Monitoring voor meer omzet: 5 manieren
Door patronen te herkennen of juist gebreken aan te wijzen, kun je optimaliseren. En die optimalisatie levert regelmatig kostenbesparing of omzetverhoging op! Dit zijn 5 manieren.
Er zijn manieren om geld te besparen of meer omzet te genereren zonder daar flink voor te investeren of – in eerste instantie – veel voor te doen. Dit doe je door het monitoren van diverse data. Monitoring doelt op het bewaken van processen en analyseren van systemen.
Snelheid van je shop
Allereerst, de snelheid van je shop moet in orde zijn, voor zowel desktop, tablet als mobile. Vooral de laatste twee devices worden nog wel eens vergeten, terwijl consumenten steeds vaker shoppen via mobile en tablet. Een trage webshop is een conversiekiller! Bezoekers haken af en converteren niet: een gemiste kans. Diverse onderzoeken wezen dit keer op keer uit. Bij een load time van 2 seconden zit je veilig volgens Pingdom; zij deden onderzoek naar page load time versus bouncerate. Wat blijkt: na 3 seconden stijgt het bouncerate van 9 naar 38 procent. Bijna vierdubbel zoveel dus! Zo loop je verkoop mis.
De snelheid van je shop checken? Voor een momentopname kun je gebruikmaken van Google’s PageSpeed Insights, welke zich vooral richt op de positie in Google, maar ook zeker waardevolle aanbevelingen geeft om je webshop te versnellen. Het verkleinen van afbeeldingen of lazy load kan veel verschil maken. Wil je de snelheid van je shop monitoren? Dan kun je gebruikmaken van tools als Pingdom of Geckoboard. Door alerts in te stellen, monitor je de snelheid van je webshop en dit kun je ook voor andere web performance indicatoren instellen.
Don't let your site down
Een melding krijgen wanneer je webshop offline is? Performance is minimaal net zo belangrijk als de snelheid van je webshop. Wanneer je webshop down is, ontvang je geen orders en het schrikt bezoekers af. Is dat erg? Nou, stel dat er ieder uur gemiddeld 13 orders geplaatst worden, dan loop je bij een halve dag 156 orders mis! Een halve dag, dat heb je als ondernemer vast door. Maar tien minuten of meerdere keren per maand offline is minder goed zichtbaar, maar heeft hetzelfde resultaat als die halve dag.
Web performance monitor je door alerts in te stellen. Bijvoorbeeld voor een minimaal aantal orders in een bepaald tijdsframe. Je wordt dan direct op de hoogte gebracht en kunt onderzoeken waar het probleem schuilt. Eenmalig checken kan altijd, maar met automatisch monitoren kun je direct in actie komen.
Google Analytics om te monitoren
Als het goed is, heb je Google Analytics al ingericht op je het gebruik van je webshop; transacties worden bijgehouden en doelstellingen – zoals het aantal bestellingen of producten op de wishlist – staan ingesteld. Je onderzoekt de verschillen tussen niet-converteerders en converteerders. Je onderzoekt ook de trechter van verkoop. Je richt je tot de uitstappercentages, vooral bij pagina’s waarbij de orderwaarde onder het gemiddelde ligt, en onderzoekt de mogelijke oorzaken. Mogelijk heb je je eigen e-commerce rapport ingericht met de belangrijkste performance indicators zodat je snel zicht hebt op veranderingen. Of maak je gebruik van bestaande e-commerce rapporten over winkelgedrag, productprestaties of betaalgedrag? Jouw analytics skills zijn wel in orde, maar het frequent analyseren, daar is vaak nog winst te behalen.
Er zijn talloze manieren om je e-commerce platform en marketing inspanningen te analyseren, maar het liefst wil je perfomance indicatoren automatisch monitoren. Door het instellen van aangepaste meldingen in Google Analytics kan dat! Bijvoorbeeld bij een grote daling in bezoekers of daling in het aantal behaalde doelen. Perfect om je bestsellers of bepaalde productcategorieën te monitoren. Maak je gebruik van rapporten? Ook deze kun je periodiek naar jezelf sturen.
Vanuit je e-commerce platform
Met 14.249 Nederlandse webshops is Magento het populairste e-commerce platform in Nederland. En is de kans vrij groot dat jouw webshop hier op draait. Monitoring in Magento is mogelijk met de Business Intelligence tool. De essential-versie behoort tot het standaardproduct en de pro-versie is beschikbaar tegen betaling. Met behulp van de rapporten krijg je als ondernemer bijvoorbeeld inzicht in het aantal verzonden producten, het aantal producten in een shopping cart, coupon gebruik, de keren dat een winkelwagentje verlaten is en producten die bijna out-of-stock zijn. Deze data kan gekoppeld worden met andere systemen (o.a. Salesforce, ERP-systemen, Zendesk en zelfs Google Analytics), waardoor je vragen als ‘wie zijn mijn loyale klanten?’ kunt beantwoorden en daar adequaat naar kunt handelen.
Wat doen je bezoekers nou écht?
Bovenstaande bronnen geven slechts ‘droge’ cijfers, waarmee je inzicht in knel- en aandachtspunten krijgt. Ga een stap dieper met de conversie optimalisatie tool Hotjar. Door sessies en heatmaps op te nemen, wordt de mouseflow van bezoekers geïndexeerd. Het analyseren van mouseflows is niet zo betrouwbaar als eyetracking, maar onderzoek wijst uit dat onze ogen met de muis meebewegen, en daarom wordt het gezien als goed alternatief. Door deze mouseflows te analyseren, onderzoek je hoe bezoekers je webshop écht gebruiken!
Tot slot...
Dit zijn 5 manieren waar je geld mee kunt besparen en je omzet mee verhogen. Het liefst wil je alle data in één dashboard centraliseren. Op Hotjar na, kun je door middel van Zapier alle data uit bovenstaande tools halen en visualiseren in één omgeving. En daarmee de web performance verbeteren, je webshop up to speed houden en downtime minimaliseren. Zo kun je door geautomatiseerd monitoren kosten verlagen en omzet verhogen.