Blog

Hoe ziet de omni-commerce architectuur er van de toekomst uit?

Die vraag gaan we zo goed mogelijk beantwoorden met onze groep van ongeveer 25 experts vanuit onze ShoppingTomorrow-groep.

'Het stormt in e-commerce’, zoals één van onze experts dat mooi verwoordde. En dat doet het al jaren. Het is de reden waarom het ShoppingTomorrow netwerk in 2013 werd opgericht, om die shopping-transformatie gezamenlijk te verkennen.

We doen al vijf jaar mee als host van een expertgroep en schreven een boek over hoe de de consument in 2030 zou gaan shoppen. Dat deden we zeker niet alleen. Los van de bijdrage van alle experts, hosten we de groep elk jaar met onze geliefde partner Magnus. Dit jaar hebben we de volgende hoofdvraag:

Waar moet je toekomstige omni-commerce landschap aan voldoen om succesvol in te spelen op de markt- en technologische ontwikkelingen tot aan 2030?

Eerste takeaways

Onze eerste samenkomst was gisteren tijdens de ShoppingTomorrow kick-off een feestje, net zoals de kennismaking met alle experts. Verder blijft de presentatie van Marianne van Leeuwen goed hangen. Zij inspireerde ons met de duurzame - of eigenlijk regeneratieve - aanpak van Decathlon. De takeaways die wij meenemen:

  • Werk met ecodesign en duurzame grondstoffen, want 80% van onze uitstoot wordt veroorzaakt door productie en verkoop van nieuwe producten (bijvoorbeeld met cellulosevezels die volledig biologisch afbreekbaar zijn);

  • Je kunt producten als abonnement aanbieden of verhuren zodat je klant de producten niet hoeft te kopen (bijvoorbeeld skimateriaal of een padelracket);

  • Ontwerp producten zodat ze te repareren zijn, geef klanten reserveonderdelen mee of verkoop ze op je webshop (bijvoorbeeld een los kettingblad voor een fiets);

  • Je kunt producten ook overkopen van klanten wanneer deze nog in prima staat zijn (bijvoorbeeld met een Buy Back actie voor de tent die nog ergens op je zolder ligt);