Blog

Pijnpunten voor fabrikanten in een multichannel strategie

De e-commercewereld staat op zijn kop! Veel fabrikanten kiezen daarom voor een multichannel strategie, maar daar komen veel uitdagingen bij kijken. Benieuwd welke dit zijn en hoe je deze tackelt?

De retailwereld staat op z’n kop. Fabrikanten willen niet meer van een retailer afhankelijk zijn. De ene na de andere gevestigde naam - V&D, Blokker en recent de CoolCat - gaat failliet. Als fabrikant doe je er daarom slim aan om je te focussen op je eigen multichannelstrategie. Daar komen veel uitdagingen bij kijken. Als merk probeer je je te positioneren in een concurrerende markt. Er moet een gebruiksvriendelijke, snelle en goed bereikbare webshop komen. Ook logistieke problemen ontstaan: je verkoopt minder in bulk, en meer in eenheden. Bovendien zijn retailers niet altijd even blij met je keuze om zélf producten aan de man te verkopen.

In deze blog wordt duidelijk welke problemen er voor jou als fabrikant op de loer liggen. Wij geven je de juiste hands-on tips om deze problemen te tackelen.

Multichannel marketing

Multichannel betekent dat de klant zélf kan kiezen waar hij of zij het product koopt. In de webshop, direct bij de fabrikant of ‘oldskool’ bij de retailer in de winkel. Ook het kanaal bepaalt de klant zelf: via de telefoon, online of dus gewoon aan de kassa.

Als fabrikant wil je niet meer afhankelijk zijn van retailers. Bovendien biedt e-commerce je de kans om hogere marges te realiseren door zélf je producten te vermarkten. Daarom zet je je eigen verkoopkanalen in en word je multichannel. Zo ontstaan nieuwe kansen. Je onderzoekt nieuwe doelgroepen, met grote verschillen in online zoek- en koopgedrag.

Daar komt veel bij kijken. De aanpak van marketing verandert, dus start je met een nieuwe online strategie. Waarschijnlijk moet je content gaan ontwikkelen en begeef je je in een nog vreemde vorm van marketing. Bovendien is de multichannel customer journey veel complexer dan dat je gewend bent. Ook branding wordt een belangrijk onderdeel om aan te werken. Om van de bouw van een gebruiksvriendelijke webshop nog maar te zwijgen.

Let erop dat je eerst voldoende informatie over de eindgebruiker(s) verzamelt. Ken je ze goed genoeg? Kijk dan, samen met je stakeholders of een marketeer, hoe je de customer journey het beste kan vullen. Bepaal je kanalen, je boodschap en ook je meetbare KPI’s aan de hand van de intent van de doelgroep, onderverdeeld in verschillende fases van de klantreis.

Kanaalconflict

Retailers met wie je samenwerkt, zullen niet blij zijn met je multichannel aanpak. Dat hoeft niet altijd terecht te zijn: door transparant te zijn en duidelijke afspraken te maken, kunnen fabrikant en retailer elkaar juist versterken.

Neem bijvoorbeeld branding. Klanten kopen producten, waarmee ze zichzelf willen identificeren. Door aan je eigen merkstrategie te werken, profiteren retailers daarvan: jouw bekende product gaat gegarandeerd meer winkelbezoekers - in hun winkel - opleveren. Ook kun je duidelijke afspraken maken over kortingsacties, welke dan alleen via (bepaalde) retailers ingezet mogen worden. Daarnaast kun je in je marketing extra duidelijk zijn in de winkels waar jouw producten allemaal te zien en kopen zijn.

Logistieke uitdagingen

Van bezorgen via pallets aan tientallen, maximaal een paar honderd winkels naar losse pakketjes voor huishoudens in alle uithoeken van het land. Minder bulk orders, meer kleine bestellingen van consumenten, die snelle bezorging en flexibele retourmogelijkheden verwachten.

Een multichannel strategie brengt een groot logistiek probleem met zich mee. Dit probleem moet je allerminst onderschatten. Intern heb je op dit moment misschien niet de juiste mensen, software en hardware beschikbaar. Zorg ook dat je de juiste leverancier kiest: pak je de bezorging zelf op of werk je samen met een bezorgservice?

Internationale uitdagingen

De Brexit komt eraan. Of ketst hij toch af? En wat heeft dat voor gevolgen voor de Europese e-commerce?

In Groot-Brittannië is de e-commerce omzet beduidend groter en bovendien ontzettend belangrijk voor de e-commerce in Europa. Handel en retail tussen Europese landen is hier sterk afhankelijk van. Een Brexit zou grote gevolgen kunnen hebben voor bijvoorbeeld pakketzendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie.

Bovendien zijn de product- en marketing eisen maar ook de regels verschillend per land of regio. Binnen de Europese Unie geldt bijvoorbeeld de verplichte CE-markering voor sommige producten. Denk ook aan de ISO-normen, die internationaal voor veel - maar niet alle - landen en organisaties geldt.

Zodra je je producten gaat vermarkten in nieuwe gebieden, is het belangrijk dat je je aan de regels houdt. Vermijd risico’s op boetes en juridische problemen. Onderschat dit niet!

Versnippering van productinformatie: PIM-systeem

Een nieuwe webshop, nieuwe online verkoop- en marketingkanalen, maar ook samenwerkingen met partners, zorgen ervoor dat de omvang van multichannel e-commerce op deze manier erg complex wordt. Een gevolg daarvan is dat productinformatie vaak wordt versnipperd over marketing- en saleskanalen zoals je CMS en ERP. Daardoor lever je snel in op consistentie. Terwijl die consistente informatie juist enorm belangrijk is om topservice te verlenen en het vertrouwen van klanten en partners te behouden.

Een stabiel product informatie management-systeem (PIM) is dé oplossing. Een PIM-systeem zorgt ervoor dat je je productinformatie centraal beheert en met één druk op de knop up-to-date houdt over al je systemen, kanalen en uitingen.

Pijnpunten oplossen?

Multichannel gaan is een goede stap, maar er zijn veel uitdagingen die je moet tackelen, wil je succesvol zijn. Misschien wel op nummer één, is werken aan een duurzame marketingstrategie. De customer journey in B2C e-commerce ziet er heel anders uit. Onderzoek daarom je doelgroepen. Kijk hoe zij zich online gedragen en hoe je je doelgroep kunt activeren om online te interacteren met jouw merk.

Wees transparant en maak duidelijke afspraken met je partners - met name retailers - op het gebied van marketing, maar ook productinformatie. Een succesvolle multichannel marketingstrategie kan niet alleen voor jou, maar ook voor hen zeer gunstig uitpakken. Investeer in branding en maak duidelijke afspraken over bijvoorbeeld kortingsacties en de benoeming van verkooppunten op je eigen website. Daarmee kun je elkaar versterken.

Om versnippering van productinformatie te voorkomen, wordt het centraal beheren van productinformatie steeds belangrijker. Een Product Information Management (PIM) systeem biedt dan antwoord op dit vraagstuk.

Conclusie

De retailwereld staat op z’n kop en daarom wil je als fabrikanten niet meer afhankelijk zijn. Logisch. Een multichannel strategie biedt dan oplossing, maar dat brengt de nodige vraagstukken met zich mee. Onze klanten kampen ook met het vraagstuk: van business-to-business naar zowel een business-to-business als een business-to-consumer aanpak. Wil je eens sparren over bovenstaande vraagstukken en de daarbij behorende oplossingen? Neem eens contact met ons op.