Augmented reality: voor wie interessant?

Past de nieuwe TV aan mijn muur of maakt deze jeans mij dik? Met de komst van augmented reality (AR) kun je deze vragen eenvoudig beantwoorden, gewoon vanuit je luie stoel.  Minder twijfel en minder retouren tegenover meer engagement en meer koopbereidheid. De voordelen van AR liegen er niet om. Maar, misschien twijfel je nog of AR past binnen jouw branche of hoe AR aan jouw succes kan bijdragen. Tijd om inspiratie op te doen.

Dit is deel 2 van de 4-delige blogserie over virtual en augmented reality in e-commerce. 

Deel 1: Een virtual en augmented reality check in retail
Deel 2: Augmented reality: voor wie interessant?
Deel 3: 6 best practices in augmented reality (... en 1 bad practice)
Deel 4: Hoe speel je in op de customer journey met augmented reality?

AR vertalen naar jouw branche.

Hoewel AR nog nieuw voelt, is het dat niet meer. In 1992 deed AR haar intrede bij het U.S. Air Force research laboratorium waar soldaten om leerden gaan met nieuwe machines en geweren. Sinds toen is er veel gebeurd. AR is bijna onmisbaar geworden in sommige werksferen, zoals in de wereld van geneeskunde en onderwijs. Maar, AR heeft ook grote stappen gezet in e-commerce

AR gaat het e-commercelandschap op zijn kop zetten. Vooral nu onze devices kleiner worden en consumenten steeds kritischer worden. Veel retailers spelen hierop in, ieder op hun eigen manier. Tijd om per branche inspiratie op te doen!

AR in interieur.

Met de AR-app van IKEA kan je gemakkelijk zien of de TV aan je muur past, maar misschien besef je na zo’n visualisatie dat je liever een ander kleurtje op de muur wilt. Met een klein kleurstaaltje is zoiets moeilijk in te beelden. Verfproducent Flexa speelde hierop in met de Visualizer app. Deze scant de woonkamer, analyseert waar de muur is en kleurt deze in de gewenste kleur.

AR in fashion.

Heb ik in deze broek een dikke buik? Een vraag die veel vrouwen stellen (en veel mannen niet willen beantwoorden). Met AR kan je zo’n vraag gemakkelijk zelf beantwoorden. Zonder in de rij voor een pashokje te staan, zonder klerenhangers die uit je handen kletteren en zonder jezelf iedere keer om te hoeven kleden.

AR in cosmetica.

Hetzelfde principe geldt voor cosmetica. Enorm veel beauty video’s zijn er in omloop – van reviews tot aanbevelingen. Consumenten zijn op zoek naar het juiste product voor hun type huid, haar en lichaam. Met een AR-app met gezichts- of lichaamsherkenning kan je hier perfect op inspelen.

AR in supermarkten.

Wat zijn pijnpunten in de supermarkt? Iets niet kunnen vinden, niet weten wat de ingrediënten zijn of hoe je het moet bereiden zijn slechts een paar voorbeelden. Voor supermarkten kan AR meerwaarde bieden door in te spelen op de pijnpunten van de consument.

AR in food.

Je eten presenteren. Het gebeurt niet anders in receptenboekjes of in etalages van een bakker. Met een visualisatie van eten kan je iemand lekker maken, bijvoorbeeld in een restaurant of afhaalservice. Wanneer op je lege bord voor je een alles-erop-en-aan hamburger in een augmented realiteit wordt weergegeven, weten veel mensen niet hoe snel ze deze moeten bestellen.

AR in automotive.

Voor veel mannen is een auto niet zomaar een ‘rode’ auto. Het is een BMW, een Jaguar of een Audi. Een merk dat je koopt. Vooral in het duurdere segment is dit gaande. Daarom zetten veel autobedrijven in op brand loyalty om de betrokkenheid te verhogen en herhaalaankopen te stimuleren.

Maak van augmented reality realiteit.

AR is realiteit voor een paar retailers, maar wordt realiteit voor veel retailers. Mis de boot niet en speel hierop in! Weet je nog niet precies hoe? Geen nood. In deel 3 van deze blogserie zoomen we in op 1 bad practice en 6 best practices. Zo kun je zelf starten met jouw augmented reality experience.

Vijf veelbelovende AR toepassingen in retailmarketing

Met AR ontstaan tal van nieuwe mogelijkheden. Onder andere om creatief te zijn en consumenten te verrassen. Speel hier als retailer nu op in! Dan creëer je de mogelijkheid om een flinke voorsprong te behalen.

Download de whitepaper