Blog

Nieuwe businessmodellen opschalen: 3 eerste takeaways

Steeds meer merken starten met nieuwe initiatieven, zoals refurbishment, abonnementsservices en gebruiksmodellen. In sommige gevallen vanuit een kans, maar vaak ook vanuit noodzaak.

Gedreven door thema’s als duurzaamheid, artificial intelligence, big data en nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan steeds meer nieuwe businessmodellen en serviceconcepten. Hierbij kun je denken aan peer-to-peer, refurbishment, rechtstreeks verkopen aan de consument of product as a service; allemaal om meer waarde te creëren, leveren en behouden. Relevant is het zeker in deze tijd van continue verandering. Want de consument wil meer én krijgt ook meer van concurrenten - die steeds vaker oversteken uit andere landen.

Ondanks de continue veranderingen in het digital commerce landschap, blijven wij jaarlijks samenwerken met onze favoriete partner Emixa om voorop te blijven lopen in e-commerce. Met onze expertgroep onderzoeken we welke businessmodellen en (service)concepten ontstaan, hoe ze zowel de customer journey als de verschillende afdelingen binnen de organisatie beïnvloeden, en hoe je ze succesvol schaalt. Onlangs bezochten we IKEA, Mondelez en Intergamma en we delen hier alvast de eerste inzichten.

3 eerste takeaways voor het opschalen van businessmodellen

  • 10 kleine stapjes is ook 1 grote
    Droom groot, begin klein, zodat je snel ideeën kunt valideren en bijsturen wanneer dat nodig is. Maak bijvoorbeeld eerst gebruik van je bestaande netwerk om je nieuwe businessmodel op te schalen. En wanneer je een nieuw product wilt toevoegen aan je assortiment, onderzoek dan eerst wat het product online doet. Verkoopt het goed of juist niet? Wat is de omloopsnelheid en tractie? Daarna maak je de keuze of je het in/uit het vaste assortiment houdt of welke plek deze in het schap zou moeten innemen. Klein starten, deed Intergamma ook met de advies-aan-huis service van raamdecoratie bij de Karwei, waarbij een medewerker bij jouw thuis het raam inmeet en advies geeft over materiaal, kleur en maat. Acht bouwmarkten boden de service aan en deze werd lokaal gepromoot met folders. Medewerkers werden opgeleid, werkten samen en leerden van elkaar. Niet alles was meteen geautomatiseerd, maar toch een succes. Deze pilot was de basis voor implementatie bij andere bouwmarkten.

  • Gebruik AI, maar met beleid
    Artificial Intelligence (AI) vormt steeds vaker een katalysator om businessmodellen snel op te schalen. Je kunt het gebruiken voor het onderzoeken van patronen in (customer) data voor specifieke aanbevelingen, analyse van productreviews om productdevelopment gerichte input te geven, generatieve designs om innovatieve en efficiënte prototypes te creëren en nog veel meer. AI kun je voor zoveel verschillende doeleinden en gebieden gebruiken, dat de voorbeelden bijna eindeloos zijn. We schreven een blog over AI en 4 concrete toepassingen met een grote kanttekening. AI zorgt ook voor verdeeldheid in de maatschappij, meer nepnieuws, een collectieve bias en zorgen over privacy. Onderzoek daarom goed de gevolgen van je acties en denk na over de gevolgen.

  • Denk na over schaalbaarheid en haalbaarheid
    Van design tot logistiek tot techniek tot kennis bij je medewerkers, richt je processen zo in dat je kunt opschalen. Dan kun je denken aan het moeten trainen van steeds grotere groepen medewerkers, maar ook aan de mogelijkheid om bepaalde processen te automatiseren als de volumes toenemen en de pilot een succes is. We raden je aan om na te denken over de omslagpunten voor wanneer op te schalen: is dit bij een bepaald aantal mensen, middelen of resources? Welke succesfactoren ga je meten? Soms kan tijdig stoppen ook een wijs besluit zijn. Houd daar rekening mee en zet wat geld opzij voor de risico’s, die misschien nog gaan ontstaan.

Bonus tips

Een nieuw businessmodel opschalen kost tijd en denkwerk. Er zitten vaak veel haken en ogen aan - of je nu een bestaand merk bent of een organisatie die net start. Het bekende business canvas model van Alexander Osterwalder is nu een handig hulpmiddel en in september komt onze bluepaper ‘nieuwe businessmodellen opschalen’ uit waarin we een nieuw model introduceren. We zetten onder meer uit hoe je nu kunt starten en waar je op zou moeten letten bij het opschalen van businessmodellen of proposities – en dit ondersteunen we met praktijkvoorbeelden en learnings van onze groep.

Eerder onderzochten we met onze expertgroep de beste manier om te innoveren als merk. In één van die sessies, presenteerde Maarten van Kroonenburg, die ruim 100 organisaties begeleidde met hun innovatiestrategie, een 11-stappenplan voor innovatie. Wellicht dat je die blog ook interessant vindt. Mocht je eens willen sparren met een van onze strategen over de toekomstplannen van jouw organisatie, neem dan gerust contact op.