Silk-ka
Cases

De collectie van Silk‑ka ook online in bloei

Lees meer

Gestroomlijnd verkoopproces en groei in conversie

Met haar kunstbloemen en -planten is Silk-ka wereldwijd een toonaangevend merk als het gaat om bloemen die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Maar om internationaal verder te groeien, was het nodig om het wereldwijde B2B-verkoopproces te stroomlijnen en haar klantenkring een veel betere service én meer merkbeleving te geven, zonder te hoeven groeien in FTE. Die duidelijke ambitie zetten we om een tastbaar resultaat. We creëerden een omgeving waar het merk floreert door het toevoegen van micro-animaties en sfeer op detailniveau, gecombineerd met de complexe supply chain van een wereldwijd opererend merk. Daarmee is Silk-ka.com erkend door de jury van de Dutch Interactive Awards in de categorie ‘B2B commerce’.

silk-ka.com
KlantSilk-ka
ServicesVisual designUX designDevelopmentAdobe CommerceOptimalisatie
SpeelveldB2B commerce

148%Meer online orders
300%Verhoging in sessieduur
138%Stijging gemiddelde orderwaarde
DIANominatie

Silk-ka pioniert in het creëren van adembenemende, levensechte zijden bloemen en kunstplanten. Ze onderzoekt niet alleen diverse kleurnuances, maar besteedt net zoveel aandacht aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Daardoor zien de takken er zo levensecht uit en voelen ze ook zo aan. De collecties worden in meer dan 70 landen wereldwijd verkocht en Silk-ka ambieert verdere groei met een nieuw platform. Samen met hen zorgen we voor een prachtig B2B-platform dat bij die ambitie past, zodat we de grenzen van traditionele decoratie in nog meer landen doorbreken.


Wij zijn enorm tevreden. Ondanks het wegvallen van een enorm belangrijk afzetkanaal, hebben we de omzet zien stijgen. Bovendien hebben we die extra omzet met hetzelfde personeelsbestand kunnen verwerken.

Anneke Snijders

Managing Director bij Silk-ka

Internationale groei door nieuw proces

Om efficiënt verder te kunnen groeien, wilde Silk-ka haar wereldwijde verkoopproces stroomlijnen. De internationale klantenkring moest onder andere inzicht krijgen in de beschikbare voorraad, toekomstige productie van producten en de mogelijkheid hebben om producten makkelijk te bestellen. Een veel betere service bieden zonder te hoeven groeien in FTE, dat was het eerste doel. Daaropvolgend wilden we merkbeleving en omzet verhogen door de ultieme combinatie van beleving en gemak te vinden.

Een boeket van UX en beleving

Het is de passie en vakmanschap van Silk-ka waarmee internationale klanten steeds weer opnieuw geïnspireerd en verrast worden. Dat is ook de indruk die ze online achter wil laten, maar in de oude situatie niet goed lukte. De oude digitale bestellijst deed het merk op geen enkele wijze eer aan, bezoekers bezochten het platform maar kort en functioneel, prefereerden telefonisch contact met een accountmanager in plaats van direct te bestellen en de gemiddelde orderwaarde was laag, met name doordat het platform zich richtte op de verkoop van losse bloemen en takken. Alle bottlenecks vertaalden we door naar een nieuw UX en visual design met onze collega’s van Weekend.

Beleving op detailniveau met de complexe supply chain van een wereldwijd opererend merk

Door de complexe aard van de wereldwijde verkoop aan B2B klanten ontwikkelden we een e-commerce platform, volledig geïntegreerd met ERP-pakket SAP. Klanten hebben met hun eigen login toegang tot alle producten en hun persoonlijke prijsafspraken en op basis van de toekomstige productie, kunnen ze zien wat de huidige én toekomstige voorraad (en leverdatum) is. Veel basisproducten worden doorlopend geproduceerd, andere producten zijn gebonden aan collecties of seizoenen. Om klanten ook te helpen met goede vervanging van producten die niet meer leverbaar zijn, bieden we tools om de juiste producten te vinden zodat ze boeketten toch compleet kunnen maken.

Online showroom

We werken met thema’s door kleuren bij elkaar te scharen en met high-end fotografie. Net zoals je zelf een boeket samenstelt, zorgen we voor een fleurig beeld waar niets buiten de toon valt. Bezoekers dompelen we onder in Silk-ka stijl en ze kunnen boeketten volledig of in delen bestellen via een shop the look-achtige functie. Hier zit veel complexiteit rondom de beschikbaarheid en productie van losse bloemen uit een boeket. Daarom ontwikkelden we een slimme tooling die ervoor zorgt dat boeketten niet automatisch out-of-stock gaan als een product niet meer leverbaar is. Sierlijk en gebruiksvriendelijk. Wat leidde tot 48% meer online orders en een stijging van 38% over de gemiddelde orderwaarde ten opzichte van vorig jaar.

Een silky en smooth webervaring voor B2B-klanten

Een boeket bestaat niet alleen uit pronkstukken, juist de subtiele basis maakt dat een boeket rijk en vol aanvoelt. Dat geldt ook voor de online omgeving. We zorgen voor subtiele interacties in de header, in het menu en in de losse elementen. Silky en smooth, precies wat je mag verwachten van het merk. Door deze toevoegingen komen collecties ook online tot bloei en belanden bezoekers in de fleurige sferen van Silk-ka.

Conversie in bloei

Tijdens de pandemie viel 30% van de omzet weg door het gemis van de buitenlandse beurzen, toch is de totale omzet van Silk-ka met 11% toegenomen met het nieuwe platform. Een schot in de roos, want er is niet één extra medewerker aangenomen om dit te realiseren. Dat het fleurige platform mensen weet te binden en inspireren zien we ook terug in de gemiddelde sessieduur: bezoekers verblijven bijna drie keer zo lang op de website.

Groeien in e‑commerce?

Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Graag een van onze e‑commerce strategen spreken en sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.