UX in e‑commerce
Door slechte gebruikerservaringen gaan miljarden euro’s omzet verloren. Tegelijkertijd kun je met goede UX je omzet verhogen zonder meer verkeer te hoeven genereren. Ontdek de kracht van UX in e‑commerce.
Lees verderMeer controle over gebruikersgedrag
Bij User Experience (UX) draait het om het optimaliseren van designs door na te denken over functionaliteit, snelheid, gebruiksgemak, esthetiek, duidelijkheid, structuur en navigatie, psychologie, toegankelijkheid, noem het maar op. Het gaat om het creëren van een positieve perceptie vóór, tijdens en na de interactie met je merk. Om het vinden van de balans tussen merkbeleving en een functioneel commerce platform. Waarbij de juiste flow leidt tot het behalen van doelstellingen zoals omzetverhoging, groei in orderwaarde of meer merkbetrokkenheid. Want soms willen website bezoekers wél, maar houdt de UX ze simpelweg tegen om producten te vinden, bestellen of klant te blijven.
Onderscheiden met UX
In een competitieve markt met aanbod dat veel op elkaar lijkt, kan UX zelfs de onderscheidende factor zijn. Bedrijven als Coolblue, Airbnb en Bol.com danken een groot deel van hun succes aan hun gebruikersgerichte aanpak. UX om onderscheidend te zijn, maar vaak ook echt nodig. Zeker bij een uniek businessmodel zoals abonnementsservices of customizable producten. Omdat klanten dan moeten snappen hoe iets werkt voordat ze het als prettig ervaren.
We navigeren niet blindelings, maar met oog op de gebruikers
Een design moet niet alleen goed voelen, UX draait om logica. Daarom gebruiken we samen met onze collega’s van Weekend het Triple Diamond framework. We onderzoeken eerst de gebruikers en tekenen een portret vanaf het eerste bezoek tot aan de laatste actie. We bepalen de navigatiestructuur, onderzoeken welke elementen waardevol zijn, welke vragen we van de gebruiker moeten beantwoorden en wat steeds de belangrijkste volgende stap is. Van kleur tot vormenspel, van font tot functie: we weten dat elke aanpassing een belangrijke keuze is voor succes. Mogelijk UX-workshops die we doen:
Nespresso
De coffee journey van Nespresso verfijnen
Bij een bestelproces dat al jaren geoptimaliseerd is, draait het om kleine toevoegingen en perfecte verhoudingen. Voor Nespresso itereren we daarom op microniveau en brouwen we jaarlijks zo’n 60 experimenten. Zodat het online bestellen van Nespresso-koffie net zo leuk wordt als het eerste bakje op de zondagochtend.
Functioneel platform met merkbeleving
Of het nu gaat om een nieuw e-commerce platform, andere navigatiestructuur of nieuwe klantreis, we ontdekken wat je doelgroep handig, mooi en gebruiksvriendelijk vindt. We werken naar een design systeem dat je merk herkenbaarheid geeft en met jouw doelgroep verbindt. Een platform waar we signalen opvangen nog voordat gebruikers afhaken of teleurgesteld raken. Ervaringen voor de manier waarop mensen zich gedragen, niet voor hoe we denken dat ze zich gedragen. Dat doen we met een multidisciplinair team van strategen, visual designers, developers en UX-specialisten, en samen met jou.
Navigeren naar succes?
De consument heeft veel keus en stelt hoge eisen. Laten we samen naar de tekentafel gaan en sturen op succes. Met een gebruiksvriendelijk en converterend UX design.