Blog

Adobe Commerce's nieuwe update strategie

Met een nieuwe koers richt Adobe zich op de grootste pijnpunten van hun Magento platform: ze gaan voor minder toegevoegde complexiteit en een lagere kostenpost.

In het verleden had Adobe Commerce (Magento 2) de reputatie om vaak grote updates uit te rollen, wat flink kon oplopen in de kosten zonder dat er voor afnemers echt grote voordelen aan zaten. Een aantal PHP-updates verder heeft Magento deze koers bijgesteld. Dit zie je bijvoorbeeld bij de 2.4.4 release, deze ondersteunt Adobe tot eind 2024 en gaat maar liefst 11 patches ontvangen. Hierdoor run je als merk of retailer tegen relatief lage kosten het hele jaar veilig je Magento webshop zonder telkens een grote update door te moeten voeren.

Hoe zit dit nu met Magento 2.4.7?

De nieuwe update strategie zie je duidelijk terug in de nieuwe Magento 2.4.7 update, die gepland staat voor 9 april 2024. Deze release is vooral gericht op kwaliteitsverbeteringen, veiligheid en het updaten van afhankelijkheden in het pakket. Er is ook meer focus op developer experience. Bijvoorbeeld de vernieuwde, specifiekere foutmeldingen die het makkelijker maken om te vinden in welke regel van welk bestand de fout plaatsvindt. In het verleden was dit niet het geval en moest je als developer zelf op zoek gaan naar de fout, een tijdrovende en dus dure klus.

Dit is waarom Adobe van strategie verandert

We zien in de huidige markt dat klanten vaker interesse hebben in andere oplossingen dan Magento, bijvoorbeeld Shopware, Commercetools of Shopify Plus. Een belangrijke reden hiervoor zijn de hoge kosten in het onderhoud van Adobe's pakket. Deze kostenpost schrikt e‑commerce partijen af. Ook bij Adobe is dit niet onopgemerkt gebleven, vandaar dus deze nieuwe strategie. Door de langere ondersteuning via patches en minder grote updates vallen de kosten voor het onderhouden van een Magento platform dit jaar dus veel lager uit dan voorheen.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Waarschijnlijk zullen de grote nieuwe features voor Adobe Commerce en Magento Open Source pas met de 2.5 update worden uitgerold. Hier is nog geen release date voor bekend, maar het is wel zeker dat dit niet in 2024 gaat zijn. We zien dit jaar een uitrol van 2.4.7 en 2.4.8, maar daar blijft het bij. Het is fijn dat Adobe inzicht geeft in deze roadmap, het biedt perspectief en zekerheid voor afnemers. Bovendien geeft Adobe aan dat ze Magento platforms die op versie 2.4.7 draaien, ondersteunen tot en met 2027.

In combinatie met een snelle frontend die draait op Hyvä themes maakt het Magento voor de komende jaren zeker een goede keuze om een e-commerce platform op te draaien.