Nespresso
Cases

Perfectie tot de laatste druppel

Ontdek meer

De customer ‘coffee’ journey perfectioneren

Voor ‘s werelds nummer 1 koffiemerk perfectioneren we de customer coffee journey online. Dat doen we door tientallen micro-experimenten per jaar te brouwen en samen op zoek te gaan naar de beste blend van merkbeleving en gebruikerservaringen. Het bestellen van een Nespresso-koffie zou net zo leuk moeten zijn als het eerste bakje op de zondagochtend. En het bestelproces net zo snel als het zetten van een Lungo. Als digitale partner ondersteunen we Nespresso Nederland met strategie, UX, visual design, e‑commerce, CRO en online marketing sinds 2019.

nespresso.nl
KlantNespresso Nederland
ServicesStrategie & adviesUX designDevelopmentHeadlessContentfulMarketingOptimalisatieCRO
SpeelveldB2C commerceB2B commerce

60Aantal experimenten per jaar
10%Omzetverhoging door experimenten
2019Start partnership

Eric Favre proefde ruim 30 jaar geleden koffie in Italië en wilde nooit meer wat anders. Met een visie die net zo sterk is als een espresso, introduceerde hij de hoogste kwaliteit koffie. Gewoon vanuit je eigen keuken, gebrouwen met de revolutionaire koffiecups. Er ontstond niet alleen een merk, maar een stroming die de wereldwijde koffiecultuur opnieuw definieerde. Met kwaliteit als gebrande boventoon en een constante stroom van vernieuwing, biedt Nespresso een veelzijdig aanbod van verschillende koffieblends en apparaten aan consumenten en bedrijven. De volgende zet? Bezoekers ook online in de onmiskenbare merkwereld onderdompelen en de klantreis perfectioneren tot de laatste druppel.


Met Bluebird Day hebben we de belangrijkste klantreizen vanaf de grond af opgebouwd. Zo is Nespresso.com getransformeerd van een transactionele website naar een consumer-centric website en zien we een significante groei in CX, conversieratio en NPS.

Arjen Woortman

E-commerce manager bij Nespresso

Een smaakbalans van conversie en beleving

Koffie is de kickstart van je dag, een discovery day is het vertrekpunt van onze samenwerking. We hebben een duidelijke ambitie: de klantreis verder perfectioneren online - en daar zorgen we samen voor met onze collega's van Fingerspitz en Weekend creative agency. Op basis van de inzichten uit data en gesprekken met gebruikers, formuleren we hypotheses, een designvisie en nieuwe uitgangspunten voor de user experience. Door iedere aanpassing los te releasen en de impact te meten, zorgen we ervoor dat alleen de veranderingen die positief bijdragen aan de klantervaring én conversie, worden doorgevoerd.

Duurzaam succes met digitaal platform

We werken periodiek aan challenges en doelstellingen, die overkoepelend bijdragen aan het optimaliseren van de customer ‘coffee’ journey en het reduceren van CO2-uitstoot. Aanpassingen die hieruit voortvloeien zijn bijvoorbeeld het vergemakkelijken van herhaalbestellingen, maar ook het optimaal verschepen van koffiecups door aan de voorkant een specifieke bestelhoeveelheid te stimuleren bij de koper. Slechts twee kleine voorbeelden, goed voor een groot effect op zowel conversie als de ecologische voetafdruk. Omdat we in kleine iteraties optimaliseren, kozen we voor een flexibel headless CMS, dat vrijheid geeft in het inrichten van contenttypes en structuren. Zo kan Nespresso zich richten op hetgeen wat ze echt belangrijk vindt: de klantrelatie verdiepen.

Naast kwaliteitskoffie ook warm klantcontact

Het ritueel van ochtenden en het genot gedurende de dag: koffie is een liefhebbersproduct. Nespresso heeft niet alleen klanten, maar ware merkambassadeurs die gekenmerkt worden door een hoge aankoopfrequentie en jarenlange merktrouw. Als beloning krijgen ambassadeurs relevante aanbiedingen op basis van hun persoonlijke voorkeuren en een koffietegoed om te besteden aan accessoires of cups. Ook voor nieuwe klanten is het contact zo warm als een pas gezette kop koffie. Op het online platform ontdekken ze welke koffie het best past door bijvoorbeeld te filteren op intensiteit en smaak, maar ook waar de koffie vandaan komt, hoe deze het best geserveerd wordt en hoe anderen de geselecteerde koffie omschrijven.

Pixel perfect tot in de laatste druppel

Nespresso heeft de afgelopen 30 jaar besteed aan het verfijnen van haar koffie en zet die perfectie graag online voort. Bij een bestelproces dat al jaren geoptimaliseerd is, draait het om kleine toevoegingen en perfecte verhoudingen. Daarom optimaliseren en itereren we op microniveau met elkaar.

Pixel perfect is de graadmeter

Samen brouwen we jaarlijks ongeveer 60 experimenten op basis van vooropgezette hypotheses, die we uit kwalitatieve en kwantitatieve data trekken. 12 varianten van producttegels, 50 versies van add to basket-buttons of een heel nieuw koffieplein: we gieten het bestelproces doorlopend in nieuw designs. Om koffieliefhebbers onder te dompelen in de wereld van Nespresso en aan te moedigen een bestelling te plaatsen. Zo zorgden we voor 10 procent omzetverhoging met alleen de experimenten in 2023.

Verminderen van C02-uitstoot

Met een missie voor duurzaamheid, zagen we kans om via het online platform de CO2-uitstoot te verminderen. Hiervoor laten we bezoekers zien dat de optimale verpakkingseenheid een veelvoud van 50 sleeves is en dat ze op CO2 kunnen besparen door sleeves toe te voegen of verwijderen. Want bij een optimale verpakking van koffie, wordt er minder lucht verscheept en verkleinen we de ecologische voetafdruk. Zo zorgen we samen voor duurzaam succes.

Trek in een kop koffie?

Kom gerust eens langs voor een vrijblijvend gesprek. Wij denken graag mee met jouw uitdagingen en zetten ze om in kansen. Natuurlijk onder het genot van een kop Nespresso-koffie.