CROOptimaliseren naar de volgende versnelling

Datadriven optimization & CRO

Hebben doorgevoerde aanpassingen niet het gewenste effect? Een datagedreven aanpak helpt je de gewenste doelstellingen te behalen. Dus niet op basis van best practices doorontwikkelen, maar met gevalideerde oplossingen.

Lees verder
Bluebird Day

Datagedreven groei door conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie is een datagedreven proces om gevalideerde verbeteringen en aanpassingen door te voeren. Door continu te analyseren, verzamelen we continu inzichten voor de optimalisatie van je platform. Deze inzichten worden in de vorm van experimenten (A/B testen) gevalideerd onder je eigen doelgroep, waar wederom de data bepaalt of de manier van wijzigen de juiste manier is voor groei. De grootste fouten worden gemaakt door blindelings aanpassingen te doen op een platform. Dit kan leiden tot onzichtbare negatieve effecten op zowel de gebruikerservaring als op commerciële resultaten. Door een structurele datagedreven aanpak voorkom je deze pijnlijke tegenvallers.

De investering die zichzelf terugverdient

Met continu verbeteren bedoelen we doorlopend analyses uitvoeren, inzichten verzamelen, hypotheses opstellen en A/B Testen. We maken daarmee data-gedreven beslissingen. Hierdoor vullen we de sprints performance-gedreven in en bepalen we of we verbeterpunten direct gaan doorvoeren, of dat we ze eerst valideren. Dit resulteert onder andere in:

  • Kennis over je doelgroep en klantgedrag

  • Ontdekken wat wel en niet werkt binnen je doelgroep

  • Prioriteren op basis van data i.p.v. onderbuikgevoel

  • Creatieve oplossingen voor uitdagende knelpunten

  • Inzicht in de concrete waarde van een datagedreven proces

  • Structurele en duurzame groei

Hoe we te werk gaan

Of het nu gaan om het percentage winkelwagenverlaters omlaag brengen, informatie over je klanten inwinnen en knelpunten op je webshop identificeren: samen gaan we datagedreven te werk om jouw doelstellingen te behalen.

01Discovery & doelstellingen

We starten met het afstemmen van de doelstellingen voor het CRO-proces. Deze vormen de basis voor de optimalisatiestrategie, zorgen voor een duidelijke lijn in analyses en experimenten, en creëren structurele groei.

02Analyse

We analyseren continu klantgedrag en brengen inzichten en optimalisaties in kaart. Hiervoor gebruiken we zowel kwalitatieve input (interviews, gebruikerstests) als kwantitatieve data (GA4, surveys, heatmaps).

03Prioriteren

Met het PIE-model (Potential, Importance & Ease) bepalen we welke testen op welke pagina’s plaatsvinden en in welke volgorde. Zo kiezen we de optimalisaties met de meeste potentie en hoogste bijdrage aan de doelstellingen.

04Experimenteren & valideren

We formuleren hypotheses, ontwerpen designs en configureren het experiment in A/B Testing tool. Na de testperiode volgt een uitgebreide analyse om de hypothese te valideren en andere learnings te trekken. We implementeren pas, als de nieuwe variant leidt tot een daadwerkelijke verbetering.

Nespresso

De coffee journey verfijnen

Bij een bestelproces dat al jaren geoptimaliseerd is, draait het om kleine toevoegingen en perfecte verhoudingen. Voor Nespresso itereren we daarom op microniveau en brouwen we jaarlijks zo’n 60 experimenten. Zodat het online bestellen van Nespresso-koffie net zo leuk wordt als het eerste bakje op de zondagochtend.

Download de gratis CRO‑checklist

Met ervaring voor klanten als Nespresso en Cavallaro Napoli, heeft ons optimalisatieteam de best practices in een handige CRO-checklist gezet.

Optimaliseren voor duurzame, structurele groei

Conversieoptimalisatie is verweven in ons totale proces. We werken nauw samen met product owners, developers en UX-designers om in iedere stap gezamenlijk datagedreven keuzes te maken ten behoeve van de belangrijkste doelstellingen. Doordat we met multidisciplinaire teams werken zorgen we niet alleen voor goed resultaat, we doen het ook efficiënt met een korte doorlooptijd. We kijken verder dan alleen de KPI conversiepercentage die voor veel organisaties belangrijk is, maar onderzoeken ook de gemiddelde orderwaarde, customer lifetime value, gemiddelde frequentie van klanten en segmenten. We passen het gedachtegoed toe over de gehele linie om tot maximaal resultaat te komen.

Resultaat maximaliseren?

We begrijpen goed dat ieder traject anders is en bedenken dan ook graag een plan dat perfect op jouw organisatie aansluit. Wij helpen je graag het maximale uit je e-commerce platform te halen.