoeker. Snelheid is dus niet alleen meetbaar in de index, maar het zijn ook momentopnames waar je zelf invloed op hebt.

Wij raden je daarom aan om de wijzigingen op te sparen en deze in één keer door te voeren, liefst op een rustig moment.

4 - De invloed van modules onderschatten

Modules zijn er om je webshop beter te maken en kunnen echt van toegevoegde waarde te zijn. Vaak leveren ze ook die waarde en resultaten, maar er zijn ook modules die een negatieve impact kunnen hebben op de performance van je shop.

Om de impact te monitoren raden we je daarom aan om performancemetingen uit te voeren vóór en na het toevoegen van de module. Dit kan bijvoorbeeld best eenvoudig met Google Lighthouse, en er zijn zat andere tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Voor onze klanten doen we dit voortdurend. We stellen KPI’s op en voeren periodiek performance metingen uit zodat we de impact tijdens en na ontwikkeling goed in de gaten kunnen houden.

De performance van je site optimaliseren? Bekijk dan ons gratis e-book of performance checklist.

Bonus tip!

Al eens op een website geland waarbij Nederlands en Engels door elkaar gebruikt wordt? Dat je navigeert naar een andere pagina en ineens wordt aangesproken in een andere taal? In de backend staat dan waarschijnlijk de content per store niet goed ingesteld, iets wat we vaker zien bij Magento webshops.

In Magento wordt een webshop opgebouwd op basis van drie niveaus - globaal, website/store en storeview - en zij pakt altijd het diepste niveau dat is ingesteld. Dit betekent bijvoorbeeld dat er op een Franse webshop Engelse productomschrijvingen worden getoond als de ingestelde taal op global Engels is en er nog geen data op store niveau beschikbaar is.

Ga daarom systematisch te werk met het vullen van de content op de verschillende niveaus zodat je content overal goed staat ingesteld.