Live CommerceWinkelen via livestreams

Live commerce

Live commerce is een samensmelting van e-commerce en livestreaming. Oftewel online en offline naast elkaar, waardoor je klantvertrouwen kunt verhogen en retouren verlagen.

Lees verder

Live commerce - winkelen via livestreams

De winkelstraat transformeert. Online is niet alleen meer het ondersteunende kanaal, maar in sommige gevallen zelfs het belangrijkste. Een belangrijk verschil is alleen: de mate van vertrouwen. In het product, de webshop, de levering, noem het maar op, terwijl we in de fysieke winkel juist het tegenovergestelde zien. Wat als we het beste van deze werelden samenvoegen? Dan noemen we dat: live commerce.

Een digitale shopping trend

Met live commerce gaan we winkelen via livestreams. Het is een interactieve manier van shoppen waarbij je (potentiële) doelgroep realtime vragen aan je kan stellen op een afgesproken moment. Door de vragen te beantwoorden, kun je eventuele twijfel bij je doelgroep wegnemen en natuurlijk vertrouwen geven. Om vervolgens het aantal conversies te verhogen en retouren te verlagen.

  • Meer klantdata en waardevolle inzichten
    Je spreekt je doelgroep, stelt vragen aan ze, leert wat hun behoeften en gewoonten zijn - en deze input is waardevol om strategische keuzes te maken.

  • Verhoging van brand engagement
    Geef een unieke ervaring, bouw een community op, laat je stem spreken, dan bouw je een trouwe fanbase op.

  • Minder retouren en meer conversies
    Onderzoek wijst uit dat video een belangrijk hulpmiddel is om conversie te verhogen. Heb je een host die je streamers weet te inspireren, dan verhoogt dat je conversiepercentage - en verlaagt dat je retourpercentage.

Live commerce in de praktijk

Op dit moment zijn de Nederlandse social kanalen nog niet uitgerust voor live commerce, daarom bedachten we een workaround als een van de allereerste bureaus van Nederland. We ontwikkelden een landingspagina waarop we de livestream casten en waaraan we de e-commerce omgeving JohnBeerens.com koppelden. Tijdens het live commerce event, konden gebruikers praten met andere gebruikers, vragen stellen aan John Beerens, likes uitdelen, stemmen op een poll, video's terugkijken en in diezelfde omgeving ook een product afrekenen. Dit leidde tot meer betrokkenheid bij bestaande klanten en merkbekendheid in de beautyindustrie.

Winkelen via livestreams?

Meer weten over deze nieuwe manier van winkelen of benieuwd naar andere innovatie applicaties? Laten we samen innoveren, experimenteren en valideren.