Blog

Wat is de tech stack van de toekomst? (interview)

We voelden tech lead Nick Geleedst aan de tand over de meest noemenswaardige ontwikkelingen op tech gebied.

De rol van technologie wordt groter. De normaalste taak van de dag zoals een bak koffiezetten, ziet er over tien jaar anders uit. Goedemorgen zegt je apparaat dan, om daarna automatisch de precieze hoeveelheid in te schenken die je op dit tijdstip en met deze temperatuur wilt.

Die steeds groter wordende rol van tech is in e-commerce net zo belangrijk. Als je klanten meer willen of de bezoekers op je website een bepaalde beleving verwachten, wil je daaraan voldoen. Maar hoe gaat technologie e-commerce veranderen? Welke tech trends worden belangrijk en hoe kun je daar nu al op inspelen? We vroegen het aan onze tech lead Nick:

Welke beweging zie je in de markt?

“Ik zie dat mensen zich meer bewust worden van wat mogelijk is. Voorheen was een standaardoplossing zoals Magento voldoende en waren wij degenen die de meerwaarde van bijvoorbeeld headless moesten uitleggen. Nu komen klanten daar zelf mee.

Ook zie ik duidelijk de behoefte naar vrijheid in content zonder telkens de tussenkomst van developers. Dit was bijvoorbeeld een vraag van onze klant Nespresso. Zij zochten een oplossing om eigen campagnes te ontwerpen binnen een eigen omgeving, die wel gekoppeld bleef aan de bestaande architectuur. We kozen daarom voor een headless oplossing met Contentful en ontwikkelden een soort drag-and-drop waarmee Nespresso eenvoudig hele pagina’s kon ontwerpen zonder zelf kennis te hebben van programmeren.”

Welke tech trends verwacht je nog meer?

“Ik verwacht dat de trend van microservices doorzet, vooral door de harde groei van cloud native platformen. Het fijne hiervan is dat je kan innoveren omdat de verschillende applicaties zodanig gestructureerd worden, dat ze samenwerken maar wel losgekoppeld blijven. Elk systeem blijft als het ware dus functioneren, precies zoals het bedoeld was.

Verder geloof ik in de combinatie van livestreaming en e-commerce, net als personalisatie via machine learning. Beiden als innovatie op je platform. Op de achtergrond verwacht ik dat de vraag naar serverless functions gaat stijgen.”

Wat betekent serverless functions?

“Met serverless functions maak je wel gebruik van een server, maar deze is dan cloud-based. Je gebruikt hem ook alleen wanneer je hem nodig hebt. Er hoeft dus geen server gereserveerd te worden en dat kan je een hoop kosten besparen, vooral wanneer je dagelijks veel synchronisaties moet uitvoeren. Dat was bijvoorbeeld het geval bij onze klant Hubo die tot wel 50.000 productsynchronisaties per dag telde. In het verleden werden deze één voor één gedaan, nu gebeurt dit parallel. Productwijzigingen in bijvoorbeeld prijs worden veel efficiënter doorgevoerd en Hubo is ook niet meer beperkt door de grootte van de server.”

Wat zie jij als best ‘tech’ practice?

“Ik ben voorstander van het selecteren van de technologie die het best aansluit bij jouw vraagstuk. Hierin is het essentieel dat je niet alleen kijkt naar de huidige wensen, maar juist ook naar je roadmap voor de komende jaren. De keuzes die je nu voor je architectuur maakt, kunnen bepalend zijn voor de toekomst. Aan de andere kant is het belangrijk om de requirements van het Minimum Viable Product mee te nemen. Het vinden van een gezonde balans zie ik als een best practice.”

Welke architectuur zie je in de praktijk?

“Op dit moment zie ik over het algemeen twee architectuur opties. Bij de eerste variant is er een architectuur (MACH) gebouwd op basis van ecosysteem onderdelen als SaaS, API-first, Cloud native, microservices en headless. Binnen dit ecosysteem acteren alle onderdelen vanuit een best-of-breed gedachten.

Dit betekent bijvoorbeeld dat de product master data ontstaat vanuit een product information management systeem zoals Akeneo, dat de e-commerce functionaliteiten zoals orders en voorraad met een API beschikbaar wordt gesteld vanuit de SaaS producten, dat contentpagina's worden gebouwd in een SaaS product zoals Contentful, en de uiteindelijke presentatie laag wordt in een frontend framework gebouwd zoals Vue Storefront. Alle data uit de Saas producten die de content bevatten wordt opgehaald vanuit de beschikbare API's.”

Oke, en de andere?

“De andere is een hybride architectuur met als basis een monolitisch gebaseerd framework zoals Magento 2, Shopware 6 of Drupal. Binnen dit systeem kun je bijvoorbeeld losse functionaliteiten die niet binnen het systeem beschikbaar zijn integreren. Zo kun je productaanbevelingen vanuit een machine learning API ophalen en deze transformeren naar producten binnen het systeem. Op deze manier kun je parallel naast monolithische code base, functionaliteiten bouwen die vanuit de technologische kracht van een ander systeem komen. Deze architectuur geeft je daarom enerzijds de zekerheid en anderzijds de mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe technieken.”

Nog andere tech-do’s?

“Eh.. het is vooral belangrijk dat je bewust bent van de mogelijkheden, dat je tech trends in de gaten houdt en dat je weet hoe je deze zou kunnen inzetten voor je organisatie. De grote vraag die je jezelf moet stellen is: voegt dit daadwerkelijk wat toe aan mijn organisatie? Of is het meer iets tijdelijks. Dan moet je objectief kunnen zijn en daarvoor is het belangrijk om te blijven experimenteren.”

Wat moet je vooral niet doen?

“Een te verspreid landschap hebben. De koppelingen moeten uiteindelijk weer bij elkaar komen en met elkaar communiceren over bijvoorbeeld verzendkosten of ander productdata. Daarom is die afweging of je echt iets toevoegt ook zo belangrijk. Een tweede is: ben je er zelf wel klaar voor? Dat geldt voor het hele team, maar ook voor je mindset. Als je op technisch vlak gaat pionieren, kun je alle consequenties niet voor de volle 100 procent voorzien. Daar moet je mee om kunnen gaan.”

Bestaat de webshop nog over tien jaar?

“Ja! Ik denk dat webshops nog bestaan over tien jaar, maar niet meer in de vorm zoals we deze nu kennen. Ik verwacht dat het platform een plek wordt waar merken zich gaan onderscheiden en waar ze de verbinding zoeken met klanten door ze een digitale experience te geven. Ik geloof dat technologie de drijvende factor is van het digitale schap en dat de ervaring die je eerder in de winkel gaf zal verplaatsen naar online.

Hierbij kun je denken aan virtual reality, waarbij je klanten met VR brillen in een metaverse, digitale omgeving in je fysieke winkel kunnen winkelen. Met het Internet of Things (IoT) worden dan automatisch producten besteld wanneer deze bijna op zijn en productaanbevelingen worden nog relevanter door machine learning. Daarom is het hebben van een schaalbaar platform misschien wel de belangrijkste takeaway.”