Terugblikken op E-commerce Live! 

De Beurs van Berlage in Amsterdam was het decor voor keynote sprekers, round-table sessies, demonstraties en workshops. Bluebird Day was erbij, en niet zomaar. Als hoofdsponsor! De blauwgekleurde Bluebird Day stand kon je als bezoeker dan ook eigenlijk niet gemist hebben. Samen met Wim, commercial director van Bluebird Day en spreker op E-commerce Live, blikken we nog even terug. 

Je stond op het podium met Michael Boot. De COO van Johnbeerens.com. Een enorme zaal gevuld met luisterende oren. Hoe was dat?

Wim: “Super! Echt heel tof. Vooral ook om dit samen met onze klant te kunnen doen. We hadden dit goed voorbereid en een mooi verhaal in petto. Met een stuk visie, een stuk over chatbots en een stuk over innovatie. De interactie-vorm zorgde voor een complete versie van het verhaal, zowel vanuit klant- als bureauzijde.”

E-commerce Live

Is het gelukt om jullie visie over te brengen? 

Wim: “Zeker. We zijn bezig voor JohnBeerens.com, een webshop gericht op haarverzorgings- en beautyproducten, met de ontwikkeling van een chatbot. Die chatbot gaat ingezet worden als middel om relevant te zijn voor klanten van JohnBeerens.com. De hoofdvraag van onze presentatie was ‘Hoe kan je met chatbots de customer lifetime value verhogen?’. Met een duidelijke visie gaven we hier antwoord op. Het gaat er vooral om dat je relevant bent voor je klanten. Dat kan op allerlei manieren en via tal van middelen. Een chatbot is dus slechts een middel die je kiest. Bijvoorbeeld omdat het aansluit bij de doelgroep en het consumentengedrag. Het draait om relevantie. Dat is wat de customer lifetime value verhoogt.” 

Nog even over die chatbot, die gaat voorspellen wanneer je shampoo op is. Hoe werkt dit?

Wim: “Het is heel interessant wat we allemaal al kunnen achterhalen, alleen al uit een profielfoto op Facebook. Leeftijd, gevoel, haarsoort. We verrijken die data met andere relevante product-data, verkregen uit een flink aantal orders bij JohnBeerens.com. En hebben er via de chatbot ook nog een gespreks-flow aan gekoppeld in Facebook Messenger, voor aanvullende vragen als “Heb jij je haar wel eens geverfd?” We beschikken zo over een schat aan data. Via machine learning kunnen kenmerken van producten en kenmerken van klanten worden samengebracht, waardoor we in staat zijn om goed advies uit te brengen en tips te geven over de beste producten. Zo wordt de Chatbot dus een digitale assistent. Als er een terugkerend patroon ontstaat van aankopen van dezelfde producten, kan de chatbot uiteindelijk voorspellen wanneer het weer op is. En dan een voorstel doen voor een nieuwe bestelling of relevante gepersonaliseerd aanbieding. Zo stimuleert de chatbot dus extra verkoop.” 

E-commerce live 2018

Zijn retailers in Nederland al klaar voor dit soort nieuwe technologie, zoals machine learning en conversational interfaces? 

Wim: “De ontwikkeling van nieuwe technologie gaat heel snel. Wij proberen nieuwe technologie breed in te zetten en bereikbaar en toepasbaar te maken voor onze klanten. Het gebruik van conversational commerce in e-commerce omgevingen staat bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen. Maar met concrete toepassingen, zoals de chatbot voor JohnBeerens.com, inspireren we anderen. Gelukkig verschijnen er al steeds meer mooie voorbeelden en zie je bijvoorbeeld dat er bedrijven zijn die de keuze maken om een chatbot te gaan ontwikkelen in plaats van een app. Het is slim voor iedere organisatie om te kijken welke informatie je allemaal verzamelt. Je weet stiekem meer dan je denkt. En er schuilt veel potentie in die informatie, om nog relevanter te kunnen worden voor klanten!”

Ontstaan er dan ook goede gesprekken en discussies over nieuwe technologieën op zo’n event-dag als E-commerce Live? 

Wim: “Absoluut. Wij merkten al aan de vragen vanuit de zaal en mensen die zelfs na de presentatie nog in de rij stonden om vragen te stellen, dat innovatie leeft onder de doelgroep. En dat retailers dus absoluut interesse hebben om te innoveren. En dat is logisch ook wel, gezien recente voorbeelden in het nieuws, van retailers waarmee het mede door gebrek aan vernieuwing, niet goed is afgelopen. Op onze stand hebben we ook mensen ontvangen met interessante vragen. En we hadden maar liefst 4 round-tables te hosten die dag. Deze rondetafel gesprekken waren een erg leuke manier om met verschillende mensen uit de doelgroep het gesprek aan te gaan over specifieke onderwerpen. De connecties die we opdoen op zo’n dag zijn zeer waardevol. Om te achterhalen wat er speelt binnen de branche en om daarop te anticiperen, door wederom weer relevant te zijn. Kijken waar we kunnen helpen dus.” 

E-commerce Live 2018

Al met al een geslaagde dag, zo klinkt het? 

Wim: “Voor ons was E-commerce Live zeker een geslaagd event om deel van uit te maken. Ten eerste omdat de lancering van onze nieuwe organisatie, die dit jaar ontstaan is uit de samenvoeging van twee ervaren e-commerce partijen, uiteraard nog wel een boost kan gebruiken. Branding en het vergroten van onze naamsbekendheid was voor ons een belangrijke reden om ons aan te sluiten bij E-commerce Live. Maar daarnaast ook door het niveau van de bezoekers. Het was erg waardevol om met name door de presentatie en round-table sessies op specifieke thema’s de interactie aan te kunnen gaan met bezoekers. Zeker voor herhaling vatbaar!”

Conversational Commerce. Vijf grote kansen op een rij!

Steeds meer organisaties zetten messaging, chat of voice technology in voor verkoop. Benieuwd welke mogelijkheden het jouw organisatie biedt? Vul het formulier in en ontvang de whitepaper per mail.

Download de whitepaper