Blog

Moeten we blij zijn met blockchain in e‑commerce?

In eerste instantie zou je kunnen denken dat niemand de eigenaar van het internet is. Iedereen kan er immers iets posten, publiceren of reageren. In theorie klopt dat ook, maar de praktijk leert ons anders.

Er zijn genoeg bedrijven die zoveel controle hebben dat ze bijna alle macht in beheer hebben. Denk maar eens aan Google of Facebook die ervoor kunnen zorgen dat je content onvindbaar blijft. Of telecombedrijven die toegang weigeren tot bepaalde websites.

Met blockchain wordt er gesproken over een nieuwe type internet, waarbij het draait om het decentraliseren van de macht. In deze blog lichten we uit wat blockchain is en welke toepassingen er voor e-commerce relevant kunnen zijn.

Maar ook: moeten we blij zijn met blockchain of kleven er flinke risico’s aan vast? En kunnen we met blockchain de grote internetmachthebbers iets minder belangrijk maken?

Wat is blockchain?

Simpel gezegd kun je blockchain zien als een decentraal grootboek, waarin transacties worden bijgehouden en eigendom geregistreerd. Het register is niet zomaar aan te passen, waardoor betrouwbaarheid verankerd zit in de technologie. Het register staat verspreid over verschillende computers en de gegevens worden ook tussen al die computers gesynchroniseerd.

Als we nu een huis kopen gebeurt dat via de notaris, de bank bemiddelt als we iets betalen en als we een paspoort aanvragen, doen we dat via de gemeente. Iedere keer hebben we een derde partij nodig die zegt: dit is een waardevolle overdracht. De blockchaintechnologie zou deze instanties over tijd kunnen vervangen.

Het bekendste voorbeeld van blockchain is de cryptocurrency, iedereen heeft wel gehoord van de bitcoin. Je kunt met euro’s bitcoins kopen en die transactie komt dan weer in de blockchain. Daarmee word jij onderdeel van de blockchain. Maar buiten de cryptowereld komt blockchain ook van pas. Opgeslagen informatie kunnen ook eigendomsbewijzen, personeelsafspraken, contracten, leningen of e-commerce transacties omvatten.

Blockchain toepassingen voor e‑commerce

Wat heb je aan blockchain als ondernemer? Dit zijn vier blockchain-toepassingen:

  • Voorkomen namaakartikelen
    ​Mensen worden steeds kritischer op de producten die ze kopen en willen bewijs dat de producten op een milieuvriendelijke en verantwoorde manier zijn geproduceerd. Door in de blockchain de authenticiteit en herkomst van producten vast te leggen kan de consument met vertrouwen producten kopen.

  • Terugroepacties
    Met blockchain kun je de toeleveringsketen volgen. Als er een product moet worden teruggeroepen, kun je als fabrikant zien welke batches tot die groep behoren en is er slechts een beperkte terugroepactie nodig. Met minder afval, lagere kosten en minder reputatieschade als gevolg.

  • Beveiliging klantgegevens
    Het vertrouwen van consumenten in webshops neemt af, zeker gezien het spraakmakende nieuws over datalekken. Blockchain kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van fraude. Door een fraudebestendig transactieoverzicht te creëren en klantgegevens te versleutelen, kan blockchain ervoor zorgen dat alle transacties legitiem en verantwoord zijn en gegevens niet gestolen of beschadigd.

  • Directe internationale betalingen
    Met cryptocurrency is het mogelijk om betalingen te verrichten, zonder tussenkomst van een bank. Eigenlijk net als contant geld, maar dan met de voordelen van digitaal betalen. Betalingen met cryptomunten kunnen daarom sneller verwerkt worden, omdat je niet gebonden bent aan bijvoorbeeld de openingstijden van een bank. Transacties met cryptocurrency zoals Bitcoin en Ethereum worden 24 uur per dag uitgevoerd.

Innoveren met blockchain

Gezien de voordelen die blockchain kan bieden, besloten wij ermee te innoveren in een innovatiesprint. Een innovatiesprint houdt in dat onze developers tot een proof-of-concept komen, waarop verder kan worden ontwikkeld. Vaak doen we dit met een technologie waar we nog relatief weinig ervaring mee hebben. Dat maakt het vernieuwend en leuk voor onze klanten en voor onze collega’s. Zo hebben we dat eerder gedaan met navigeren met handgebaren, voice search en duurzaamheid.

Deze keer besloten we te innoveren in een innovatiesprint met blockchain. Elke vrijdagochtend geven we elkaar update over bijvoorbeeld een project, innovatie of nieuwe feature, en die sluiten we af met een raadsel en rad van fortuin. Je kunt daarbij punten verdienen en die punten worden op één plaats bijgehouden. De uitgelezen kans om met blockchain-technologie aan de slag te gaan! Iwan van Zijderveld legt uit wat we precies hebben gedaan in onderstaande video.