Onze favoriete systemen als commercetools microservices
Maak een combinatie van de beste commercetools microservices en blink uit met ieder onderdeel van je e‑commerce platform. In deze blog delen wij onze favoriete systemen om te integreren met een composable architectuur.
Commercetools is een composable commerce platform, wat betekent dat zij gebruikers aanmoedigen om zelf een samenstelling van kleinere systemen aan elkaar te koppelen. Deze kleinere oplossingen noemen we ook wel microservices. En deze heb je ook echt nodig wanneer je commercetools gebruikt: het pakket biedt standaard bijvoorbeeld geen frontend. De features die commercetools wel bezit, kan je per stuk aan of uit zetten om deze te vervangen met een microservice naar keuze. Je kunt bijvoorbeeld je productdata in commercetools beheren, maar er ook voor kiezen om dit onder te brengen in een gespecialiseerd platform (in dit geval een PIM-systeem). Voor elk onderdeel van je e‑commerce platform kies je zo het beste systeem voor jouw wensen. We noemen dit het ‘best-of-breed’ principe.
Wat resteert is commercetools als flexibele tussenlaag van je e‑commerce platform. Hoe meer verschillende touchpoints je hebt en hoe meer systemen je al in gebruik hebt, des te interessanter een commercetools architectuur wordt. De volgende platforms zijn volgens ons musthaves toevoegingen of vervangingen voor webshops op basis van commercetools:
Upgrade je productdata met Pimcore
Zoals de meeste features van commercetools, is het stukje productdata en productbeheer vrij basic. Daarom kan een Product Information Management (PIM) systeem een goede toevoeging zin. Een voorbeeld hiervan is Pimcore. Hier heb je toegang tot meer velden om je producten te verrijken met informatie en afbeeldingen. Bovendien is Pimcore niet alleen ingericht op fysieke producten zoals gewoonlijk in de retail: ook diensten of onderdelen van producten kan je in dit PIM-systeem kwijt met de juiste inrichting. Als B2B’er wil je bovenop de koppeling met Pimcore misschien nog een extra stukje maatwerk code aan je microservice toevoegen. Bijvoorbeeld om gebruikers in staat te stellen zelf hun bestelling stapsgewijs te configureren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld specifieke afmetingen of bedrukking.
Andere PIM opties: Akeneo (goede keuze voor retailers), Contentserv of Syncforce
Integreer Tweakwise voor persoonlijke klantervaringen
Commercetools komt niet standaard met een frontend, maar ze bieden er wel eentje aan. Voor een echte composable architectuur ga je echter voor een eigen headless frontend. Daarmee heb je de volledige controle over de kleinste details (zoals het toevoegen van animaties) om je gebruikers een stijlvolle en intuïtieve ervaring te bieden. Bijvoorbeeld door Tweakwise toe te voegen aan je architectuur. Met dit Data Management Platform (DMP) pas je personalisatie toe op basis van het gedrag van je bezoekers. De regels bepaal je zelf, zodat je bijvoorbeeld belangrijke of winstgevende producten vaker toont ongeacht zoekgedrag. Tweakwise werkt ook buiten zoekopdrachten, bijvoorbeeld op categoriepagina’s of productdetailpagina’s. Op deze manier houd je de aanbevolen producten zo relevant mogelijk voor je gebruiker, wat volgens Tweakwise conversies verhoogt met 15%.
Andere personalisatie opties: Algolia, Constructor of Bloomreach
Neem controle over content via Contentful
Waar je PIM-systeem jouw frontend van productinformatie voorziet, regel je de inhoud van de rest van je site via een content management systeem (CMS). Zorg wel dat deze standaard uitgerust is om headless te integreren met jouw frontend. Een goed voorbeeld van zo’n headless content platform is Contentful. Dit CMS is eenvoudig te gebruiken, waardoor je e‑commerce en marketing teams zonder technische kennis aan de slag gaan. Voor Nespresso voegden wij Contentful toe om productpagina’s te verrijken en campagnepagina’s te maken.
Andere CMS opties: Storyblok, Contentstack of Umbraco
Waarom kiezen voor commercetools?
Een architectuur op basis van commercetools is behoorlijk complex vergeleken met andere e‑commerce platforms. Lees je vooraf goed in over de voordelen en uitdagingen van commercetools.
Leg verbinding met een CRM zoals Hubspot
Breng je e‑commerce en marketing afdeling samen door een CRM toe te voegen aan je commercetools architectuur. Door bijvoorbeeld met Hubspot te koppelen, kunnen marketeers het gedrag van je bezoekers analyseren en campagnes beheren. Hubspot is als zelfstandige sales- en marketingtool al behoorlijk uitgebreid, en werkt nóg beter wanneer het direct met je e‑commerce platform communiceert. Andere handige features zijn producten promoten via social media ads en SEO-optimalisaties uitvoeren voor je hele webshop.
Andere CRM opties: Salesforce of Sharpspring
Voeg SAP Business One toe als ERP
Het toevoegen van een ERP is vaak essentieel bij B2B-partijen, franchiseformules en omnichannel retailers. Echter is deze toegevoegde complexiteit voor veel direct-to-consumer verkopers optioneel, afhankelijk van schaal en groeiambities. ERP-systemen zoals SAP Business One maken het mogelijk om actuele voorraadinformatie over verschillende vestigingen te tonen. Ook voor inkopen, orderbeheer en prijsregels kan je binnen dit platform terecht. Mogelijke toevoegingen op je ERP-systeem zijn warehouse management systemen (zoals Picker) en CRM-platforms (zoals Hubspot).
Andere ERP opties: SAP S/4 HANA of Itsperfect (met name voor fashion brands)
Maak het af met een Digital Experience Platform
Ten slotte zorgt een Digital Experience Platform (DXP) ervoor dat je grip op je commercetools platform houdt. De combinatie van alle verschillende platformen maakt het beheer al snel complex. Een DXP legt de brug tussen je architectuur en daadwerkelijke webpagina’s. Je development team of partner ontwikkelt verschillende configureerbare onderdelen of blokken, waarmee je binnen een DXP pagina’s opbouwt. Dit is hoe je bijvoorbeeld extra content toevoegt aan productpagina’s die anders enkel PIM of ERP info zouden tonen. Commercetools biedt zelf een DXP aan (commercetools Frontend Studio), maar je kunt er ook voor kiezen een extern platform zoals Uniform te koppelen.
Conclusie
De voorbeelden die wij hier noemen, zijn slechts een aantal van de mogelijkheden die je hebt wanneer je een composable commerce architectuur ontwikkelt. Zelf zijn we enorm te spreken over al deze platforms. Benieuwd welke specifieke systemen wij aanraden voor jouw unieke business case? We denken graag mee met jouw e‑commerce uitdagingen.