Blog

Magento 2 – Enterprise vs. community edition

Vaak is het niet meteen duidelijk wat de verschillen tussen de open-source en enterprise edition precies zijn, en waar je dus voor zou moeten kiezen.

Magento 2.3 is, net zoals bij de vorige versies, uitgebracht in twee verschillende edities:

  • Magento Open-source edition: de gratis versie

  • Magento Commerce Edition: de gelicenseerde (betaalde) versie

In dit artikel bespreken we de belangrijkste verschillen en nieuwste updates van Magento 2.3. Daarnaast leggen we je uit wanneer het handig is om te kiezen voor de Commerce editie.

Magento Open Source vs. Commerce: de verschillen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: één van de grootste verschillen tussen de Open-source en Commerce edities is toch wel het kostenplaatje.

De Open source editie van Magento 2.3 is (net zoals bij vorige releases en Magento 1) gratis beschikbaar. De Commerce editie van Magento 1 was altijd beschikbaar voor een vaste prijs per server, namelijk: $18.000. Ook daar is sinds Magento 2 een aanpassing in gemaakt, want dit verdienmodel was niet altijd handig als je te maken kreeg met meerdere (loadbalanced) servers, die je bijvoorbeeld snel wil schalen. Magento Commerce ken je overigens misschien als de Magento Enterprise Edition (EE), of de Magento Cloud Edition (CE). Sinds 2017 zijn de Enterprise en Cloud Edition echter samengesmolten als één gelicenseerde versie: Commerce. Magento Open Source heette voorheen Magento Community.

Vanaf Magento 2 is er voor gekozen om het tarief afhankelijk van de jaaromzet van je webshop te maken. Iedere Magento Commerce-klant en ieder project wordt individueel bekeken en er worden rechtstreeks met de klant prijsafspraken gemaakt. Dus hoeveel betaal je voor een Magento webshop? Daar is geen simpel antwoord op te geven. Naast dat het gebaseerd is op je jaarlijkse omzet, speelt natuurlijk ook het soort pakket mee: liever cloud-based of juist niet? En voor B2C of voor zowel B2B als B2C? En wil je aanvullende functionaliteiten, zoals MBI tools?

Nieuw sinds Magento 2.3: PWA Studio

Eén van de belangrijkste nieuwe toevoegingen aan zowel Magento Commerce als Open Source, is de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Progressive Web Apps (PWA’s) in de PWA Studio. PWA’s zijn de perfecte mix van een website en een native mobiele app. PWA’s open je dan ook gewoon via de webbrowser op je smartphone of tablet en is dus onafhankelijk van een mobiel besturingssysteem. Toch laden PWA’s net zo snel als native apps, omdat ze geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. PWA’s zijn betrouwbaar, razendsnel en responsive.

Magento Commerce: wat krijg je?

De Commerce editie wordt standaard geleverd met een aantal diensten en functionaliteiten die niet (standaard) beschikbaar zijn in de Open Source editie van Magento 2.3.

Nieuw in Magento 2.3: PageBuilder

De gloednieuwe PageBuilder is een prachtige drag-and-drop editing tool, waarmee je het uiterlijk van je webshop aanpast zonder enige code te hoeven schrijven. PageBuilder is onderdeel van BlueFoot, het CMS waar je als Magento Commerce-klant gebruik van maakt bij het beheren van content op je webshop, zoals productomschrijvingen en blogs.

In BlueFoot zit een inventieve WYSIWIG-editor. Met het drag-and-drop systeem maak en beheer je je content op alle plekken op je webshop. Een tweede handige functie is het eenvoudiger plaatsen van producten in andere pagina’s en content elementen. Dit kon al in vorige versies van Magento 2, maar code kennis is nu niet meer per definitie nodig. Een derde interessante oplossing sinds Magento 2.3, is het toevoegen van media zoals video’s en Google Maps-kaarten zonder code te hoeven schrijven.

Service & support vanuit Magento

Als gebruiker van Magento 2 Commerce kun je rekenen op uitgebreide support vanuit Magento. Zo krijg je onder andere:

  • 24/7 technische support vanuit Magento

  • Een dedicated account manager vanuit Magento

  • Toegang tot Express Packages: snelle, goedkope installatie modules voor starters

  • Toegang tot diverse diagnostische tools vanuit Magento

  • Ondersteuning van het E-commerce consultancy team (magento.com/support/consulting)

Klantenbinding en herhaalaankopen stimuleren

Magento 2 Commerce wordt standaard geleverd met een aantal functionaliteiten om meer klantenbinding te creëren en herhaalaankopen te stimuleren.

Rewards points

Via de ‘Rewards points’-module kun je klanten punten geven voor activiteiten zoals: registreren, product reviews schrijven en vrienden uitnodigen. Deze punten kunnen door de klant ingewisseld worden om korting te ontvangen op een volgende bestelling.

In-store credits

Als je een retour ontvangt, kun je de klant hiervoor in-store credits geven, zodat ze een nieuwe aankoop kunnen doen zonder opnieuw af te hoeven rekenen.

Giftcards

Giftcards zijn zeer geliefd om iemand cadeau te geven. Door deze aan te bieden in je webshop, kun je het aantal aankopen en herhaalaankopen stimuleren. Ook bereik je hiermee mogelijk nieuwe klanten. De giftcards kunnen eenvoudig door bezoekers worden ingewisseld tijdens het afrekenen van een online bestelling.

Private sales

Een effectieve vorm van klantenbinding is het bieden van voorrang bij de uitverkoop en andere exclusieve shopping-momenten aan vaste klanten. Ook hiervoor bevat Magento 2 Commerce verschillende mogelijkheden.

Business to Business (B2B) features

Het Business to Business (B2B)-pakket is voor veel Commerce-gebruikers een belangrijk onderdeel. Juist voor B2B webshops, die vaak omslachtiger zijn en specifieke eisen hebben, is Commerce vele malen interessanter dan de Open source-editie.

Management van en voor alle accounts

In Commerce beheer je meerdere merken, partners of zelfs key accounts, en laat je partners en accounts ook hun eigen omgeving eenvoudig beheren.

Terugkerende orders

Door aangepaste bestellijsten aan te bieden, wordt het eenvoudiger voor klanten om terugkerende bestellingen te plaatsen.

Bulkbestellingen

B2B klanten kunnen snel bestellen door het opgeven van een lijst met artikelnummers en aantallen, zonder dat de productpagina’s bekeken hoeven te worden. Hierdoor wordt het voor hen veel eenvoudiger om grote bestellingen, terugkerende bestellingen en bestellingen vanaf een offline catalogus te plaatsen.

Beperkte toegang tot catalogus

Je kunt producten en categorieën per klantgroep in- of uitschakelen. Hierdoor kun je op een makkelijke manier aan al je verschillende klanten een specifiek deel van je assortiment tonen.

Schaalbaarheid

Wanneer je website groeit en je meer bezoekers en bestellingen krijgt, zal je onderhoudsteam waarschijnlijk ook mee gaan groeien. Dat betekent dat er meer beheerders aan je webshop zullen werken en dat er waarschijnlijk meer veranderingen worden doorgevoerd. Dat draagt natuurlijk allemaal niet bij aan de snelheid van je webshop. In Magento 2 zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd, waardoor je de hosting omgeving makkelijker mee kan laten schalen met je groei.

In de Open source editie van Magento worden alle taken in één omgeving uitgevoerd. Wanneer je veel mutaties aan je producten moet doorvoeren, kan dit de performance van je omgeving negatief beïnvloeden. Magento Commerce komt met losse deelsystemen voor verschillende taken, zoals: order management, product management en een checkout systeem. De losse deelsystemen kunnen geoptimaliseerd en geschaald worden en hebben geen invloed op de performance van de andere deelsystemen.

Database

Je kunt de Magento Open source editie op meerdere webservers draaien, waarbij er gebruik wordt gemaakt van één centrale database server. Met de Commerce editie van Magento 2 kun je beter schalen over meerdere database servers. Een laag tussen de webapplicatie en de database zorgt er automatisch voor dat iedere operatie, zoals lezen en schrijven, op de juiste manier uit de juiste database wordt gehaald.

Verbeterde zoekmachine (Solr en Elasticsearch)

Magento 2 wordt standaard geleverd met Solr Search ondersteuning. Solr is een techniek waarmee grote hoeveelheden data heel snel doorzocht kan worden. Via Solr kan er onderscheid gemaakt worden tussen de prioriteit van bepaalde velden. Wanneer een artikelnummer voldoet aan een zoekopdracht, zal dit een relevanter resultaat zijn en dus ook hoger in de zoekresultaten eindigen dan wanneer de zoekterm in de lange omschrijving wordt gevonden. Magento Commerce ondersteunt vanaf versie 2.1 ook Elasticsearch, een alternatief op de Solr techniek.

Verbeterde klantprofielen

Binnen de Commerce editie van Magento kun je klant attributen aanmaken, waarmee je zelf velden aan je klantenkaarten toevoegt. Vervolgens kun je op een flexibele manier de klanten segmenteren en promoties geven aan een specifieke groep klanten.

Dynamische productrelaties

Je kunt met Magento 2 Commerce regels aanmaken waarmee je geautomatiseerd up-sells, cross-sells, en ‘related products’ kunt presenteren aan je verschillende klantsegmenten. Je kunt bijvoorbeeld je relaties presenteren op basis van gemiddelde orderwaardes uit het verleden; net zoals bij het instellen van promotieregels.

Workflows

Magento 2 Commerce maakt het makkelijker om in teams te werken aan de content van je website. Je kunt eenvoudig content ter controle klaarzetten en vooraf een release van nieuwe informatie inplannen, zonder dat de hulp vanuit een IT-afdeling of partner benodigd is. Via een dashboard met een tijdlijn kun je eenvoudig inzien welke aanpassingen er gepland staan. Al deze veranderingen kun je vervolgens zien in een preview. Mocht er iets niet goed gaan, dan kun je met je versiebeheer eenvoudig teruggaan naar eerdere versies van een pagina.

Retourproces

Binnen Magento 2 Commerce zijn er tools om efficiënt om te gaan met retouren, namelijk met Return Management Authorization (RMA). Middels de RMA-mogelijkheden kun je retouren ontvangen en gemakkelijk store credits aan de klant geven of orders crediteren en terugboeken.

Conclusie: Magento Commerce en Open source

Lang verhaal kort. Hieronder nog even de samenvatting wat betreft support, functionaliteiten, workflow, performance/schaalbaarheid en pricing.

Support

Magento biedt bij het Commerce-pakket betere ondersteuning en advies. Vaak is het echter niet de webshopeigenaar zelf die hiervan gebruik maakt, maar de implementatiepartner. Want als webshopeigenaar vertrouw je toch op je implementatiepartner. Niet alleen qua inrichting van je webshop, maar ook qua onderhoud en advies. Je schakelt dus niet snel de hulp van Magento zelf in; je hebt het immers druk met het runnen van je webshop. Het komt er daarom vaak op neer dat je als webshopeigenaar dubbel voor ondersteuning betaalt.

Functionaliteiten

Door de populariteit van Magento Open source (er zijn meer dan 250.000 webwinkels gemaakt op basis van Magento Open source) zijn er enorm veel uitbreidingen beschikbaar op de basisfunctionaliteiten van Magento.

In vorige versies waren de meeste Commerce functionaliteiten ook in Open source beschikbaar, maar dan in de vorm van (betaalde of gratis) modules. Voor Magento 2.3 Open source is het aanbod echter nog wat beperkter, maar het lijkt snel toe te nemen. We verwachten dat veel van bovengenoemde functionaliteiten ook beschikbaar zullen worden voor Magento Open source.

Workflow

De workflow van Magento 2 Commerce is heel fijn voor grotere teams die samenwerken aan een omgeving. Door een verfijnder rechtensysteem kan er gewerkt worden met auteurs die bepaalde content of vertalingen klaarzetten ter beoordeling. De redacteur kan de veranderingen goedkeuren en inplannen om in een volgende release live te gaan. Door de geplande en gecentraliseerde lancering van nieuwe content is er een minimale impact op de voorkant van de website, onder andere omdat caches maar één keer vernieuwd hoeven te worden.

Performance / Schaalbaarheid

Met name de mogelijkheden, die Magento Commerce biedt op het gebied van schaalbaarheid en clustering, zijn heel moeilijk na te maken met modules. Deze features zijn met name fijn als je met veel personen tegelijkertijd in het beheergedeelte van je webshop aan het werken bent, en je een erg druk bezochte omgeving hebt met veel orders.

Vaak zien we echter ook dat Magento zelf niet wordt gebruikt voor de orderafhandeling en het productbeheer, maar dat er gebruik wordt gemaakt van een ERP (Enterprise Resource Planning) pakket en/of een PIM (Product Information Management)/MDM(Master Data Management)-systeem. Hierdoor wordt het gros van het beheer buiten Magento om gedaan en kan je door slim om te gaan met je koppelingen goed bepalen wanneer de informatie online wordt bijgewerkt. In dit soort gevallen is het minder snel noodzakelijk om de verschillende delen van omgeving op losse databases uit te gaan voeren.

Pricing

Magento 2 Commerce wordt vooral interessant voor webshops met een (online) jaaromzet vanaf € 5.000.000. Op dat moment ben je circa 0,5 procent van je omzet aan de licentie kwijt zijn en kun je voldoende budget overhouden voor doorontwikkeling, updates en optimalisaties.

Ons advies

Bekijk heel kritisch welke wensen je hebt en of deze afgevangen kunnen worden met Magento Open Source of Commerce. Heb je veel van de Commerce functionaliteiten nodig en een (online) omzet van €5.000.000 of meer, dan kan het nuttig zijn om verder te kijken naar de Commerce Edition, zodat je alle functionaliteiten van Magento kan gebruiken en niet een veelvoud aan ‘third party modules’ moet gaan implementeren. Voor de meeste retailers in het midden- en kleinbedrijf zal echter gelden dat de Open source edition ruim voldoende mogelijkheden biedt, standaard of uitgebreid met extensies, om alle e-commerce activiteiten succesvol uit te rollen.