Blog

Social Commerce: je online verkoopkanaal uitbreiden

Het gedrag van klanten verandert. Online shoppen gebeurt niet alleen meer op webshops. Shoppen gebeurt waar je doelgroep zit: social media. En de cijfers liegen er niet om. De toekomst van e-commerce is hier, en we noemen het social commerce.

Klantgedrag verandert. Mensen naar je webshop trekken wordt steeds lastiger. En hoe maak je van een potentiële klant nou een echte klant? De e-commerce wereld staat nooit stil. De ene ontwikkeling volgt de andere weer op waardoor dit wereldje de laatste jaren al sterk veranderd is. Dit vraagt om een alsmaar vernieuwende marketingaanpak. Om mee te spelen met de grote spelers zul je up-to-date moeten blijven en de trends op de voet moeten volgen. Jouw concurrenten blijven tenslotte ook niet achter en houden zich hier geheid mee bezig.

En de cijfers liegen er niet om. Product Pins zorgen voor 40% meer kliks naar de webshop. En de 600.000 bedrijven die Instagram Shopping gebruiken, hebben voor meer dan 63 miljard dollar aan verkopen gedaan.

Wat is social commerce?

Social commerce is een soort samensmelting van e-commerce en sociale platformen waardoor sommige social media kanalen zélf in een verkoopkanaal veranderen. Bepaalde fases in de customer journey smelten hierdoor samen.

En dit is een kans! Klanten kunnen nu via meerdere touchpoints niet alleen inspiratie opdoen, maar ook gelijk een product bestellen en afrekenen.

Vooral voor B2C is dit dé toekomst. Zo profiteren bedrijven in de kleding, sieraden, sportspullen en dierenspullen branches het meest van Facebook, waar social shoppers gemiddeld 55 dollar per aankoop besteden. Ook Pinterest is zeer interessant waar gemiddeld 50 dollar wordt gespendeerd per aankoop.

Maar vergis je niet. Goed omgaan met de steeds ingewikkelder wordende customer journey, is ook een uitdaging. Eentje die je met beiden handen moet aanpakken wil je overeind blijven in de huidige online commerce wereld. Een goed voorbeeld, is onze eigen klant JohnBeerens.com die deze uitdaging is aangegaan. Door op Instagram gebruik te maken van product tagging, verandert dit kanaal als het ware in een showroom en zo verkort je de buyer journey.

Het bewijs dat social commerce dus écht de toekomst is? Onderstaande grafiek (bron) zegt wat dat betreft genoeg. Als je ziet hoeveel de visit share van social media binnen slechts één jaar is gegroeid, snap je wel waarom social commerce op jouw agenda moet staan.

Ook zie je een sterke groei bij paid search wat erg logisch is gezien shopping ads hier ook onder vallen. En met de opkomst van shoppable ads binnen Google Afbeeldingen, verwachten wij dat dit alleen maar verder toeneemt. Kanalen als SEO en Display nemen daarentegen juist heel erg af.

Maak dus gebruik van de nieuwste ontwikkelingen op social commerce gebied. Wij hebben hier 4 veelbelovende ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet.

1. Conversational commerce

Het is 2019 en we zijn omnichannel. Klanten willen steeds sneller geholpen worden, en vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het device of het kanaal mag daarbij niet uitmaken. Tegelijkertijd hebben ze behoefte aan een persoonlijke benadering, en het liefst ook nog zo snel mogelijk. Conversational commerce kan die zorg voor een groot deel op zich nemen.

Conversational commerce is de één-op-één communicatie tussen klant en e-commerce organisaties waarmee je op al deze behoeftes van je klant inspeelt. Middels technologie kunnen we het leven van de klant stukken makkelijk maken. Een AI-gedreven chatbot, die zichzelf middels machine learning continu slimmer maakt, is het bekendste voorbeeld van conversational commerce.

Lang aan de lijn hangen en van het ene kanaal naar het andere kanaal gestuurd worden om geholpen te worden, is verleden tijd. De slimme chatbot kun je integreren op je website, maar juist ook je sociale kanalen. Op Facebook Messenger en WhatsApp bijvoorbeeld. De klant stelt een vraag en ontvangt binnen no time een gepersonaliseerd antwoord met behulp van de data die bij jou - dankzij hun social accounts - bekend is. Één-op-één contact maar toch geautomatiseerd.

Meer informatie over conversational commerce lees je in onze longread over dit onderwerp.

2. Visual shopping

Herinner je je nog de tijd waarin je langs alle etalages liep en inspiratie opdeed voor eventuele toekomstige aankopen? Dit fenomeen - window shopping - heeft nu een online variant dankzij visual shopping.

Visual shopping is redelijk nieuw. Voornamelijk het visuele aspect wat goed terugkomt op kanalen als Instagram, Pinterest en Google Images speelt hierbij een grote rol. Met behulp van product tagging, link je een product aan de afbeelding met de prijs erbij vermeld. Zo verkort een gewone afbeelding in een handomdraai de buyer journey.

Bij window shopping is er vaak geen intentie om daadwerkelijk een aankoop te doen. En dat is nou net wat visual shopping zo’n aantrekkelijke ontwikkeling maakt. Want online zijn er altijd mensen die naar een product zoeken via Google of een product van jou tegenkomen op social media, zonder dat zij ervoor de intentie hadden om iets te kopen. Maar door afbeeldingen shoppable te maken, kun je natuurlijk wel het verlangen naar een product creëren.

Je verlaagt hiermee ook de drempel om een aankoop te doen omdat je het stukken makkelijker maakt. En de mensen die gericht op zoek zijn naar een product, trigger je sneller aangezien zij juist wél de intentie hebben een aankoop te doen. Omdat (potentiële) klanten, door een afbeelding gelijk binnen de webshop terecht komen, hoeven zij niet uit zichzelf nog de webshop te bezoeken en daar het product op te zoeken.

Visual shopping is een trend die nog in ontwikkeling is, maar waar wel al meerdere platformen mee bezig zijn. Waaronder (natuurlijk) Google. Wetende dat bijna een kwart van alle zoekopdrachten uiteindelijk een klik op een afbeelding als gevolg heeft, zou je ze ook voor gek verklaren als ze zich hier níet mee bezig zouden zijn.

Wanneer je zoekt op een bepaald product, worden de shopping advertenties ook binnen Google Images vertoond. Daarnaast vind je deze shoppable ads op Instagram (Instagram Shopping), en binnenkort ook op Pinterest via shop the look-pins. Shoppen in een afbeelding, hoe gemakkelijk kun je het de klant maken?

3. Instagram Checkout

Je kunt het je klant nóg gemakkelijker maken, door de drempel om een aankoop te voltooien nogmaals te verlagen. Instagram maakt dit wel extra makkelijk met Checkout, de optie om binnen Instagram een product te kopen. Waar Instagram Shopping je al de mogelijkheid geeft een product te taggen en klanten door te verwijzen naar de productpagina, kunnen ze binnenkort ook het product kopen zonder de app te hoeven verlaten.

Met een ‘Checkout on Instagram’ knop hoeven je klanten alleen bij de eerste aankoop hun gegevens in te voeren. Zodra de aankoop is voltooid, kun je je klanten op de hoogte blijven houden van hun aankoop met leveringsinformatie en andere relevante notificaties binnen Instagram. Bij een volgende aankoop, zijn de gegevens al bekend en ben je binnen één klik klaar. Deze nieuwe vorm van online shoppen maakt het voor merken maar vooral ook voor influencers interessanter om producten aan te bieden via Instagram. Influencer marketing blijft groeien en de groei zal door deze ontwikkelingen nog eens extra gestimuleerd worden.

Het is al even bekend dat 71% van de consumenten eerder iets koopt vanuit een social media verwijzing en dat 90% zelfs de aanbevelingen van influencers vertrouwt (Nielsen, 2018). Wanneer influencers jouw kleding dragen of gebruik maken van jouw producten, maken ze dit extra aantrekkelijk voor jouw klanten. Wat tot nu toe een grote afknapper was, was dat consumenten dan nog eens het product zelf moesten zoeken of de app moesten verlaten.

Met Checkout kunnen zij meteen dat ene leuke jurkje of die gave koptelefoon kopen - die zij op Instagram tegen zijn gekomen - zonder de app te verlaten en extra handelingen te moeten doen. Op het moment wordt Instagram Checkout met een paar partners in de VS getest. Wanneer het in Nederland beschikbaar is, is nog niet bekend.

4. Pinterest ‘Complete the Look’

Pinterest gaat al een tijdje mee, maar is de laatste jaren nog steeds sterk in aantal gebruikers gestegen. Sinds april 2018 kunnen Nederlandse marketeers ook adverteren op Pinterest.

Dit social platform wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie op te doen, wat het een buitengewoon aantrekkelijk kanaal voor e-commerce maakt. Maar dit is niet de enige reden waarom het zo’n goed kanaal hiervoor is.

Een extra interessante ontwikkeling binnen Pinterest, is ‘Complete the Look’. Deze technologie geeft aanvullende productaanbevelingen, gebaseerd op de afbeelding.

Waar Pinterest al pins laat zien met visuele gelijkenissen, laat dit systeem producten zien die goed bij de rest van de look op de afbeelding past. Wanneer iemand op zoek is naar een paar schoenen voor bij een feestjurk, laat Complete the Look bijvoorbeeld deftige pumps zien. En bij een paar jeans zoekt hij passende sneakers. Of juist de perfecte stoelen voor bij een tafel.

Het aanbevelingssysteem, zoekt bijpassende producten, gebaseerd op de ‘scène’. Dit doet het systeem met - zoals Pinterest het zelf noemt - een visual discovery engine. Hiermee worden visuele componenten geïdentificeerd om aanvullende producten voor te kunnen stellen die ook echt bij de producten in de afbeeldingen passen.

Meer over complete the look lees je hier.

Social commerce de toekomst?

Vooral voor B2C branches met visueel aantrekkelijke producten, werkt social commerce drempelverlagend. Doordat social platformen steeds meer veranderen in een webshop op zich, hoeven consumenten niet meer op zoek naar een product dat zij tegenkomen, maar wordt dit zoekwerk uit handen genomen door afbeeldingen shoppable te maken.

Je creëert zo extra verkoopkanalen en dus meer manieren voor je klant om een aankoop te doen. Overal waar ze jou nu tegenkomen online, kan het product waarmee je interesse bij ze wekt, meteen gekocht worden. En dat zonder zelf te veel moeite te moeten doen. Het is zeker een gemiste kans om je online verkoopkanalen niet uit te breiden middels social commerce. Je geeft klanten alleen maar meer mogelijkheden een aankoop te voltooien. Naar onze verwachting zullen er ook zeker nog wat verkoopkanalen bijkomen.

Het is slechts een kwestie van tijd, voordat je ook via YouTube de kleding en gadgets die vloggers in hun video gebruiken kan kopen met slechts een druk op een knop. En hoe gaat Facebook hierop inspelen? Misschien shoppable ads integreren of combineren met hun marketplace?

Zodra er een nieuw ontwikkeling wordt aangekondigd, houden wij jou in ieder geval op de hoogte.