Web Summit 2018: de waarheid en 3 takeaways.

Web Summit 2018 – één van de grootste tech events van de wereld – vond dit jaar plaats in Lissabon. In de eerste week van november groeide de Portugese hoofdstad uit tot een smeltpunt van tech, digital en innovation. Maar liefst 70.000 mensen kwamen bij elkaar om zichzelf te laten inspireren door de nieuwste technologische ontwikkelingen. Wij waren er ook! En we delen graag onze ervaring en tips. Maar eerst: de drie meest interessante takeaways.  

 

Burger King toont lef.

Als we iets van de marketingcampagnes van Burger King kunnen leren, is dat het tonen van lef enorm waardevol kan zijn! In Roemenië staat slechts één Burger King, achter de douane op het vliegveld. Wanneer je dus nooit naar het buitenland gaat, zul je als Roemeen nooit van een Whopper genieten (of het bestaan ervan weten). Het marketing team van de populaire fastfoodketen bedacht daarom samen met een Roemeense vliegtuigmaatschappij een actie: enorm goedkope vliegtickets aanbieden. Dit gaf een boost aan de omzet van de Burger King en nog belangrijker: een fantastische reclamecampagne! Ten opzichte van de grote concurrent McDonald’s, toonde de Burger King ook lef. De burgers van de Burger King worden namelijk op een echte grill bereid en die van de ‘Mac’ op een bakplaat. Met behulp van Google Streetview beelden werd duidelijk dat McDonald’s topmanagers hun burgers ook liever op een echte grill bakken. Dit werd gecommuniceerd (en aangedikt) in een reclamecampagne (welke overigens wel een juridisch staartje kreeg). 

 

MOZ: SEO trends 2019.

Sarah Bird - CEO van MOZ - adviseerde goed te luisteren, want ze had voor 40 minuten aan informatie, die ze in slechts 20 minuten razendsnel zou vertellen. Hier was geen woord aan gelogen! Dit zijn de highlights:

  • Google is by far en nog steeds ‘s werelds grootste en machtigste zoekmachine. Ongeveer 90% van alle zoekopdrachten gaan via Google. Dit is inclusief Google Images en Youtube; 
  • De SERP is enorm veranderd: van een behoorlijk statische lijstweergave met zoekresultaten naar een interactieve pagina. Hierdoor is de CTR enorm afgenomen. Mensen vinden in de SERP vaak al het antwoord;
  • Door de komst van ‘voice’ gaat de top-positie in de SERP nog belangrijker worden! Alleen de top-positie telt en wordt voorgelezen door een slimme speaker, zoals Google Home. 
  • Een relatief nieuwe functie van Google my business: Google posts. Hiermee kun je aan de rechterkant in de zoekresultaten extra informatie over jouw bedrijf kwijt en hiermee meer zichtbaarheid claimen. 

Wil je alle SEO trends volgens MOZ weten? Bekijk dan onderstaande video! 

 

Karlsberg's stijgende populariteit maar dalende omzet.

We kennen (bijna) allemaal het biermerk wel! Vooral in het Verenigd Koninkrijk is Karlsberg populair. Toch vielen de cijfers van Karlsberg in de afgelopen jaren tegen, ondanks de grote TV-commercials die door het publiek enorm goed ontvangen werden. In Karlsberg’s bierconsumptie werd deze populariteit niet teruggevonden. De commercials gingen over allerlei verschillende onderwerpen, behalve het bier zelf. Key learning was dus: ga terug naar de basis en zet het bier weer centraal in iedere commercial. Volgens Jessica Spence - chief commercial officer van Karlsberg - zijn deze drie pijlers onmisbaar in een effectieve reclamecampagne: 

  1. Authenticiteit en relevantie
  2. Een goed idee komt uit de organisatie zelf
  3. Experimenteer en schaal

Deze pijlers zien we terug in onderstaande campagne, die samen met de voetbalclub Liverpool, werd gelanceerd. 

 

De waarheid over Web Summit 2018.

De Web Summit was voor ons niet altijd even enerverend. Veel onderwerpen werden te vaak slechts oppervlakkig behandeld en de populaire sessies waren vaak te drukbezocht waardoor een stoel bemachtigen onmogelijk werd. Wil jij volgend jaar een bezoekje brengen aan de Web Summit? Dan zijn dit onze tips:

  • Geen fan van algemene talks of politieke statements? Ga dan niet naar de openingsavond!
  • Kom op tijd: de zalen waar populaire talks worden gegeven zijn al snel vol.
  • Topics zijn gebundeld op dagen of dagdelen, bereid je voor door de app te downloaden en stel je programma samen.
  • Vermijd interviews! Deze zijn vaak te oppervlakkig en voelen ingestudeerd aan.

Benieuwd naar alle sessies van één van de grootste tech events van de wereld? Web Summit houdt zelf een YouTube kanaal bij waar je alle talks kunt terugvinden.

Meer informatie?

Hi! Ik ben Daniel. Ik was aanwezig tijdens de Web Summit en vind het leuk om te sparren over bovenstaande onderwerpen. Dit doe ik ook met onze klanten, zodat we samen kunnen groeien. Wil je meer informatie?

Neem contact op      of       076 204 304 6