
Conversie in bloei met levendig platform.
Met het nieuwe platform wordt het B2B-verkoopproces gestroomlijnd en komt de kunstbloemen- en planten collectie van Silk-ka ook online tot bloei.
Het avontuur.
Sinds 30 jaar is Silk-ka één van de bekendste ontwerpers en exporteurs ter wereld van kunstbloemencollecties. In meer dan 75 landen worden de bloemen verkocht die niet van echt zijn te onderscheiden, het is alleen de afwezigheid van geur die ze verraadt. Om efficiënt te kunnen groeien, wilde Silk-ka haar wereldwijde verkoopproces stroomlijnen. De internationale B2B-klantenkring moest inzicht krijgen in de collectie, de beschikbare voorraad, toekomstige productie en ze moesten de bloemen eenvoudig kunnen bestellen. Een veel betere service bieden én meer merkbeleving zonder te hoeven groeien in FTE, dat was het doel.
Client | Silk-ka |
Website | silk-ka.com |
Services | DesignDevelopmentMagento 2OptimalisatieSAPMotion design |
Internationale groei door nieuw proces.
In de nieuwe omgeving kunnen de B2B-klanten van Silk-ka nu met hun eigen login gemakkelijk toegang krijgen tot alle producten en persoonlijke afspraken. Bestellen is veel gemakkelijker, mede dankzij de mogelijkheid tot snel bestellen. En in de nieuwe omgeving kunnen klanten ook inzien wat de huidige én toekomstige voorraad en leverdatum is. Veel klantvriendelijker en efficiënter!
Integraties.
Door de complexe aard van de wereldwijde verkoop aan B2B klanten hebben we een e-commerce platform ontwikkeld dat volledig geïntegreerd is met het ERP-pakket SAP. De hele catalogus wordt uit SAP onttrokken en de content wordt beheerd vanuit Magento 2. Om de website kracht bij te zetten, maken we gebruik van graphics met een speelse golvende beweging. Elegant, precies wat je van Silk-ka mag verwachten.

Een boeket van UX en beleving.
We analyseerden de bottlenecks in de oude situatie om tot nieuwe inzichten te komen voor het nieuwe platform. Welke functionaliteiten werden veel gebruikt en moesten bewaard blijven? Welke onderdelen werden minder goed begrepen? Op grond van die analyses bouwden we een gebruiksvriendelijk design vol beleving. Om de bezoeker volledig onder te dompelen en de bloemen maximaal tot leven te brengen, is het design verrijkt met animaties en audio.
Alles behalve een muurbloempje.
Elk seizoen een nieuwe collectie bloemen en planten: het is de passie en vakmanschap van Silk-ka waarmee klanten steeds opnieuw geïnspireerd en verrast worden. Online gebeurt dit met de mooiste sfeerfotografie, maar ook met de “shop-the-look” feature op de productdetailpagina’s. Door in te zetten op micro-interacties en motion design komt de collectie kunstbloemen online écht tot bloei.
Conversie in bloei.
Tijdens corona viel 30 procent van de omzet weg door het gemis van de buitenlandse beurzen, toch is de totale omzet van Silk-Ka met 11 procent toegenomen met het nieuwe platform. Een schot in de roos! Want er is niet één extra medewerker aangenomen om dit te realiseren. Dat het fleurige platform mensen weet te binden en inspireren zien we ook terug in de gemiddelde sessieduur: bezoekers verblijven bijna drie keer zo lang op de website. Ook zijn er ten opzichte van vorig jaar 48 procent meer online orders geplaatst en is de gemiddelde orderwaarde met 38 procent toegenomen.
"
Al met al kunnen wij zeer tevreden zijn! Wij hebben ondanks het wegvallen van een enorm belangrijk afzetkanaal de omzet zien stijgen. Bovendien hebben we die extra omzet met hetzelfde personeelsbestand kunnen verwerken!
Anneke Snijders
Managing Director bij Silk-ka
