Technische architectuurArchitectuur voor merken met ambitie

Architecture & platform selection

De inrichting van het technische landschap onderscheidt succesvolle merken van organisaties die niet winstgevend zijn of niet kunnen schalen. Hoe zorg je voor de beste IT-inrichting om toekomstplannen waar te maken en concurrentie voor te blijven?

Lees verder
Bluebird Day

Jouw IT‑landschap voorspelt lange termijn succes

Een checkout die er 30 seconden over doet? Geremd worden in de ontwikkeling van je platform door een te rigide integratie met een verouderd ERP? Bijna elke organisatie heeft te maken met legacy: verouderde of verkeerd gekozen systemen die de organisatie afremmen en innovatie vertragen. Het voorkomen van legacy is alleen niet zo eenvoudig. De meeste IT-oplossingen blijven 5 tot 10 jaar (en soms zelfs langer) onderdeel van je architectuur.

Architectuur voor ambitie

Bij het ontwerpen van het IT-landschap kijk je daarom verder dan huidige behoeftes en pijnpunten. Wat is de ambitie van jouw organisatie voor de komende 5 jaar? Hoe beïnvloeden ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag, (nieuwe) businessmodellen en kanaalkeuzes in de IT-architectuur? Je hoort termen als best of suite, best of breed, composable en MACH. Maar wat betekenen die termen precies? En wat betekenen ze voor jouw business en landschap?

Welke techniek voor jouw toekomst?

De groei van veel organisaties stagneert door de verkeerde inrichting van het technische landschap. Eens sparren over de beste keuze?

Altijd onafhankelijk en onderbouwd advies

We kiezen geen partij voor het ene platform, systeem of koppeling, maar maken een onderbouwde keuze voor jouw organisatie, ambities en situatie. Hieronder vind je een greep uit de meestvoorkomende oplossingen die we inzetten.

Kwalitaria

Omnichannel recept voor 100 franchisers

Om klanten de ideale klantbeleving te geven en franchisenemers vrijheid om het lokale karakter te behouden, zorgden we voor een volledige headless herinrichting voor Kwalitaria: een vooruitstrevend recept dat werd opgemerkt door de jury en twee zilveren DIA's won.

Hoe we te werk gaan

In de afgelopen tien jaar ontwikkelden we een toolkit voor het maken van de beste keuzes voor het platform, CMS en andere systemen. Na het traject heb je een concreet uitgewerkt IT-landschap en weet je welke stappen er gezet moeten worden en door wie.

01Future scoping

We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar wel we samen nadenken over mogelijke ontwikkelingen en de rol van jouw organisatie hierin. Door meerdere scenario’s mee te nemen, blijft jouw organisatie flexibel: daar houden we rekening mee.

02Process & data deepdive

In enkele workshops brengen we processen - van inkoop tot levering, in kaart. We kijken naar de mensen, systemen en data die hierbij betrokken zijn en eventuele pijnpunten. Waar nodig analyseren we databronnen om extra learnings te halen.

03Business capability prioritizer

Samen met andere afdelingen (zoals IT) reviewen we de verschillende business capabilities van jouw organisatie, zodat we de beste keuze maken voor jouw architectuur: best of suite, best of breed of composable.

04High-level architecture design

Op basis van eerdere uitkomsten ontwerpen we het IT-landschap. Tools, systemen en datastromen worden samengevoegd, zodat duidelijk is welk systeem welke informatie beheert en hoe data door het landschap stroomt.

05Tool selector

Op basis van de requirements beoordelen we samen de technische opties en hun voor- en nadelen. We organiseren demo’s en maken indien nodig proof-of-concepts om tot een definitieve keuze te komen.

06Roadmap builder

We bepalen samen de digitale roadmap die fungeert als jouw routebeschrijving om de doelen te bereiken. Dit document geeft je concrete instructies in tijd, plaats en met wie.

De beste tech stack voor jouw toekomst

Een technische architectuur bestaat uit een frontend, backend en diensten van derden. Alle componenten moeten minimaal goed met elkaar functioneren, maar met de juiste combinatie maximaliseer je resultaat. De keuze van die architectuur is belangrijk om grotere bezoekers- en verkoopvolumes aan te kunnen, om functionaliteiten toe te voegen, verwijderen of integreren met andere systemen, maar ook voor betere beveiliging, gemakkelijker onderhoud, een betere klantervaring en de onderscheidende factor tegenover concurrentie. Voor merken als Hubo, Brabantia en Nespresso adviseren we over de technische inrichting van hun e-commerce landschap.

Eens sparren?

We zien dat bedrijfsgroei bij veel organisaties vaak stagneert door de verkeerde inrichting van het landschap. Wij helpen je graag bij de keuze hiervan en zorgen voor een concreet stappenplan met onderbouwde keuzes voor systemen en tools.