SxSW takeaways: de belangrijkste trends voor 2019 

Met zo'n half miljoen bezoekers is SxSW hét technologie congres van het jaar. En wij waren erbij! Tijdens de honderden sessies, onderverdeeld in 21 onderwerpen en verdeeld over 5 dagen, wordt er meer informatie gedeeld dan mogelijk is om samen te vatten in één blog. Wij hebben een poging gewaagd en de belangrijkste trends voor je op een rijtje gezet.
 

1. Opkomst van behavioral biometrics

Amy Webb is als futurist een vaste spreker geworden op SxSW. Jaarlijks schrijft ze met haar collega’s van de Future Today Institute over de tech trends voor het komende jaar. Dit jaar schreven ze over maar liefst 315 trends en werkte ze 48 verschillende toekomstscenario’s uit. Eén van de uitgelichte trend clusters ging over behavioral biometrics: het meten en identificeren van unieke patronen in menselijk gedrag. Deze ontwikkeling, samen met machine learning, zal apparaten meer en meer in staat gaan stellen om in te spelen op ons gedrag en onze behoefte zonder dat we hiervoor expliciet opdracht voor hoeven te geven.

Persistent biometric identification

We hebben al veel apps die zaken registreren. Je gezicht wordt gescand om je telefoon te unlocken. Je fitness tracker meet zaken als hartslag, beweging en activiteiten. En binnenkort gaan je slimme oordopjes medische informatie verzamelen (echt waar; Google vroeg hiervoor een patent aan in July 2018). Combineer je al deze informatie dan ontstaat er gaandeweg een steeds unieker beeld van jou als persoon. Persistent biometric identification wordt dit genoemd.

Klinkt futuristisch? Op CES 2018 liet KIA het resultaat zien van een samenwerking met MIT. Real-time Emotion Adaptive Driving (READ), ofwel, een auto die zich automatisch aanpast aan je gemoedstoestand om jouw ervaring te optimaliseren. Een sleutel is passé. Via gezichtsherkenning wordt de auto ontgrendeld. En wordt de ervaring direct afgestemd op jouw specifieke behoeftes. Heb jij langere benen dan je vriendin? Dan wordt de stoelpositie daar automatisch op aangepast. Bovendien herkent de auto ook emoties. Detecteert je auto dat je geïrriteerd raakt? Dan kan onder andere de verlichting en temperatuur aangepast worden zodat je meer tot rust komt.

Roger McNamee, één van de vroege investeerders van Facebook, gaf een ander innovatief voorbeeld. De grote tech bedrijven zoals Google en Facebook zijn op bijna iedere website  die je bezoekt aanwezig en kunnen daardoor als geen ander je gedrag volgen. Tot zover niets wat we nog niet wisten. Maar, zo gaf Roger aan, ze registreren ook op alle websites je muisbewegingen en op basis van die bewegingen achterhalen ze of je mogelijke aandoeningen aan het ontwikkelen bent, zoals Parkinson. 

Tot zover een hele mooie en innovatieve toepassingen van technologie. Maar het creëert ook nieuwe vraagstukken. Het is in Amerika namelijk toegestaan om informatie aan derde partijen te verkopen. Zo kan je verzekeraar mogelijk data van Facebook kopen en op die manier eerder op de hoogte raken van een (beginnende) aandoening dan jijzelf. 

Roger pleit daarom voor meer strikte regelgeving rondom de eigendom van je eigen biometric data en gedrag. Hij vraagt ons (en het Amerikaanse congres) na te denken over vraagstukken als: 

  • Wie is eigenaar van jouw biometrische en gedragsdata?
  • Wie is de eigenaar van je eigen DNA?
  • Wat gebeurt er met jouw data na je overlijden?
     

Het hele verhaal heeft Roger McNamee verwerkt in zijn boek: Zucked: Waking up from the Facebook catastrophe.
 

2. Digitaal en fysiek in elkaar verweven


De volgende fase van smart homes

Dat er steeds meer manieren zijn waarop we geïdentificeerd en gevolgd kunnen worden is een feit. Dit gebeurt deels zonder dat we het weten, maar in veel gevallen werken we hier bewust aan mee.

We maken gebruik van innovatieve technologie en plaatsen slimme speakers thuis. Om te functioneren, moeten dat soort devices de hele dag luisteren naar mogelijke commando’s. Dat betekent dat Alexa je hoort praten, maar ook dat Alexa je hoort hoesten, snuiven en kuchen. En op basis daarvan mogelijk voorspelt of je een griepje krijgt. Granular data collection wordt dit genoemd. Veel verschillende, kleine stukjes informatie verzamelen, zodat via machine learning, naar patronen wordt gezocht. Zo weet Alexa op welke toon en volume je normaal praat. Wijk je af van jouw standaard? Dan kan Alexa een goede inschatting maken van jouw emotie op dat moment.

Wanneer je je bedenkt wat een slimme speaker van jou weet, bedenk dan eens wat een volledig slim huis kan ontdekken. Bij Amazon hebben ze dit ook al bedacht en zijn ze een partnership aangenaam met Lenar (de grootste ontwikkelaar van huizen in Amerika) om Amazon Homes te ontwikkelen. En uiteraard warm je in je Amazon Home je maaltijd op met de slimme Amazon Magnetron!

Innoveren met conversational systems

Altijd aanwezig, zelflerend en super efficiënt. Klinkt goed, toch? Bereik je klanten met slimme speakers en chatbots voor optimaal klantcontact.

Verklein het gat tussen online en offline

De meeste van ons zijn geen Amazon. Toch biedt de opkomst van nieuwe technologieën kansen voor bedrijven! Zo verklein je het gat tussen online en offline door in te spelen op de behoeftes van je klant. Bestel je producten bij Walmart en is een specifiek artikel niet leverbaar? Op basis van je bestelhistorie wordt automatisch bepaald wat, specifiek voor jou, een goed alternatief product zou zijn. Het bedrijf Walgreens heeft een technologie ontwikkeld waarmee in store targeting gepersonaliseerd kan worden. Via camera’s en gezichtsherkenning worden klanten geïdentificeerd en kunnen displays, verwerkt in schappen van de winkel, klantspecifieke informatie tonen.

Een ander (prachtig!) voorbeeld van een vernieuwende shopping experience is de nieuwe Nike flagship store in New York. Binnen de experience store wordt online en offline gecombineerd via de Nike App. Zo is er een specifieke sectie waar de producten hangen die in het specifieke gebied het meeste online worden gekocht.

Ook kun je via de app een paspop scannen om meer informatie over de gehele look te krijgen en door de verschillende producten die de paspop draagt bladeren. Wil je een product passen in een bepaalde maat? Je geeft het aan in de app en een medewerker brengt het artikel naar je toe. Wil je iets passen? Dan kan je via de app alvast een paskamer reserveren terwijl ze jouw outfit bij elkaar zoekt. 
 

3. Vertrouwen als differentiator

Technologie wordt een steeds groter deel van ons leven. Er wordt meer informatie over ons verzameld dan ooit tevoren én op grotere schaal dan ooit tevoren! Dit heeft er toe geleid dat 2018 enerzijds in het teken stond van data breaches en privacy schandalen en anderzijds GDPR. Het is dan ook niet verrassend dat veel ontwikkelingen en trends voor 2019 gaan over vertrouwen. Niet alleen het vertrouwen in bedrijven die data over ons verzamelen, maar ook over de informatie die we tot ons nemen. 

We hebben allemaal gehoord over trollen-legers, misinformatie campagnes en pogingen tot het beïnvloeden van verkiezingen. De uitdagingen op dit vlak gaan echter nog veel verder dan je denkt.

Wat is echt?

De afgelopen jaren is AI vooral gebruikt om zaken te classificeren. Bevat een foto wel of geen fietser? Komt een foto wel of niet overeen met een bepaald persoon? Met de opkomst van Generative Adversarial Networks (GANs) gaan we een nieuw tijdperk van AI in. Een GAN is een netwerk van meerdere AI’s, waarbij één van de AI’s data genereert en een andere AI de data classificeert. Op die manier wordt een zelflerend systeem opgezet wat steeds beter wordt in het genereren van informatie.

Klinkt dit ongeloofwaardig? Neem dan vooral een kijkje op thispersondoesnotexist.com, waar real-time (in milliseconden) foto’s gegenereerd worden van mensen. Dit zijn geen foto’s van bestaande mensen, maar unieke gezichten die volledig automatisch gegenereerd worden door een netwerk van AI’s. Dat dit ook voor andere zaken dan foto’s van mensen werkt, thiscatdoesnotexist.com prachtig geillusteerd (let op: sommige katten kunnen verontrustend ogen).

AI wordt steeds beter in het genereren van tekst, audio, foto’s en video’s. Dit biedt enorm veel mooie kansen, maar maakt het ook steeds moeilijker om te vertrouwen op hetgeen je ziet en leest.

Data minimalisme

Data minimalisme is één van de 7 trends, beschreven in het jaarlijkse trends rapport van Fjord. We zijn zo gewend geraakt aan slimme devices en zijn in sommige gevallen het doel volledig voorbij geschoten. Tuurlijk, we zouden allemaal die grote privacy policies door kunnen gaan spitten, zodat we precies weten wat bedrijven meten en met die informatie doen. Maar echt veel zin hebben we hier niet in. Data minimalisme is een trend die hierop inspeelt. 

Het gaat verder dan het bieden van openheid. Het gaat om het vereenvoudigen van de ervaring voor jouw klanten. Het gaat erom dat je bij het ontwerpen van een product of dienst nadenkt over de informatie die je écht nodig hebt en alleen die informatie (met de juiste goedkeuring) verzamelt.

Eigenlijk heel logisch toch? Want zeg nou zelf: hebben we echt vibrators nodig die je locatiegegevens bijhouden?
 

4. Van persona naar persoonlijk

Technologie moet het leven leuker en makkelijker maken. En in veel gevallen zijn we heel blij met de diensten en apps die we hiervoor kiezen om te gebruiken. Het heeft er echter ook toe geleid dat we zoveel verschillende services gebruiken dat bedrijven meer en meer moeten vechten om onze aandacht. Organisaties zijn constant op zoek naar manieren om in contact te komen, wat er voor zorgt dat wij als consumenten een overload aan binnenkomende alerts, push notificaties, reminders en nieuwsbrieven ontvangen. De interactie op berichten neemt af en het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om de aandacht van hun doelgroep vast te houden.

Bedrijven moeten begrijpen dat consumenten heel vaak niet op hun berichten zitten te wachten. Tanarra Schneider, Group Director bij Fjord (Accenture), was hierin heel duidelijk: weet als bedrijf wanneer je je mond moment houden. In de afgelopen jaren zijn we gewend geraakt aan het denken in segmenten. We stellen persona’s op waarmee we onze doelgroep een gezicht hebben gegeven. Maar tegelijkertijd heeft dat er ook voor gezorgd dat we automatisch een groot deel van onze mogelijke doelgroep mislopen. Een persona is immers een model en zoals George Box prachtig heeft verwoord.

Remember that all models are wrong; the practical question is how wrong do they have to be to not be useful.

George Box, @ SxSW

Wanneer je het contact met een klant hebt beperkt tot het minimum, dan is het enorm belangrijk dat de boodschap perfect aansluit. Dat betekent dat je verder moeten kijken dan persona’s (segmentatie) en moet zorgen dat je individuele personen target. 

Bij personalisatie denken we vaak aan productaanbevelingen of aan de bekende Cialdini principes. Maar daarbuiten bieden we vaak wel aan iedereen dezelfde versie van onze content. We maken gebruik van dezelfde taal en gaan uit van dezelfde basiskennis. Daar gaat verandering in komen! Door ontwikkelingen op het gebied van Natural Language Generation en GANs zijn we in staat om content te genereren. En daarmee is het mogelijk om zaken als tekst en beeld volledig af te stemmen op individuele gebruikers!

En er zijn zelfs al diensten (zoals Persado) die hierop inspelen door marketing content geautomatiseerd en volledig gepersonaliseerd te genereren. 

Empathie als business model

In een wereld waarin we meer en meer praten over segmenten, gebruikers, data en technologie is het makkelijk om te vergeten dat we dit doen om het leven van gebruikers leuker en makkelijker te maken. En ook dit biedt kansen voor bedrijven. Juist door ook focus te hebben op empathie en het onderdeel te maken van je business propositie kan je positie als bedrijf versterken.

Een heel mooi voorbeeld is de supermarktketen Tesco. In het dagelijkse leven wordt alles steeds sneller en hectischer. En dat kan leiden tot veel stress. Tesco speelt hier slim op in door de slow checkout te introduceren. Een kassa bedoeld voor iedereen die moeite heeft met het afrekenproces en daarom extra tijd en hulp krijgt. Ook een ‘silent hour’; een uur voor de reguliere opening van de winkel waarop in stilte gewinkeld kan worden, biedt een uitkomst. Bijvoorbeeld voor mensen met autisme of andere personen die gevoelig zijn voor te veel prikkels

Er zijn ook bedrijven die empathie als business model heel letterlijk nemen. Join Papa is een bedrijf wat zich richt op het bestrijden van eenzaamheid. Hoe? Simpel. Door kleinkinderen on demand te leveren.
 

5. Optimisme (AI is het nieuwe gewoon)

Innovatie kan eng zijn. En dit is zeker het geval als het gaat om Artificial Intelligence. Toch valt het op dat het gesprek rondom AI dit jaar op SxSW wezenlijk anders is dan vorig jaar. Waar we vorig jaar nog veel talks zaken over de dreiging van AI, over ethische kwesties en negatieve toepassingen, is AI dit jaar veel minder een topic op zichzelf. Dat wil niet zeggen dat AI geen belangrijke technologie meer is, maar juist dat het zo vanzelfsprekend is. Dat veel ontwikkelingen op een bepaalde manier al een AI-toepassing bevatten. 

De startup Derq ontwikkelde een AI oplossing om ongelukken in het verkeer te voorkomen. Test Labs ontwikkelde Hendrix AI, een oplossing die via natural language processing geautomatiseerd aantekeningen (en samenvattingen) van meetings kan maken. En ook op het platteland wordt AI volop ingezet. Zo maakt Vence.io een oplossing waarmee volledig geautomatiseerd vee onder controle gehouden kan worden.

    Ontwikkelen met machine learning?

    Innovatief en efficiënt. Maak het de consument eenvoudiger met de inzet van machine learning of artificial intelligence. Bekijk nu de mogelijkheden!

    En nog 311 trends

    Met meer dan duizend sessies is er meer te zien op SxSW dan in één blogpost is samen te vatten. Wil je nog veel meer lezen over trends en ontwikkelingen, dan zijn vooral de volgende zaken aan te raden.

    1. Fjord - Design trends
       
    2. John Meida - Design in Tech report
       
    3. Amy Webb - Tech Trends