Blog

Kansen en uitdagingen met privacy & influencer marketing

Hoe kan influencer marketing een tool zijn om een jongere doelgroep te bereiken? En hoe ziet de toekomst van privacy er uit binnen e‑commerce?

Dit artikel is onderdeel van het Digital commerce café, onze videoserie die via YouTube en Spotify te beluisteren is. Bekijk de video of lees hieronder de samenvatting.

Up to date blijven met nieuwe Digital commerce café afleveringen? Volg ons op LinkedIn voor de laatste updates.

Host Daniël verwelkomt jeugdvriend Joris Demmers, associate professor aan de Universiteit van Amsterdam, om in gesprek te gaan over social media marketing en privacy. Joris geeft aan dat influencer marketing, met name op TikTok, een krachtige tool is om jongeren te bereiken. Een voorbeeld hiervan zijn nano-influencers, die vaak een hechtere band hebben met hun volgers. Wel schuilt er volgens Joris een risico in alle vormen van influencer marketing: een positief imago kan plotseling omslaan naar een negatieve connotatie van je boodschap. Ook is het belangrijk dat influencers transparant zijn rondom reclame, hoewel dit een negatieve impact heeft op aankopen wanneer dit van tevoren vermeld wordt.

De twee oud-buurjongens praten verder over verschillen in privacywetgeving tussen Europa en de Verenigde Staten. Wij hanteren hier strengere regels, wat sommige technologiën in de weg kan zitten. Europeanen zijn ook erg gesteld op hun digitale privacy. Althans, dat zeggen ze. In de praktijk handelen we hier niet naar, een fenomeen dat Joris het ‘privacy paradox’ noemt. De toekomst van online privacy zien Daniël en Joris vooral in Web3 ontwikkelingen, zoals een eigen datakluisje. Joris is nog wel skeptisch over het beheer van data wegleggen bij de consument, die vaker lui dan moe is. Hij ziet juist liever ‘privacy by design’, waar bedrijven standaard zo min mogelijk gegevens verwerken.

BELUISTER VOLLEDIGE AFLEVERING