InnovatieVandaag innoveren voor het e‑commerce van morgen

Innoveren in e‑commerce

Organisaties die niet innoveren lopen het risico om achter te lopen op een steeds competitievere markt en klanten te verliezen. Innoveren in e-commerce is daarmee een noodzakelijk goed.

Lees verder

Versterk je marktpositie door te innoveren

Door een combinatie van technologische vooruitgang en toenemende klantverwachtingen, is stilstaan simpelweg geen optie. Gelukkig zijn er genoeg manieren om te innoveren. Denk bijvoorbeeld aan machine learning voor dynamische prijzen op antwoord van consumentengedrag of het weer. Blockchain om de authenticiteit van producten te verifiëren. Of met nieuwe businessmodellen zoals abonnementen of verhuur.

Groei door vernieuwing

Door te innoveren kun je nieuwe markten betreden, nieuwe producten lanceren, verdienmodellen ontwikkelen en nieuwe doelgroepen aanboren, maar ook intern innovaties zijn waardevol om je bedrijf bijvoorbeeld (kosten)efficiënter te maken. Extern of intern, op grote schaal of kleine: in essentie draait innovatie om het verkennen van nieuwe wegen voor jouw bedrijf morgen. Afhankelijk van de richting en uitvoering, kan dat de klanttevredenheid en -loyaliteit, merkreputatie, marktaandeel, bedrijfsvoering positief beïnvloeden en zorgen voor nieuwe inkomstenstromen.

Boerschappen

Met handgebaren en spraak navigeren

Tijdens het koken door de stappen van een recept lezen zonder je mobiel te hoeven aanraken? Dat leek ons ook lekker makkelijk. Daarom ontwikkelden we voor boodschappenboxbezorger Boerschappen een proof of concept om met handgebaren of door hardop te spreken te navigeren door de receptencatalogus.

Innovatie is een creatief en gestructureerd proces

Je wilt vernieuwing, maar niet de hedendaagse processen en prestaties verwaarlozen. Met het ‘three horizon’-model van McKinsey onderzoek je mogelijkheden voor groei die bij je past. Je kunt je huidige spel verbeteren (horizon 1), de huidige spelregels veranderen (horizon 2) of een heel nieuw spel creëren (horizon 3). Wil je innovaties inzetten om je huidige markt te beschermen of transformeren? Wanneer je naar horizon 3 verschuift, zijn de investeringen groter en de kans op succes kleiner, maar de potentiële opbrengsten in geval van succes groter.

Starten met een strategie

Als we samen innoveren, doen we dat met een visie en een concrete aanpak. We onderzoeken de huidige situatie en schetsen een duidelijk doel. Voor online, offline en alles daartussenin. We onderzoeken op welk gebied we innoveren, hoe we het doen en welke technologie daar eventueel bij past. Elke innovatie is anders, maar het zoeken van manieren om waarde te creëren blijft hetzelfde. We doorlopen vaak het volgende proces:

  1. Strategie en doelen formuleren

  2. Innovatieproces inrichten

  3. Speelveld verkennen

  4. Idee onderbouwen

  5. Concept valideren

  6. Realiseren, lanceren en itereren

Composable architectuur voor schaalbaarheid en agiliteit

Naast een innovatieve mindset en bedrijfscultuur, moet de technische architectuur vernieuwing ook toelaten. Steeds meer organisaties kiezen daarom voor een composable inrichting van hun IT, in plaats van een monolithisch systeem. Hierbij stop je met denken in grote systemen, maar bouw je een platform op uit losse componenten voor elke business capability. Ieder van deze componenten is een losse service zonder onderlinge afhankelijkheden, maar met elkaar verbonden via API’s. Dit verhoogt je aanpassingsvermogen en schaalbaarheid en verkort je time-to-market, waardoor je makkelijker ideeën en innovaties valideert.

Relevant blijven?

Stilstaan in e-commerce is achteruitgaan. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden vandaag voor jouw organisatie morgen? Wij helpen je graag digitaal versnellen. Dat doen we nu, voor het e-commerce voor morgen.