Blog

Kansen en uitdagingen van web3 in e‑commerce

Daniël gaat in gesprek met Mike Lelieveld over de kansen en uitdagingen van Web3 technologieën, zoals blockchain binnen, e‑commerce.

Dit artikel is onderdeel van het Digital commerce café, onze videoserie die via YouTube en Spotify te beluisteren is. Bekijk de video of lees hieronder de samenvatting.

Up to date blijven met nieuwe Digital commerce café afleveringen? Volg ons op LinkedIn voor de laatste updates.

In deze aflevering hebben we Mike Lelieveld, een expert in Web3, uitgenodigd om te praten over de ontwikkeling van deze nieuwe stap voor het internet. Mike legt uit aan host Daniël uit dat Web3 gebaseerd is op blockchain technologie en dat dit digitaal eigenaarschap mogelijk maakt. Hij kaart de beperkingen van Web2 aan, zoals het gebrek aan privacy en controle. Web3 zou dit volgens Mike kunnen verbeteren door decentralisatie en het gebruik van tokens en wallets.

Daniël vraagt Mike welke toepassingen hij ziet voor Web3-technologie binnen de e‑commerce branche. Mike legt uit dat een belangrijk voordeel van blockchain ligt in het gedecentraliseerde en veilige karakter. Dit kan nuttig zijn voor betalingen en productpaspoorten, die authenticiteit en herkomst van producten kunnen waarborgen. Web3 biedt ook nieuwe mogelijkheden voor loyaliteitssystemen, waarbij gebruikers meer controle over hun gegevens en beloningen krijgen. Grote merken zoals Nike en Starbucks experimenteren al met deze technologieën. Mike raadt geïnteresseerde e‑commerce managers aan om klein te beginnen met onderzoek en experimenten binnen Web3 toepassingen.

Beluister volledige aflevering