CROOptimaliseren naar de volgende versnelling

Datadriven optimization & CRO

Valt je beoogde groei tegen of grote aanpassingen doorgevoerd die niet het gewenste effect hadden? Een datagedreven aanpak helpt je wel de gewenste doelstellingen te behalen. Dus niet op basis van best practices doorontwikkelen, maar op basis van gevalideerde oplossingen.

Lees verder

Datagedreven groei door conversieoptimalisatie

Conversie optimalisatie is een datagedreven proces om gevalideerde verbeteringen en aanpassingen door te voeren. Data als bron en kracht voor digitale groei voor ambitieuze merken door de gebruikerservaring beetje bij beetje structureel te verbeteren. Door continu te analyseren, verzamelen we continu inzichten voor de optimalisatie van je platform. Deze inzichten worden in de vorm van experimenten (A/B testen) gevalideerd onder je eigen doelgroep, waar wederom de data bepaalt of de manier van wijzigen de juiste manier is ten behoeve van groei. De grootste fouten worden gemaakt door blindelings aanpassingen te doen op een platform. Dit kan leiden tot onzichtbare negatieve effecten op zowel de gebruikerservaring als op commerciële resultaten. Door een structurele datagedreven aanpak voorkom je deze pijnlijke tegenvallers.

Nespresso

De coffee journey verfijnen

Bij een bestelproces dat al jaren geoptimaliseerd is, draait het om kleine toevoegingen en perfecte verhoudingen. Voor Nespresso itereren we daarom op microniveau en brouwen we jaarlijks zo’n 60 experimenten. Zodat het online bestellen van Nespresso-koffie net zo leuk wordt als het eerste bakje op de zondagochtend.

Investeren in optimaliseren verdient zichzelf terug

Met continu verbeteren bedoelen we dat we doorlopend analyses uitvoeren, inzichten verzamelen, hypotheses opstellen en A/B Testen. We maken daarmee echt data-gedreven beslissingen. Gedurende onze sprints werken we met een uitgebreid data-gedreven PIE-model (Potential, Importance, Ease), waarmee we de prioriteit bepalen van de verbeterpunten. Hierdoor vullen we de sprints performance-gedreven in. En bepalen we of we verbeterpunten direct gaan doorvoeren, of dat we ze eerst valideren via bijvoorbeeld een A/B test. Dit resulteert onder andere in:

  • Kennis over je doelgroep en hun gedrag

  • Ontdekken wat wel en niet werkt binnen je doelgroep

  • Prioriteren op basis van data i.p.v. onderbuikgevoel

  • Creatieve oplossingen voor uitdagende knelpunten

  • Inzicht in de concrete waarde van een datagedreven proces

  • Structurele en duurzame groei

De stappen van een datagedreven aanpak

Op basis van zowel kwalitatieve als kwantitatieve data - uit bijvoorbeeld GA4, online surveys, schermopnames, interviews en heatmaps identificeren we knelpunten. Daarna stellen we een adviesrapport en plan van aanpak op. Het adviesrapport bevat de belangrijkste inzichten die we uit data en doelgroepinformatie halen. Vanuit deze inzichten definiëren we hypotheses, die we prioriteren op basis van het PIE-model. De hypothese die we gaan A/B testen werken we visueel uit en zetten we live in een (test) omgeving. Vervolgens gaan we over naar het daadwerkelijk testen van de varianten in een periode van meestal twee tot vier weken. We implementeren pas als de nieuwe variant leidt tot een daadwerkelijke verbetering en controleren op verschillende metrics.

Optimaliseren naar de hoogste versnelling in e‑commerce

Conversieoptimalisatie is verweven in ons totale proces. We werken nauw samen met product owners, developers en UX-designers om in iedere stap gezamenlijk datagedreven keuzes te maken ten behoeve van de belangrijkste doelstellingen. Doordat we met multidisciplinaire teams werken zorgen we niet alleen voor goed resultaat, we doen het ook efficiënt met een korte doorlooptijd. We kijken verder dan alleen de KPI conversiepercentage die voor veel organisaties belangrijk is, maar onderzoeken ook de gemiddelde orderwaarde, customer lifetime value, gemiddelde frequentie van klanten en segmenten. We passen het gedachtegoed toe over de gehele linie om tot maximaal resultaat te komen.

Maximaliseren?

We begrijpen goed dat ieder traject anders is en bedenken dan ook graag een plan dat perfect op jouw organisatie aansluit. Wij helpen je graag het maximale uit je e-commerce platform te halen.