Blog

Marktplaatsstrategie voor e‑commerce organisaties

In deze longread vertellen we je wat online marktplaatsen zijn, wat ze betekenen voor jou als e-commerce specialist, hoe jij er je voordeel mee kunt doen, en hoe je start met een marktplaatsstrategie.

Marktplaatsen worden steeds populairder onder de online consument. Men is er vertrouwd mee, het plaatsen van een aankoop gaat hartstikke snel, en het aanbod is enorm.

De enorme toename in populariteit van marktplaatsen heeft echter veel effect op e-commerce ondernemers. Die effecten zijn zowel positief als negatief. Ook is er niet één passend antwoord op de vraag: moet ik starten met een marktplaatsstrategie?

In deze longread willen we je graag stap voor stap vertellen wat online marktplaatsen zijn, wat ze betekenen voor jou als e-commerce specialist, hoe jij er je voordeel mee kunt doen, en hoe je start met een marktplaatsstrategie.

Wat is een online marktplaats?

Een online marktplaats is een website of app die het online winkelen via verschillende bronnen mogelijk gemaakt. Niet alleen groothandels, maar ook e-retailers en merken zijn te vinden in de virtuele marktkramen. De beheerder van de marktplaats heeft zelf geen inventaris, maar faciliteert enkel een transactie tussen de handelaar en koper. Op online marketplaces wordt eigenlijk alles aan iedereen verkocht: van populaire hebbedingetjes tot je alledaagse benodigdheden.

Het extra gemak dat marktplaatsen aan consumenten bieden, blijkt een recept voor succes. In de afgelopen jaren is het aantal online marketplaces regelrecht geëxplodeerd. Aangezien gebruikers het assortiment van aanbieders online kunnen bekijken, zonder dat de marktplaats het in zijn bezit heeft, kunnen gebruikers ook product van verschillende aanbieders kopen. Dit zorgt voor een assortiment dat veel breder is dan een traditionele webshop ooit zou kunnen bieden.

We onderscheiden in het marketplaces landschap drie verschillende soorten marktplaatsen: verticale, horizontale en globale of all-in-one marketplaces. Mocht je zelf gaan overwegen om je producten op een marktplaats aan te bieden, is het goed om op de hoogte te zijn van de verschillen van deze soorten marktplaatsen. Ze hebben allen een unieke doelgroep en ook de customer journey verschilt vaak.

Verticale marktplaats

Een verticale marktplaats verkoopt producten van verschillende aanbieders, die allemaal in één categorie vallen. Een goed voorbeeld hiervan is de duurzame marktplaats The Next Closet, die tweedehands designer kleding aanbiedt. De meerwaarde die The Next Closet hierbij aan kopers biedt, is dat ze de echtheid van de aangeboden tweedehands designerkleding controleren!

Horizontale marktplaats

Horizontale online marktplaatsen bieden verschillende producten of diensten aan, maar zijn wel branche-overkoepelend. Dit wil zeggen dat alle producten die aangeboden worden op de marketplace dezelfde kenmerken hebben. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Booking.com. Naast je hotel en vlucht, kun je op de website die zichzelf als marketplace profileert ook terecht om je uitjes of huurauto te boeken.

Globale of all-in-one marktplaats

Een globale of all-in-one marktplaats is, je raad het al, een online marktplaats die echt álles verkoopt. Goede voorbeelden hiervan zijn bol.com en Marktplaats. Van kleding en huishoudelijke producten tot speelgoed en elektronica - you want it, they got it. Globale marktplaatsen zetten in op een ongelofelijk groot assortiment, om een ongelofelijk groot aantal klanten te kunnen voorzien. Daarbij is de naamsbekendheid van zo’n all-in-one marktplaats natuurlijk van groot belang.

Welke marktplaatsen zijn er?

Om een sterke marktplaatsstrategie voor e-commerce te creëren, is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt tussen marktplaatsen. Er zijn er een hoop waaruit je kunt kiezen, en ieder heeft zijn eigen voor- en nadelen. Laten we de grootste spelers eens onder de loep nemen.

Marktplaatsen in Nederland

Bol.com

De winkel van ons allemaal! De marktplaats, die zijn producten verstuurt naar zowel Nederland als België, telde het afgelopen jaar een indrukwekkende 23 miljoen artikelen en 27.000 ondernemers.

Als zakelijke verkoper mag je op bol.com alleen verkopen binnen bepaalde productcategorieën. Hoewel je consumenten op bol.com gratis verzending aan moet bieden, mag je de verzendkosten wel opnemen in je productprijs! Retouren worden geregeld door de huiseigen retourservice waarvoor je een kleine bijdrage betaalt.

Een verkopersaccount op bol.com is geheel gratis. Betalen doe je alleen als je ook daadwerkelijk iets verkoopt. Het bedrag dat je betaalt per verkocht product wordt samengesteld uit een vast bedrag (€0,20-€2,48) en een percentage over de productprijs (4%-20,7%), afhankelijk van de categorie waarin je verkoopt.

Marktplaats

Al ben je verder niet actief op marketplaces, op het oude en vertrouwde Marktplaats.nl heeft het merendeel van ons waarschijnlijk al eens iets verkocht. Iedere dag telt marktplaats maarliefst ruim 2 miljoen unieke bezoekers - je producten komen dus direct in beeld bij een wel erg grote doelgroep. De concurrentie is er echter niet minder op: iedere dag neem je het op tegen rond 350.000 nieuwe advertenties.

Zakelijke adverteerders kunnen op Marktplaats gebruik maken van Admarkt. Admarkt kent ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand en toont je advertentie altijd bovenin de zoekresultaten! Verkoop je jouw producten via Admarkt? Dan worden de kosten berekend via het Cost per Click model. Je bepaalt hierbij zelf hoe veel je wilt betalen per klik. Des te meer je betaalt, des te hoger verschijnt je advertentie. Het plaatsen van een website link is via Admarkt gratis.

Je kunt daarnaast ook zakelijk verkopen via Marktplaats Extra. Hiervoor betaal je een vast bedrag per maand van €49,95. Voor het toevoegen van een website link, betaal je nog eens €9,- per advertentie.

Facebook Marketplace

Waar individuen tweedehands items kunnen verkopen via Facebook zoals we dat ook van Marktplaats.nl gewend zijn, kunnen bedrijven items te koop aanbieden die in één van 4 categorieën vallen: detailhandel, vastgoed, voertuigen of tickets voor evenementen.

Verkopen via Facebook Marketplace is volledig gratis. Je kunt er als aanbieder ook voor kiezen om een advertentie te plaatsen, onder de voorwaarde dat je ook op de Facebook tijdlijn adverteert. Ook bedrijven en verkopers die niet direct verkopen via Facebook Marketplace, kunnen op de marktplaats adverteren.

Marktplaatsen wereldwijd

Amazon

Waar je er vroeger alleen boeken kocht, is Amazon inmiddels uitgegroeid tot de marktleider in marketplaces binnen Europa. In 2017 zette het bedrijf ruim 177 miljard dollar om.

Het grote voordeel van Amazon is dan ook de enorme klantengroep die op de website terecht komt. Je betaalt hier echter wel voor: wie meer dan 40 producten per maand wilt verkopen, betaalt niet alleen een percentage per product, maar ook nog eens een vast bedrag van €39,- per maand. Afhankelijk van de producten die je verkoopt, rekent Amazon 10%-15%.

Nog een voordeel: je kunt gebruik maken van de bestaande infrastructuur van Amazon om je producten op te slaan en te verzenden! Als je er voor kiest om je producten op te slaan en te verzenden via een van de logistieke centra van Amazon, verrekend de marktplaats automatisch alle verzendkosten voor je.

ASOS Marketplace

ASOS Marketplace kwam in 2011 naar Nederland en staat bekend als dé marktplaats voor jongvolwassenen. Het doel: de beste onafhankelijke merken en vintage kleding samenbrengen op één platform. Vallen je producten in die categorie, kan de verkoop op ASOS Marketplace een mooie kans zijn voor je multichannelstrategie.

Iedereen die eigen unieke producten verkoopt kan een eigen boutique beginnen op de marketplace van ASOS. Het proces is vrij eenvoudig en ASOS geeft je zelfs de mogelijkheid om je pagina te personaliseren met je eigen logo en unieke banners.

Wat negatief opvalt zijn vooral de kosten en hoge eisen van het platform. Naast een maandelijks bedrag van 50 pond, staan verkopers 20% commissie af aan de marktplaats. Bovendien moet je altijd minimaal 15 producten te koop hebben staan én zijn foto’s met modellen verplicht. De marktplaats van ASOS is daarmee waarschijnlijk niet erg geschikt voor kleine bedrijven.

Magento Marketplace

Een marketplace in een iets andere categorie. Op de marktplaats van Magento worden allerlei extensies voor webshops aangeboden. Voor zo’n beetje alle functionaliteiten die je voor je webshop kunt wensen, zijn te verkrijgen met de marketplace. Van klantenservice tot finance, iedereen kon een extensie ontwikkelen en aanbieden via Magento Marketplace: van topmerken tot echte innovators. Het open source aspect betekent vooral een ding: aanbod in overvloed. Magento doet er overigens wel alles aan om de kwaliteit van alle extensies te waarborgen. Zo worden deze stuk voor stuk getest voor ze aangeboden kunnen worden op de marktplaats. De commissie die Magento rekent, is voor elke extensies gelijk: je betaalt 30% aan de marketplace.

Atlassian Marketplace

Nog een tech-gerelateerde marktplaats. Via de Atlassian Marketplace kunnen apps voor Atlassian applicaties gekocht en verkocht worden. Hierbij gaat het uitsluitend om apps die dienen als add-ons voor bestaande Atlassian producten en dus ook niet werken zonder een Atlassian product. De meeste apps die te vinden zijn op de marktplaats worden ontwikkeld door externe partijen.

Afhankelijk van het soort app, rekent Atlassian tussen 15% (voor cloud apps) en 30% (voor server apps) commissie.

Marktplaats v/s eigen webshop

Door marketplaces kan in principe iedereen - ook jij en ik - artikelen online aanbieden aan een wel erg grote doelgroep. Maar uiteraard is er ook nog een ander alternatief. Met eenvoudige tools kunnen ondernemers in een handomdraai een eigen website met webshop inrichten. Het is dus belangrijk om te bepalen welke strategie het best voor jouw specifieke business werkt: een online marktplaats of toch een eigen webshop?

Voordelen van Marktplaatsen

  • Gemak
    Binnen no-time heb je een verkoopaccount aangemaakt voor een online marktplaats. Nog even je producten uploaden, een beschrijving toevoegen en je bent eigenlijk al helemaal klaar.

  • Naamsbekendheid
    Een groot voordeel van online marketplaces is dat ze ontzettend bekend zijn: Marktplaats en bol.com bijvoorbeeld zijn in vrijwel alle Nederlandse huishoudens bekende begrippen. Als je op zoek bent naar een specifiek product duurt het dan waarschijnlijk ook niet lang voor je gaat kijken of het via een bekende marktplaats te koop is. Voor verkopers betekent dit vooral meer klanten die niet direct bekend zijn met het verkoopaccount. Je kunt het vergelijken met winkelen in een winkelstraat, en binnenlopen bij een winkel die je nooit eerder op je radar had staan.

  • Bereik
    Veel naamsbekendheid vergroot natuurlijk ook automatisch je bereik. Op online marketplaces zoeken duizenden consumenten dagelijks naar aanbiedingen, en krijgen door het platform bovendien vaak vergelijkbare producten te zien of ontdekken artikelen waar ze juist niet direct op zoek naar waren. Verkopers kunnen hierdoor ook consumenten bereiken die niet specifiek op zoek waren naar een artikel uit hun assortiment. Een handige manier om te profiteren van het bereik van een online marktplaats!

  • Betrouwbaarheid
    De hoge mate van bekendheid, zorgt er bovendien voor dat marketplaces veel betrouwbaarder voelen bij klanten. Heeft een consument bijvoorbeeld goede ervaringen met bestellen op bol.com, doet hij dit waarschijnlijk snel weer. Vaak is dit volledig onafhankelijk van de exacte verkoper waar de consument iets gekocht heeft!

Nadelen van Marktplaatsen

  • Weinig ruimte voor creatieve vrijheid
    Als je een eigen webshop hebt, kun je deze natuurlijk inrichten zoals jij zelf wilt. Kleuren, lettertypes, stijl - je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. En niet alleen dat: je hebt ook nog de ruimte om sub-pagina’s toe te voegen en mensen echt kennis te laten maken met jouw merk. Bij een marktplaats heb je vaak maar minimaal of zelfs helemaal niet de mogelijkheid om jouw marktkraam te onderscheiden van de rest.

  • Meer concurrentie
    In je eigen webshop, ben je helemaal in je eentje aanwezig. Jij beslist wat je laat zien aan bezoekers, en wat niet. Potentiële kopers worden dan ook niet afgeleid door alternatieve of vergelijkbare producten van een concurrent - wat bij een marketplace helaas wel het geval is.

  • Geen eigen domein
    Een eigen domein geeft de herkenningswaarde van je merk een enorme boost. Je eigen merk staat op de voorgrond en je geeft er echt persoonlijkheid aan. Door het principe van marktplaatsen, valt dit grotendeels weg. Alles wordt bij elkaar aangeboden en uiteindelijk koopt de consument bij bol.com, niet bij Boekhandel de Boekenwurm.

  • Je betaalt vaak commissie
    Profiteren van de voordelen van een marktplaats, heeft natuurlijk wel vaak een prijskaartje. De meeste online marktplaatsen ontvangen een commissie van ongeveer 5 tot 10 procent van alle verkochte producten. Dit maakt deel uit het bedrijfsmodel.

Lokale retailers en marktplaatsen

Ook lokaal steken steeds meer marktplaatsen de kop op. Steeds meer steden en gemeenten investeren in platforms om lokale ondernemers samen te brengen. Het doel van een dergelijk platform is natuurlijk om de blik van consumenten te richten op plaatselijke ondernemingen, in plaats van de grote spelers in de markt. Een mooi voorbeeld hiervan is bijons.amsterdam. Alle producten op de marktplaats zijn te koop bij winkels in de stad.

In de praktijk blijkt dit echter niets meer dan een leuk idee. Uiteindelijk lijken gebruikers toch de voorkeur te geven aan het ontzettend grote assortiment van Amazon, bol.com en de rest. Het lage aantal ondernemers dat zich vestigd op een lokale marktplaats, kan hier natuurlijk nauwelijks tegenop. Ook de prijs speelt hierin natuurlijk een belangrijke rol. Die ligt bij de kleinere onderneming uit de buurt vaak hoger dan bij de grote multinational.

Waar lokale ondernemers het op dit moment nog wel kunnen winnen van de grote marktplaatsen? Levering. Ook op dat gebied namen de verwachtingen van consumenten toe. Eigenlijk willen we niet eens meer een dag wachten op de producten die we bestellen: we willen het nog de dag zelf in handen hebben. Levering binnen 120 minuten? Voor een lokale ondernemer geen probleem. Toch experimenteert Amazon hier al een tijdje mee en ook Bol.com biedt inmiddels levering op de dag van bestelling aan voor veel producten. Of dit nog lang een troef voor de lokale ondernemer blijft, moet dus blijken.

B2B marktplaatsen

Hoewel we vaak zeggen dat B2B heel anders is dan B2C, is dat qua processen misschien wel zo, maar qua koopbeleving niet vanzelfsprekend. De eisen van kopers worden steeds hoger en dat biedt kansen voor marktplaatsen! Amazon Business is bijvoorbeeld al sinds 2015 bezig om zich van een simpel supply platform te ontwikkelen naar een echte B2B Marktplaats voor zakelijke klanten.

B2B marktplaatsen zijn niet alleen interessant om tijd en geld te besparen als het gaat om zakelijke inkopen, maar ook om nieuwe klanten te bereiken. Volgens experts gaat de B2B markt in dit jaar nog een volume bereiken van 6.700 miljard dollar! Dat is meer dan het dubbele van de verwachtingen van de B2C markt in dit jaar.

Naast het volume van de B2B wereld, is er nog een ander kenmerk dat het erg interessant maakt. Op dit moment bestaat het online aandeel namelijk nog maar uit 2%, tegenover 8% in de B2C wereld. Dat beloofd een dynamische verschuiving van offline naar online: wie nu al inzet, is de concurrentie dus gelijk een stapje voor.

De toekomst van marktplaatsen

Sinds het begin van het internettijdperk zijn online marktplaatsen één groot succesverhaal. De vele voordelen van de digitale distributiekanalen hebben ertoe geleid dat online marktplaatsen vandaag de dag een niet meer weg te denken onderdeel van het e-commerce landschap zijn geworden. Maar, kunnen ze hun plekje ook in de toekomst blijven verdedigen? Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, is het goed om de volgende twee trends uit de e-commerce wereld te belichten:

Social commerce: één kenmerk van traditionele online marktplaatsen, is dat de afstand tussen het platform en de klant relatief groot is. Er is weinig tot geen interactie, en zelfs als deze er is, is deze niet erg persoonlijk. Dit gat wordt opgevuld door social-commerce! Door potentiële klanten actief te betrekken bij de winkelervaring ontstaat een actieve sociale gemeenschap die informatie over producten kan uitwisselen en aanbevelingen kan doen.

No-line-commerce: het is de nieuwste trend in de digitale wereld. Ongeacht het verkoopkanaal: de consument staat altijd in het middelpunt van de belangstelling. Bij no-line-commerce wordt er een connectie gemaakt tussen de online en offline omgeving. Klanten worden bijvoorbeeld in staat gesteld om producten die zij online aangeschaft hebben, te retouren in een fysieke winkel.

Kortom: als online marktplaatsen hun positie niet kwijt willen raken, is het belangrijk dat ze zichzelf voortdurend blijven ontwikkelen om klanten een betere winkelervaring te kunnen bieden. Zelfs grote online marktplaatsen als Amazon kunnen zich niet uitrusten op de successen die ze tot nu toe geboekt hebben.

Starten met een marktplaatsstrategie

Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt, maar door het commerciële zoekgedrag van consumenten is het zeker de moeite waard om te overwegen je producten (ook) via marktplaatsen aan te gaan bieden. Als je wilt starten met Marktplaatsen, is het goed om rekening te houden met de volgende punten:

1. Je productfeed

Zorg allereerst voor de juiste producten in je feed. Ben je een marktplaats-nieuweling, bied dan eerst een kleine selectie van je totale assortiment aan. Een marktplaats is de ideale omgeving om te experimenteren!

Let er bovendien ook goed op dat je voldoet aan alle vereisten van de marktplaats. Zorg dat je data goed op orde is en je voldoet aan alle product feed criteria! Als je dit niet doet, kunnen je producten door de marktplaats gefilterd worden en verlies je automatisch potentiële omzet.

2. Denk goed na over je marges

Profiteren van de voordelen van een marktplaats is niet geheel kosteloos. Bereken dus op voorhand je marges en houd hierbij rekening met alle kosten die op je af zouden kunnen komen. Denk hierbij aan verzendkosten, advertentiekosten en maandelijkse tarieven.

Bovendien moet je bij een groot aantal zakelijk marktplaatsen een commissie afstaan over alle verkochte producten. Deze commissie loopt bij sommige marktplaatsen op tot wel 20%. Het voordeel: je betaalt deze natuurlijk alleen als er ook daadwerkelijk een transactie heeft plaatsgevonden.

3. Zorg voor relevante content

Die content creëer je natuurlijk niet op goed geluk. Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en verwerk deze op de productpagina’s van je marktplaats kraam. De concurrentie op marketplaces is enorm. Belangrijk dus dat jouw producten bovenaan de zoekresultaten staan, en niet die van je concurrent. Zorg ook dat je producttitel geoptimaliseerd is en je voldoende kwalitatieve afbeeldingen toevoegt aan je producten.