Een virtual en augmented reality check in retail

Let’s get real. Wanneer je in een woordenboek ‘realiteit’ opzoekt, krijg je definities zoals: wat in werkelijkheid bestaat. Maar heel die betekenis verandert wanneer je er een bijvoeglijk naamwoord voorzet. Virtual of augmented bijvoorbeeld. Niet alleen de betekenis verandert. Onderzoek wijst uit dat virtual reality en augmented reality het retaillandschap gaan veranderen. Maar, is deze aanname realistisch? En wat betekent dit voor de toekomst van jouw e-commerce omgeving?

Dit is deel 1 van de 4-delige blogserie over virtual en augmented reality in e-commerce. 

Deel 1: Een virtual en augmented reality check in retail
Deel 2: Augmented reality: voor wie en waarvoor interessant?
Deel 3: 6 best practices in augmented reality (... en 1 bad practice)
Deel 4: Zo gebruik je augmented reality in de customer journey

Gaat virtual reality het retaillandschap veroveren?

Virtual reality (VR) is een virtuele wereld waar je in binnenstapt, met behulp van de Oculus Rift bijvoorbeeld. Het is vaak compleet anders. Een andere werkelijkheid. Zo wordt VR ingezet voor educatie en traingen. Unieke werksituaties worden in een virtuale wereld nagebouwd en vervolgens ingezet om nieuwe werknemers – bijvoorbeeld F16 piloten – op te leiden. Super efficiënt en veilig, omdat de acties in een VR wereld geen consequenties hebben voor de echte wereld. Maar wat is het effect van VR op e-commerce?

Naar verwachting zal het gebruik van VR in de komende jaren toenemen, ook in de retail. De fysieke winkel is niet weg te denken uit het huidige retaillandschap en mensen blijven behoefte hebben aan een authentieke winkelervaring. VR kan zorgen voor zo’n authentieke winkelervaring vanuit het comfort van je woonkamer bijvoorbeeld.

Maar, of VR daadwerkelijk het retaillandschap gaat veroveren? Wij denken van niet. Althans nog niet.

Augmented reality in retail realistischer?

Liep jij in 2016 door de duinen opzoek naar die ene bijzondere Pokémon? Of wel eens gebruikgemaakt van de hondjes-filter van Instagram? Dit zijn allemaal voorbeelden van AR. Augmented reality (AR) is eigenlijk een technologie die realiteit verbindt met virtuele objecten. De bestaande wereld krijgt hiermee als het ware een digitale laag.

AR biedt – in tegenstelling tot VR – veelbelovende mogelijkheden voor retailers. Een virtuele paskamer bijvoorbeeld. Deze stelt je in staat om moeiteloos kleding te passen. Maar AR kan ook gebruikt worden om een bankstel te visualiseren in een augmented versie van je woonkamer. Handig om een beeld te krijgen van hoe iets staat of past voordat je het daadwerkelijk besluit te kopen.

Facing reality: AR wint.

De omzet van AR wordt binnen 5 jaar geschat op ongeveer 90 miljard Dollar – in vergelijking met VR is dat bijna het dubbele. Diverse grote spelers zetten in op AR softwareontwikkelingen: Apple met ARKit en Google met ARCore. Zij maken het mogelijk om apps te ontwikkelen met AR. En binnenkort worden ook onze browsers AR proof, wat weer interessante mogelijkheden biedt voor retailers.

Waarom VR in retail achterblijft? De toegevoegde waarde van VR is voor ondernemers vaak onduidelijk omdat VR voornamelijk geassocieerd wordt met achtbanen, motion sickness en investeringen. De laatste noemer is zeker waar. VR is te gebruiken met een smartphone in een cardboard, maar de beste kwaliteit verkrijg je met VR-gear inclusief grafische processor van hoge kwaliteit. AR is daarentegen op bijna iedere smartphone te gebruiken waardoor deze breed inzetbaar en laagdrempelig is voor zowel ondernemer als gebruiker.

Real money?

Een van de grootste redenen waarom iemand zijn winkelwagentje verlaat is twijfel. Die twijfel kan je wegnemen door een online try-before-you-buy experience aan te bieden. Andere kleur of een ander design? Je potentiele klant kan dit met AR direct uitproberen. Naast gemak, draagt AR ook bij aan de shopping experience van je gebruikers. Onderzoek wijst uit dat 61% van alle shoppers een winkel met augmented technologie prefereert. Mensen vinden het leuk, de betrokkenheid wordt groter en de drempel tot aankoop kleiner. Diverse onderzoeken wijzen uit dat de aankoopbereidheid groter wordt wanneer gebruik wordt gemaakt van AR. Onder meer door een onderzoek naar bovenstaande AR-applicatie van IKEA. De oorzaak? Een engaging experience en unieke productkennis. Tot slot: AR zorgt niet alleen voor brand exposure maar ook voor een lasting brand impression.

Is jouw business AR-eady?

Het lijkt erop dat VR het retaillandschap nog niet gaat VR-overen. AR biedt daarentegen wel veelbelovende mogelijkheden. Misschien vraag je jezelf af: is AR voor iedere business weggelegd? Hoe past AR in mijn organisatie? In deel 2 van deze blogserie bekijken we de toepassingen van AR zowel markt als missie.  

Vijf veelbelovende AR toepassingen in retailmarketing

Met AR ontstaan tal van nieuwe mogelijkheden. Onder andere om creatief te zijn en consumenten te verrassen. Speel hier als retailer nu op in! Dan creëer je de mogelijkheid om een flinke voorsprong te behalen.

Download de whitepaper