Zo gebruik je augmented reality in de customer journey

Wist je dat augmented reality (AR) je kan helpen met het behalen van je marketingdoelstellingen? Iedere marketeer pint een marketingdoelstelling vast aan een bepaalde periode en een bepaald kanaal. Bijvoorbeeld meer brand awareness gemeten in het aantal online mentions, of meer productverkoop in fysieke winkels. Met AR kun je verschillende marketingdoelstellingen realiseren. Laten we daarvoor eerst een stap terugzetten naar de customer journey die jouw potentiële klant bewandelt. En neem vervolgens een loopje met je concurrentie.

Dit is deel 4 van de 4-delige blogserie over augmented reality in e-commerce.

Deel 1: Een virtual en augmented reality check in retail
Deel 2: Augmented reality: voor wie interessant?
Deel 3: Succes met augmented reality: 6 best practices (en 1 bad practice)
Deel 4: Zo gebruik je augmented reality in de customer journey

Augmented reality om doelstellingen te realiseren. 

De customer journey kent vijf fases – Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Advocacy – en in iedere fase ligt de focus op een ander doel waar je augmented reality voor in kunt zetten. Stel, je bent actief in de fashion branche. Je hebt een online webshop en een offline kledingwinkel in de binnenstad. Hoe kun je AR inzetten om jouw marketingdoelstelling te realiseren?

Customer-journey-awareness-consideration-purchase-retention-advocacy

Go for brand - Awareness 

In deze fase is je doelgroep nog niet bekend met je kledingmerk. Daarom wil je brand awareness generen. Onder de aandacht komen bij je doelgroep is je doel. Augmented reality is hier geschikt voor aangezien AR voor veel mensen nog nieuw is. En dit wekt nieuwsgierigheid op. Dit kun je gebruiken door bijvoorbeeld een AR app met de mogelijkheid om kleding te passen in je winkel etalage te plaatsen, waardoor langslopend publiek voor je winkel stil blijft staan. Om vervolgens je winkel binnen te lopen om het kledingstuk ‘echt’ te passen of aan te schaffen. AR is op dit moment (nog) dé manier 'to stand out from the crowd' en meer naamsbekendheid te krijgen.

Stop all that - Consideration

In dit geval ben je al enige tijd actief op de markt. Je doelgroep is bekend met je kledingmerk, maar ze zijn nog op zoek naar alternatieven. Dit doen consumenten graag; ongeveer 88 procent wil de onzekerheid tot aankoop verkleinen, vooral door product- en prijsvergelijkingen te maken en productreviews te lezen. In deze fase is het dus belangrijk dat je hierop inspeelt, bijvoorbeeld door het tonen van product features, zoals de fitting of de levering van het kledingstuk, in je AR app. Maar ook met reviews, bijvoorbeeld van de top vlogster van Nederland. Een subtiel complimentje doet het ook goed in deze fase, maar blijf wel geloofwaardig.  

Augmented reality app speelt in op onzekerheid bij consumenten

Time to make a - Purchase

De prospect is ready to purchase en jij wilt meer verkoop realiseren. Maak shoppen weer avontuurlijk en fun! Met AR kun je dit gemakkelijk realiseren. Je kunt gebruikmaken van het try-before-you-buy principe wat in vrijwel iedere branche kan worden toegepast. maar geweldig bruikbaar is in de fashion branche. Met een AR app heb je geen kledinghangers die op de grond kletteren en hoeft de gebruiker zich niet om te kleden. Van belang hierbij is wel dat de kwaliteit van je AR app hoog is. Gebruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat de AR app de juiste maat voorstelt. En dan is het een kwestie van het doen van de aankoop zo gemakkelijk mogelijk maken. Door de shopping cart in het gezichtsveld te brengen en eenvoudig klikbaar te maken bijvoorbeeld. Of door een aankoop te kunnen doen door voice commands (“plaats in winkelmandje!”). Onderzoek wijst uit dat het maken van een leuke en vooral nuttige AR app gunstig voor positieve product attitudes, welke indirect het koopgedrag positief beïnvloeden. 

Let them return - Retention

Marketing stopt niet nadat een aankoop gedaan is. Je wilt niet dat je gebruiker stopt je te gebruiken. Je wilt juist herhaalaankopen stimuleren. Dit kun je doen door gebruik te maken van slimme verpakkingen met AR. Hiermee transformeert de verpakking van je kledingstuk bijvoorbeeld in een interactief spel of geanimeerde video. En dat biedt kansen om je gebruiker enthousiast te maken voor de nieuwste fashion trends of bestsellers van deze maand. Doe je dit écht goed? Dan heb je kans dat je gebruikers transformeren in merkambassadeurs. 

Get loyal fans - Advocacy

Wat blijft een van de beste marketing tools? Mond-tot-mond reclame. Wanneer een kennis of vriend jou een product aanraadt, ben je veel eerder geneigd het product aan te schaffen. In de fase van ‘advocacy’ ligt de focus op de transitie van klant naar merkambassadeur. Hiervoor richt je je op brand engagement, ofwel de klant verbinden met je merk. Dit doe je al een beetje in de ‘retention’ fase maar hier zet je een stap verder. Je wilt dat je gebruikers over je gaan praten zonder hier zelf belang bij te hebben. Een manier om dit te doen is door het vertellen van de ‘Why’ van jouw organisatie in de vorm van storytelling. Storytelling kun je interactief realiseren met AR. Of vertel jouw visie over konijnenbont en kinderarbeid en hoe jij pleit voor afschaffing. En maak de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk.
 

Augmented reality voor online en offline succes.

Bovenstaande voorbeelden bekijken augmented reality toepassingen voor een fashion retailer, maar augmented reality is toepasbaar in diverse branches. En geschikt om verschillende doelstellingen - van naamsbekendheid tot gratis publiciteit - te realiseren. Het maakt shoppen avontuurlijk, het zet aan tot kopen en differentieert jouw business van de concurrentie. 

Twijfel je nog of augmented reality succes kan behalen voor jouw business? Wij helpen je graag! Bluebird Day is altijd op zoek naar mogelijkheden om shoppen leuker en eenvoudiger te maken, voor zowel ondernemer als afnemer. Augmented reality past dus helemaal in ons straatje.
 

Meer weten?

Hi, ik ben Richard. Op dit moment zijn we een augmented reality app aan het bouwen voor een van onze klanten. Wil je weten wat de kansen van AR voor jou zijn? Geef me gerust een belletje.

Neem contact op of bel me op 076 204 304 6