
Optimale fit tussen branding en conversie
Lees caseGroei in branding en e‑commerce
VIA VAI staat bekend om haar tijdloze schoenen en accessoires met stijl. Het is een merk dat steeds meer harten verovert met haar persoonlijke aanpak en kwaliteitsproducten. Over elk detail denken ze na en diezelfde perfectie passen wij toe op het nieuwe platform. Waar we zes jaar geleden ontwikkelden op basis van Magento, migreren we nu naar Shopify Plus. Hier balanceren we tussen conversie en merkgevoel, om klanten na hun eerste paar VIA VAI-schoenen opnieuw een bestelling te laten plaatsen.

VIA VAI is al 30 jaar een internationaal opererend schoenenmerk, maar het avontuur begint nog altijd op de tekentafel in Nederland. Ontwerpers schetsen met potlood en papier meerdere schoenmodellen in Waalwijk, de materialen worden ingekocht in Italië en de collectie geproduceerd in Portugal en Spanje. Ze doet dat op haar eigenwijze en eigentijdse manier, steeds met zorg en aandacht. Van sneakers tot tassen: met VIA VAI voeg je een vleugje temperament toe aan je outfit. Verkrijgbaar in meer dan 500 partnerstores in Europa, waarbij de eigen webshop een steeds belangrijker distributiekanaal wordt.

Dominique Berende
E-commerce specialist bij VIA VAI

Een D2C platform voor rechtstreekse verkoop aan de consument
Het perfecte paar schoenen vinden, kan een uitdaging zijn: ze moeten goed passen, mooi zijn en lekker lopen. Datzelfde geldt ook voor je e-commerce platform. Daarom sta je eerst stil bij de doelstellingen voordat je weet welke stappen je moet nemen. VIA VAI wilde een platform waar de schoenen de show stelen en het merk de liefde krijgt die het verdient. Met dat doel voor ogen, dompelen we bezoekers onder in VIA VAI-sferen en ontwikkelen we een platform dat inspireert én verkoop stimuleert - los van bestaande fysieke verkooppunten en partnerkanalen.



Minder klikken, meer conversie
Aan de ene kant zorgen we voor de premium uitstraling die de klanten van VIA VAI verwachten, aan de andere kant gaan we voor een doelgerichte shopervaring. Hiervoor betrokken we de klantenservice om de belangrijkste pijnpunten te achterhalen, en vertaalden deze door naar het ontwerp. Zo worden productinformatie, maatadvies en materiaal duidelijker weergegeven, zodat klanten met vertrouwen kiezen.
Het menu is overzichtelijker ingedeeld, slimme filters helpen bezoekers sneller vinden wat ze zoeken, en relevante informatie verschijnt precies op het juiste moment. Geen overbodige kliks meer: op de categoriepagina zien bezoekers in één oogopslag de beschikbare maten en swipen ze door de productafbeeldingen. Om twijfels weg te nemen tonen we op iedere pagina de actuele levertijd en voorraadstatus.



Sprong vooruit in schaalbaarheid met Shopify
Door steeds hogere onderhoudskosten en de wens naar simpliciteit, onderzochten we welk platform de beste fit had voor de toekomst. Op basis van een uitvoerige lijst van requirements op gebied van integraties, loyaliteit, product- en prijsweergave en meer, kozen we voor Shopify. We migreerden van Magento en koppelden het nieuwe Shopify-platform aan Plusmaker (ERP), Returnista (retouren), Klaviyo (e-mailmarketing), Kiyoh (reviews), ROBIN (klantenservice) en Growave (loyaliteit).
Alle producten, categorieën, prijzen en voorraden worden nu centraal beheerd en klanten, orders en retouren worden vanzelf verwerkt, waardoor VIA VAI grotere aantallen orders kan afhandelen. Verder kan ze zelf eenvoudig campagnepagina's opzetten zonder tussenkomst van development, en waar ze labels eerst handmatig moesten bijwerken en offline-producten redirecten, gebeurt dat nu automatisch.


Doorlopend optimaliseren voor nieuwe successen
Het nieuwe platform is meer dan alleen functioneel: het is een verlengstuk van het merk. Authentiek, minimalistisch en krachtig. Op VIAVAISHOES.COM stappen klanten binnen in de wereld van stijlvolle schoenen. De foto’s geven sfeer en de video’s brengen de collectie tot leven. In het lookbook zien ze hoe de producten te combineren zijn en dankzij slimme hotspots bestellen ze direct wat ze zien. Op de blog deelt VIA VAI haar liefde voor schoenen met verzorgingstips en trend-updates. En van klanten hoopt ze liefde terug te krijgen door het loyaliteitsprogramma, waar leden punten sparen en exclusieve toegang krijgen tot sale-items.

Klaar voor de volgende stap?
Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Graag een van onze e‑commerce strategen spreken en sparren over jouw uitdagingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.