Nieuw monitoring systeem: meet EAGLE

Je webshop moet op elk moment bereikbaar zijn én de meest recente productinformatie tonen. Met het steeds complexer worden van webshops - door koppelingen en synchronisaties uit externe bronnen - wordt dat steeds moeilijker. Als websitebeheerder wil je ervan uit kunnen gaan dat deze synchronisaties lopen zoals je verwacht, want dagelijks controles uitvoeren is niet haalbaar. Daar heeft ons Service & Support team een oplossing voor gevonden: Meet EAGLE!

 

EAGLE voor onze klanten

In ons Service & Support team merkten we dat we soms meldingen kregen van klanten waarin werd aangegeven dat bepaalde synchronisaties meerdere dagen niet liepen zoals gewenst. Dit had verschillende oorzaken: van een systeem dat geen wijzigingen meer doorgaf, een proces dat was vastgelopen of een wijziging die voor problemen zorgde. Wanneer een synchronisatie voor langere tijd vastloopt en niemand dit doorheeft, loop je het risico van onjuiste informatie op je website. 

Omdat we onze klanten zo goed mogelijk én proactief willen helpen, gingen we op zoek naar een oplossing. Diverse tools monitoren diverse onderdelen (is de website nog beschikbaar, loopt de schijfruimte niet vol op de server en zijn alle processen nog actief), maar geen enkel systeem bood de combinatie aan waar ons Service & Support team naar op zoek was. Daarom hebben we zelf een monitoring tool ontwikkeld met de naam ‘EAGLE’. Net zoals een adelaar (Eagle) op twee kilometer hoogte zijn prooi haarscherp ziet, is daar onze tool EAGLE die mogelijke problemen meteen aan het daglicht brengt.

 

De werkwijze van EAGLE

EAGLE ontvangt data en haalt data op uit verschillende bronnen en filtert deze data vervolgens. Wanneer data door bepaalde filters komt, dan worden er meldingen gestuurd naar verschillende kanalen.

Eagle monitoring tool Bluebird Day

Indien EAGLE ziet dat er iets mis is, dan worden er berichten uitgestuurd via onze verschillende kanalen: e-mail, Slack of onze TV monitoren - of een combinatie van deze kanalen.

Eagle 1Eagle 2

Een praktisch voorbeeld: een klant heeft een productsynchronisatie vanuit SAP naar Magento 2. Elke wijziging wordt gesynchroniseerd via Weaver (onze synchronisatietool). EAGLE controleert vervolgens de status van deze synchronisatie. Als deze niet gaat zoals verwacht, dan wordt er via Slack (ons intern communicatiesysteem) een bericht naar het Service & Support team gestuurd. Het team kijkt vervolgens of deze melding terecht is en of er een actie verricht moet worden. Indien er een actie vereist is, dan wordt er een ticket aangemaakt om de klant op de hoogte te brengen, en wordt er besproken wat er gedaan is of gedaan moet worden om het probleem te verhelpen. 

Zo kunnen er nog meer problemen gesignaleerd worden door EAGLE: 

  • Productsynchronisaties vanuit een ERP-systeem komen niet op de webshop te staan
  • Orders komen niet aan bij een boekhoudprogramma
  • De mails vanuit Magento 2 worden niet meer gestuurd
  • Een website is niet meer bereikbaar

Omdat er steeds meer koppelingen en processen bijkomen, wordt EAGLE continu verder uitgebreid om de nieuwste systemen te kunnen blijven monitoren. Op dit moment zijn we alle klanten met een SLA aan het koppelen. Deze kunnen we koppelen aan Magento 2 webshops voor het monitoren van cronjobs (automatische processen), voor alle type websites monitoren we de bereikbaarheid, en voor klanten die gebruik maken van Weaver monitoren we de synchronisaties. Op deze manier kunnen we onze klanten nog beter en vooral veel sneller helpen. We hopen hiermee problemen direct te signaleren voordat deze een probleem voor onze klanten opleveren.

Meer informatie?

Benieuwd naar de mogelijkheid om jouw website te koppelen aan EAGLE, of wil je weten welke monitoring we voor jouw website reeds hebben ingesteld? Neem dan contact op met het Service & Support team. We staan klaar om alle vragen te beantwoorden!

Neem contact op of bel ons op 076 204 304 6