Winkelen in extended reality is dichterbij dan je denkt
AR en VR expert Yannick Boers neemt podcasthost Daniël mee in de mogelijkenheden van virtuele werelden. Welke toepassingen voor e‑commerce ziet hij?
Yannick Boers, Partner en Creative Director bij Boldly-XR is deze week te gast. Host Daniël start met de basis: wat is XR nu eigenlijk? XR omvat zowel virtual reality (VR) als augmented reality (AR), waarbij het verschil is dat VR je in een volledig virtuele omgeving plaatst, terwijl AR digitale objecten toevoegt aan de echte wereld. Yannick licht eerst de groeiende investeringen in XR-technologieën uit, zoals de Apple Vision Pro en de MetaQuest 3.
In dit gesprek bespreken Daniël en Yannick de groeiende impact van XR op e-commerce. Yannick geeft aan aan dat de meeste mobiele apparaten in Nederland AR al ondersteunen. Gebruik maken hiervan kan volgens hem conversies verhogen en retouren verminderen, vooral bij slow-moving consumer goods. IKEA wordt genoemd als een voorloper op dit gebied, waar klanten producten virtueel in hun eigen woning kunnen plaatsen. Yannick gokt dat massale adoptie van AR-brillen nog een jaar of vijf op zich laat wachten. Maar bedrijven worden aangemoedigd om vandaag al te experimenteren met 3D-modellen en AR, omdat het werk dat je hierin stopt in de toekomst nuttig blijft.