Blog

De kracht van AI in e‑commerce: 10 slimme tools en best practices.

Natuurlijk heb je gehoord van ChatGPT, dat naar verluidt de aanvankelijke groei van TikTok heeft overtroffen. Ben je ook al bekend met Dart, de AI-ondersteunde projectmanagement tool? Of browserextensie Eesel die samenwerkt met ChatGPT? En hoe je deze tools inzet?

Jij bent de spin in het web. Het web is de organisatie en jij zet de lijnen uit tussen de verschillende afdelingen en mensen. Je bent druk, omdat je op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en wilt bestaande processen automatiseren of verbeteren. Steeds voor een beter resultaat.

In dit artikel bespreken we nuttige AI-tools voor e-commerce managers en marketeers, slimme prompts en handvatten waar je rekening mee kan houden.

Slimme e‑commerce prompts

Maar eerst: wat is een prompt? Een prompt is een suggestie, vraag of aanwijzing die je kunt vragen aan een slimme AI-tool. In principe geef je een tool een instructie - en daar kun je heel ver mee gaan. Van het schrijven van een productomschrijving tot het doen van een kansberekening of het verwijderen van ruis op de achtergrond tijdens een videocall: AI-tools zijn er om je leven makkelijker te maken. Work smarter, not harder.

Hieronder vind je prompts voor verschillende doeleinden.

Inzichten

De stip op de horizon wil je niet af laten hangen van een AI-tool, maar bij het verkrijgen van een macro-analyse kan een tool je best helpen. Bijvoorbeeld met meer inzicht verkrijgen in de markt, aankomende belangrijke trends of voor het samenvatten van informatie over je concurrenten. Voor dit soort inzichten, kun je deze prompt gebruiken:

Analyze current market trends in [country] and consumer demands of my [target group] to identify potential opportunities for a [type of business] specializing in [product or service], with these [competitors] in mind

Differentiatie

Als je je omzet wilt vergroten door bijvoorbeeld upselling, cross selling of differentiëren, kan AI je helpen met het bepalen van een richting:

Help me brainstorm a list of e-commerce product ideas that I can potentially sell online. My target market is [target market], my competitors are [names of competitors], and I am interested in selling products in the [industry or niche] category

Doelgroep

Jij kent je doelgroep als geen ander, maar misschien zijn er nieuwe segmenten die je ook kunt bereiken met je producten. Probeer dan deze prompt eens:

Write a list of 20 audience demographics that would benefit from a [product or service]

Productnamen

We hoeven je vast niet te vertellen dat de naam van je product enorm belangrijk is, vooral als je een product verkoopt met veel concurrentie of waar je klanten verliefd op kunnen worden. Voor productnaam ideeën gebruik je:

Craft unique and memorable product names that resonate with [target audience], accurately represent [product's features and benefits], and appeal to [target audience]

Productinformatie

Een veel voorkomende fout van het schrijven van productinformatie: schrijven vanuit de specificaties van een product, terwijl je klanten op zoek zijn naar iets wat hun behoeften vervult. Kom daarom tot de voordelen en wat je klanten krijgen. En zorg ervoor dat de tekst ook scanbaar is door te vragen naar bulletpoints in de prompt. Hiervoor kun je de volgende prompt gebruiken:

Write a unique and compelling product description for a [product and the product name], including tips on how to use it and how it can improve [the pain your product solves]. Create five bullet points for a product description g for this [product and the product name] selling the outcome, not the product and sharing the most desirable outcomes those features produce

Productlancering

Ook in deze categorie zouden we niet adviseren om een letterlijke kopie te maken van de output van een AI-tool, maar je zou wel de output als opzet kunnen gebruiken voor een vliegende start:

Develop a product launch campaign for [product name] with these details: [share product details or the URL if you already have webpage]. The product launch should include: 1 press release, 3 social media posts and 1 promotional email

Landingspagina

Wij geloven er niet in dat een AI-tool de perfecte landingspagina kan schrijven die je één-op-één kan kopiëren, maar je kunt wel de basis leggen met de input. Het helpt als de tool alvast de structuur aanhoudt die je nu ook gebruikt op je website. Probeer deze prompt eens:

Write a landing page for [product or service] for [target group] with the following [positioning and tone of voice]. Tell the [target group] that this product or service helps overcome the following [pain points], because the [product or service] has the following [list of features]. Follow the following structure:

  • Hero

  • Subheader

  • Call to action

  • Tagline

  • H2

  • paragraaf

  • H2

  • paragraaf

  • H2

  • paragraaf

  • Call to action

Headlines

Je wilt de aandacht trekken van je doelgroep en de headline is vaak het eerste wat ze van je zien. Wat zijn goede triggers om je doelgroep actie te laten ondernemen? Gebruik deze prompt:

Behave like an ecommerce expert and create 10 insanely clever homepage headline for a [product or service] in the [market] for the [brand]. Use a tone similar to that of [competitor]. Focus on the [advantages]

Blogs

AI kan je zeker helpen met het creëren van content voor bijvoorbeeld blogs, aangezien het van verschillende platformen informatie ophaalt. Voor het schrijven van een blog gebruik je:

Create a blog post about [topic] for [target group]. Write it in a [tone of voice]. Use transition words. Use an active voice. Write over 1000 words. The blog post should be in a beginners guide style that includes [adjective] examples and 5 facts. Add title and subtitle for each section. It should have a minimum of 6 sections. Include the following keywords: [keywords]. Create a good slug for this post and a meta description with a maximum of 100 words, and add it to the end of the blog post

Google ads

Kun je voor het meesterlijke programma Google Ads ChatGPT inzetten? Zeker weten! Vooral in de creatiefase werkt het efficiënt. Dit zijn prompts die je kunt gebruiken:

  • Geef ideeën voor responsive display advertenties:
    Act like you're an experienced Google Ads Professional. I want to create responsive display ads for Google Ads. Suggest me some creative images, headlines, and descriptions for [specific product]

  • Maak een A/B test voor PPC:
    Act like you are an experienced Google ads professional. I want to create two Google search ads (RSA) for A/B testing purposes for [details], because [reason why you want to test]

  • Schrijf sterke call-to-actions:
    Act like you are an experienced PPC and Google ads professional. I want to create YouTube ads for [specific product]. Generate some short & effective CTA ideas

Cialdini

Je kent ze vast wel: de krachtige principes van gedragspsycholoog Robert Cialdini, waarmee je mensen onbewust kunt beïnvloeden. In de prompt kun je vragen om de principes van autoriteit, wederkerigheid, schaarste of sociale bewijs proof te verwerken in je teksten. Bijvoorbeeld:

Use scarcity and urgency in my copywriting to increase conversions for [product and product names]

Klantenservice

Input vanuit je klanten is hartstikke waardevol en grote kans dat ze dit ook aan je willen geven, wanneer je dit gebruikt om je product of serviceverlening te verbeteren. Met de volgende prompt haal je deze informatie op:

Develop a set of 10 customer survey questions for [product or service] from [company name], focusing on overall satisfaction and the following [specific areas]

Email

Een drukke dag of geen zin om een standaardmail te typen? Dan kan het helpen om de opzet van een e-mail te laten schrijven door een AI-tool. Hiervoor zou je deze prompt kunnen gebruiken:

Act as a [function] and reply to this email: [insert email]. Be friendly and clear and say [ideas]. End the email with that your expecting a reply back before [date and time]

Conversaties

Als je benieuwd bent hoe je klanten reageren op bepaalde vragen, kun je converseren met een AI-tool. Gebruik de volgende prompt hiervoor:

Act as a language partner with [specific details about a segment]. You'll start a conversation with me about [topic] in [language]. In every response, you should provide your opinion and then ask me a question to keep the conversation going

Formules

Of het nu Excel of Google Spreadsheet is, een formule kan je helpen om data op de juiste plek te krijgen. Dit is een voorbeeld van een prompt:

Create a formula that sums only the expenses that have the status [status] in column [column letter]

Welke tools kun je gebruiken?

Je hebt verschillende tools met ieder een eigen specialisatie. Zo heb je vast al eens gehoord van ChatGPT en Midjourey, hieronder vind je nog meer opvallende tools die je zou kunnen gebruiken als e-commerce manager of marketeer:

Dart

Snel to-do lists maken? Deze tool gebruikt GPT-4 AI om jouw to-do’s automatisch op te splitsen in subtaken. Zelfs beschrijvingen aan items toevoegen regelt de AI voor je. Bovendien kun je je taken categoriseren en delen met teamgenoten.

Simplified

Een alles-in-één tool voor marketeers. Dit online platform biedt alles van design tools tot video editing met kant-en-klare templates. Daarnaast kun je met behulp van AI teksten schrijven voor allerlei doeleinden en afbeeldingen bewerken. Als kers op de taart kun je jouw creaties meteen inplannen binnen een volledige beheer tool voor social media kanalen. En het prijskaartje? Simplified is nog gratis te gebruiken.

Krisp

Met behulp van deze gratis widget worden jouw online vergaderingen een stuk fijner. De Krisp add-on is toe te voegen aan alle populaire video calling software, en elimineert met behulp van AI alle storende achtergrondgeluiden. Onze collega’s gebruiken deze tool vaak wanneer ze een digitale meeting hebben en het rumoerig is.

Microsoft Designer

Voor als je zelf geen designer bent of niet de programma’s tot je beschikking hebt, is dit een handige tool om te gebruiken voor je content. In de tool kun je de font, afbeeldingen, kleuren, enzovoorts wijzigen en je kunt zelfs je eigen brand-profiel aanmaken om het proces te versnellen.

Runway

Beeldmateriaal nodig voor je project? Zoek niet verder dan Runway. Met deze tool genereer je afbeeldingen of video’s op basis van tekst. Of zelfs op basis van je bestaande afbeeldingen. Ook 3D-modellers kunnen hier terecht voor het genereren van textures, en audio editors kunnen geluidsfragmenten opschonen of laten uitschrijven. Met de premium features kun je binnen Runway zelfs je eigen AI-model trainen om foto’s te genereren met gepersonaliseerde prompts.

Sheet+

Je kan zoveel met Excel en Google Spreadsheet, maar dan moet je wel weten welke formule je hiervoor kunt gebruiken. Met deze tool kun je een formule genereren, uitleggen en debuggen. Voer gewoon een beschrijving in van de formule die je nodig hebt en krijg binnen enkele seconden een formule..

Eesel

is een browserextensie die je zonder inloggen kan gebruiken. De tool is bedoeld om je bestanden gemakkelijker te beheren, doorzoeken en delen met je collega’s - en het werkt met verschillende apps samen. Handig wanneer een designer een bestand in Figma deelt, een collega in Miro werkt en jijzelf in Google Docs. Je kunt ook regels instellen om repetitieve taken te versnellen en Eesel geeft automatisch een voorstel voor een mappenstructuur zodat je bestanden gemakkelijker kunt vinden.

HitPaw Photo Enhancer

Geen browser tool, maar zeker het installeren waard. Met HitPaw blaas je jouw foto’s nieuw leven in. Net iets te onscherpe foto genomen? Geen probleem. Te veel ruis? Ook zo opgelost. Je kunt de tool gratis proberen, maar om foto’s te exporteren heb je een lidmaatschap nodig.

Fireflies

Een AI-vergaderassistent die automatisch vergaderingen kan opnemen, transcriberen en doorzoekbaar maken. Het biedt functies zoals het toevoegen van opmerkingen en markeren van belangrijke momenten.

Shopware AI Copilot

E-commerce platform Shopware lanceerde ook haar eigen AI-tool waar je tijd mee kan besparen of de kwaliteit van de content of klantbetrokkenheid vergroot. Hierbij kun je denken aan het classificeren van klanten op basis van bestelgeschiedenis en labels, het toevoegen van ALT-teksten aan afbeeldingen, het samenvatten van recensies, voorstellen van producteigenschappen op basis van productomschrijving of het automatisch vertalen van recensies. Hier vind je meer informatie.

Bovenstaande tools zijn vrijwel allemaal gratis om te gebruiken tot een bepaald limiet.

Best practices prompts

Als je aan de slag gaat met een AI-tools, hebben we een aantal tips:

  • Concrete parameters
    De informatie die je opgeeft hoeft niet grammaticaal perfect geschreven te zijn, zolang je maar voldoende input geeft. Hoe specifieker je bent, des te beter de output. Wees daarom zo concreet mogelijk. Test bijvoorbeeld met parameters zoals kleurschema’s, belichting, compositie en camera-invalshoeken voor foto’s en gebruik parameters zoals tone of voice, bedrijfsnaam, pijnpunten, concurrenten voor tekst;

  • Geef voorbeelden
    Als je weet wat je precies wilt, kun je alvast een voorbeeld geven zodat je een tool richting geeft. Dat kan je doen door een oude tekst te geven en te vertellen wat er met die tekst moet gebeuren of dat dezelfde tekst voor een ander product geschreven dient te worden;

  • Vertel wie je ideale klant is
    Of het nu voor je klantenservice, content of strategie is, je hebt iemand voor je die je wilt bereiken. Geef die input aan je AI-tool zodat de output relevanter wordt. Denk hierbij aan sexe, leeftijd, functie, ambities, persoonlijkheid, vrije tijd enzovoorts;

  • Vertel hoe de tool zich moet gedragen
    Wil je dat de tool zich gedraagt als e-commerce specialist, video editor of content marketeer? Met deze informatie kun je iedere prompt beginnen;

  • Vertel ook wat je niet wilt
    Dat kan je doen door bijvoorbeeld een minimum of maximum aan te geven of wat je wilt uitsluiten. Je kan maximale word count opgeven, al is ChatGPT nog niet al te best in het tellen van woorden;

  • Dubbel-check
    AI-tools staan nog bekend om het verkrijgen van informatie vanuit bepaalde bronnen en de bronnen worden niet weergegeven. Probeer dus alle informatie te factchecken, vooral wanneer het gaat om cijfers. In teksten zullen er veel repetitieve zinnen staan, controleer hier ook op. Datzelfde geldt voor grammatica. De meeste tools beheersen de Nederlandse taal nog niet zo goed;

  • Vertel in welke taal je de output wilt
    Dovenstaande prompts zijn allemaal in het Engels, omdat de meeste tools het best in het Engels werken. Heb je een Nederlandse webshop? Stel je vraag eerst in het engels en vraag in de tweede prompt om een vertaling naar het Nederlands;

  • Gebruik verschillende tools en combineer ze
    Er zijn tools om visuals te maken, teksten te schrijven, achtergronden te verwijderen, video’s te manipuleren, een opname te transcriberen, een foto te verbeteren, enzovoorts; kortom, ze hebben één ding waar ze in uitblinken. Net zoals je afdelingen samenwerken, kunnen verschillende tools dit ook. Soms zit er zelfs een mogelijkheid tot integratie voor een nog sneller resultaat.

Hoe zit het met limitaties en veiligheid?

Omdat de tools werken op basis van kennis uit voorgaande jaren, is de kans groot dat de informatie die je terugkrijgt niet up to date is. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de voorspelling van zoekwoordvolumes of informatie over concurrenten; deze output is vaak nog niet accuraat.

Verder zitten er nog een hoop biases in de tools, maar ook fouten. Wanneer je vraagt om een artikel te laten schrijven over Hunter Biden in de stijl van de New York Post, dan weigert de tool dit te doen. Vraag je hetzelfde maar dan in de stijl van CNN, dan heeft de tool er geen problemen mee. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Hoe zit het met veiligheid? Daar valt nog over te twisten. Zowel Samsung als Apple verbieden werknemers om gebruik te maken van AI-tools zoals OpenAI en Copilot. Dat is niet voor niets, want in het verleden is er Samsung-software uitgelekt doordat medewerkers ChatGPT gebruiken. Wij raden aan om voorzichtig met de tools om te gaan, vooral met interne informatie of foto’s.

Conclusie

ChatGPT heeft de aanvankelijke groei van TikTok al overtroffen, e-commerce platformen zoals Shopware integreren AI in hun interface en steeds meer mensen gebruiken AI-tools. Logisch ook, want het is niet alleen leuk om zo’n tool te gebruiken maar vooral ook handig en efficiënt. Vooral voor repetitieve taken, voor als je vastloopt in een taak of wanneer je nieuwe inzichten wilt vergaren.

Wij raden je aan om vooral te gaan experimenteren met de tool die gespecialiseerd is in de taak die je voor ogen hebt. Gebruik de slimme prompts en best practices om je output te vergroten en dubbelcheck altijd de output.

Wordt AI jouw nieuwe, favoriete collega?