Blog

Adobe Commerce en Magento: wat past bij jou?

Wanneer is de betaalde Adobe Commerce licentie voor jou de juiste keuze? En wanneer kun je besparen door de gratis Magento Open Source in te zetten?

Adobe is de laatste jaren steeds meer B2B features aan het toevoegen aan Magento. Hierbij is te merken dat er ook in het klantenbestand een verschuiving plaatsvindt, waar steeds meer grote B2B organisaties overstappen naar Magento. Maar betekent dit dat Adobe Commerce enkel nog geschikt is voor grote B2B organisaties?

Verschil tussen Adobe Commerce en Magento Open Source

Sinds Magento in 2018 is overgenomen door Adobe, hebben de twee versies van Magento beide een nieuwe naam gekregen. Voorheen had je een betaalde versie in de vorm van Magento Commerce en de gratis versie Magento Community. Tegenwoordig zijn deze bekend als de betaalde Adobe Commerce en de gratis Magento Open Source.

Naast het verschil in licentiekosten van deze twee pakketten, zitten er ook verschillen tussen de features die deze pakketten aanbieden. Magento Open Source biedt vrijwel alles wat je nodig hebt voor het draaien van een succesvolle webshop. Zo kan je hier bijvoorbeeld werken met een uitgebreide productcatalogus, een breed scala aan kortingsregels en de PageBuilder met drag & drop systeem. Alle features die aangeboden worden in Magento Open Source zitten ook standaard in Adobe Commerce. Beide versies bieden veel mogelijkheden voor API integraties waardoor het eenvoudig te integreren is met headless oplossingen zoals Hyvä. Maak je de upgrade naar Adobe Commerce, dan krijg je een hoop extra features, waaronder:

  • De B2B suite

  • Content scheduling

  • Adobe Cloud hosting

  • Uitgebreide SEO mogelijkheden

Adobe Commerce voor de zakelijke markt

Als je meer op zoek bent naar functies gericht op B2B, loont het wel om je te richten op Adobe Commerce. In deze betaalde versie zit namelijk de B2B suite. Veel features hierin sluiten goed aan bij de wensen en eisen van bedrijven die actief zijn op de zakelijke markt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Gebruikersrollen voor klanten

  • Hiërarchische verschillen tussen bedrijven & gebruikers

  • Verzending naar meerdere adressen

  • Snel bestellen op basis van een SKU

  • Het aanvragen en behandelen van offertes

  • Klantspecifieke productprijzen

Welke pakket past het beste bij jou?

Bij het maken van de keuze tussen de twee pakketten spelen meerdere factoren een rol. Uiteraard zijn de kosten hier één van, maar nog belangrijker zijn de requirements van het nieuwe platform. B2B partijen zullen, vanwege de B2B suite, al snel uitkomen bij de betaalde variant. Maar ook voor grotere B2C bedrijven, waarbij digital commerce een significante rol binnen de bedrijfsvoering vertegenwoordigt, kan Adobe Commerce zeer interessant zijn. Bijvoorbeeld wanneer je op grote schaal internationaal handelt of een complexere customer journey wilt faciliteren. Adobe Commerce Cloud biedt tegenwoordig ook veel standaard integraties met andere Adobe producten en waarschijnlijk zullen ze hier ook steeds meer focus op leggen. In combinatie met ontwikkelingen zoals AI in Photoshop, is het vrij aannemelijk dat ze dit ook steeds meer samen gaan brengen met hun e‑commerce platform. Zie jij hier kansen voor je klantreis, kies dan voor Adobe Commerce.

Naast deze twee uitgebreide opties van Adobe zijn er andere pakketten in te zetten voor een nieuw e‑commerce platform. Zo is Shopify Plus vaak een goede match voor codewise eenvoudigere platforms, dankzij de lagere onderhoudskosten en minder behoefte aan maatwerk. Of anderzijds Commercetools, wat zich onderscheidt als het aankomt op het verwerken van grote datastromen binnen complexe customer journeys. Om meer te weten te komen over welk pakket het beste bij jouw behoefte past, kan je hier verder lezen.

Cases Adobe Commerce & Magento Open Source

Twee cases die beide een andere versie van Magento gebruiken zijn VIA VAI en DYKA. D2C modemerk VIA VAI legt veel nadruk op het online neerzetten van de merkbeleving en het verhogen van conversies. Zij gebruiken Magento Open Source om met de PageBuilder hun producten het spotlight te geven en gebruikers te sturen op aankoop. De extra features van de betaalde versie zouden zij amper gebruiken, in tegenstelling tot DYKA. Daarbij viel de keuze bewust op de Adobe Commerce versie. DYKA is een B2B leverancier met een uitgebreid en complex aanbod aan kunststof leidingsystemen. Hun Adobe Commerce platform wordt enkel gebruikt als bestelplatform voor bestaande klanten. De B2B suite biedt voor hen standaard veel features die anders maatwerk zouden vereisen, zoals de verschillende rechten op gebruikersniveau en een snelbestelformulier.

via vai collage webshop
Dyka ecommerce platform

Waar ligt jouw voorkeur?

In sommige gevallen past Magento Open Source voor B2B organisaties, als er weinig specifieke B2B functies vereist zijn. Vaak is echter Adobe Commerce de beste match, omdat het niet loont om alle features uit de B2B suite na te bouwen met maatwerk. Voor B2C organisaties is Magento Open Source in veel gevallen voldoende, wegens de veelzijdigheid in e‑commerce features met de PageBuilder, grote catalogus en marketingfuncties. Welke Magento versie past het beste bij jouw customer journey? We denken graag met je mee over je uitdagingen.

NEEM CONTACT OP