Blog

MagentoLive Europe 2018: Commerce driven by Experience

Adobe heeft Magento overgenomen. Wat houdt dit eigenlijk in? En wat zijn de toekomstplannen? Wim en Giwanni kregen antwoord hierop tijdens MagentoLive 2018 in Barcelona. De antwoorden lees je in deze blog.

Waarschijnlijk heb je het al gehoord: Adobe heeft Magento overgenomen. Maar wat gaat er precies veranderen? Gaat er überhaupt iets veranderen? Tijdens MagentoLive in Barcelona werden alle Magento partners bijgepraat. Wij dus ook. Er werd vooral gesproken over toekomstplannen en hoe Magento en Adobe inzetten op: making every experience shoppable.

Magento en Adobe: Best of both worlds

Wat gaat er veranderen? Nou, eigenlijk niet heel veel. De product suites van beide aanbieders zullen naast elkaar blijven bestaan. Ook Magento BI en order Management blijven behouden. Wat wel gaat veranderen: Magento en Adobe suites zullen steeds meer samen gepackaged worden en in verschillende marktsegmenten worden ingezet. Beide partijen gaan niet alleen beter samenwerken, veel innovaties zullen in sneller tempo uitgerold worden. Zo is Adobe voorloper op het gebied van data analyse, personalisatie en artificial intelligence (AI); drie ontwikkelingen die e-commerce op zijn kop zet.

Een rooskleurige toekomst?

Ja! De release van Magento 2.3 vindt al in november 2018 plaats en dit brengt een Multi-Source Inventory met zich mee. Hiermee wordt het makkelijker om voorraden te beheren en optimaliseren over verschillende locaties. In Magento 2.3.1 wordt waarschijnlijk de nieuwe page builder uitgerold, welke het mogelijk maakt om zelfstandig een pagina te bewerken met behulp van een drag-and-drop tool. Verder zijn er voor 2019 plannen met Google gemaakt; het maken van productadvertenties zou makkelijker worden door een integratie van Google Ads in Magento's backend. En dan is daar nog PWA studio, gericht op progressive web apps. PWA studio zal in 2019 steeds meer een rol gaan spelen.

Commerce Driven by Experience

De gedeelde visie van Magento en Adobe is duidelijk: Experience Commerce. Dit is niet alleen waar consumenten behoefte aan hebben, ondernemers zouden hier ook behoefte aan moeten hebben. Want experience-driven webshops ervaren gemiddeld:

  • 1,5 meer cross en upsell mogelijkheden

  • 1,5 hogere customer lifetime value score

  • 2 keer zo veel klantenloyaliteit

  • 1,3 meer conversies

Magento en Adobe zetten in op: making every experience shoppable. Belangrijk dus, die experience. Maar hoe creëer je zo’n superieure shopping ervaring?

Superieure experiences

Met Google en Adobe Analytics kun je klantdata analyseren en daaruit kun je conclusies trekken. Want wanneer je patronen ontdekt, kun je klantgedrag voorspellen. Bijvoorbeeld voor specifieke verzendopties of voorraadtekorten. Maar ook de klantreis personaliseren. Wist je dat 60% van de mensen loyaal is aan webshops die personaliseren? Hier liggen kansen. En het begint allemaal met data, vanuit daar bepaal je een digitale strategie met gerichte content. Adobe Target stelt je in staat om relevante winkelervaringen te maken en daarmee in te spelen op klantloyaliteit en herhaalaankopen.

In weinig tijd

Naast personalisatie is snelheid belangrijk. Wanneer een klant meer tijd moet besteden dan nodig is, doet dit afbreuk aan zijn of haar experience. Iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen. Hoe doe je dat? Door een snelle klantenservice. Maar ook realtime voorraad- en prijsinformatie dragen hieraan bij. ‘Out of stock’ daar gaat geen consument op wachten. Datzelfde geldt voor een langzame webshop en het herhaaldelijk moeten invullen van gegevens. Waar je wel in kan investeren? On-site search. Tools die je hiervoor kunt gebruiken: Sooqr en Tweakwise.