Verborgen features bouwen tijdens de Bluebird Day Hackathon.

Wat als je de volledige vrijheid kreeg om een ludieke feature toe te voegen aan een webshop. Wat zou je dan maken? Onze developers stonden om drie uur ‘s middags voor die keuze, toen de eerste Bluebird Day Hackathon begon. De rest van de middag en avond waren ze druk in de weer met hun projecten, met enkel even pauze voor pizza. In deze blog krijg je een korte showcase van de toffe projecten die tot stand kwamen tijdens de hackathon.

Geen zin om te lezen? Onderaan deze blog staat een leuke aftermovie van de hackathon waar je de samenvatting van de hackathon kunt bekijken in video vorm.

 

Verborgen functionaliteiten.

Het thema van de hackathon was ‘Easter Hack Hunt’. Onze developers kregen de opdracht om een ‘easter egg’ - een verborgen functionaliteit - te implementeren voor een bestaand project. Denk bijvoorbeeld aan de grappige animaties die je bij Google kunt vinden als je ‘do a barrel roll’ of ‘askew’ invoert in de zoekbalk. Het thema stond vast, verder hadden de developers veel vrijheid. Bijvoorbeeld over welke case ze als basis wilden gebruiken en met welke techniek ze aan de slag gingen. Ze gingen solo, in duo’s en in groepjes aan de slag.

 

Op zoek naar easter eggs.

Waar denk je aan bij easter eggs? Juist, paaseitjes zoeken. En dat is precies wat frontender Jesse en backend developer Niels in gedachten hadden toen zij hun programmeeropdracht verzonnen. Zij kozen voor een Alternate Reality Game (ARG): gebruikers gingen op de site van refurbished verkoper Forza op zoek naar hints zoals verborgen boodschappen tussen de tekst. De echte speurneuzen kwamen uiteindelijk uit bij een kortingscode.

Een ander team nam paaseieren zoeken letterlijker. De easter egg van Jonathan, Paul en Sander was verborgen in hun zelfgebouwde zoekfunctie. Het was een verborgen pagina die te activeren was door op volgorde vijf specifieke zoekopdrachten te doen. Zoek eerst naar ‘never’, dan naar ‘gonna’, dan ‘give’, dan ‘you’ en ten slotte naar ‘up’. Wat krijg je dan? De verborgen pagina met de bekende (of juist beruchte) muziekvideo van Rick Astley’s Never Gonna Give You Up!

Geïnteresseerd in hackathons?

De hackathon waar je nu over leest was onze eerste hackathon, maar zeker niet de enige. Bij Bluebird Day organiseren we sinds deze aftrap elk kwartaal een hackathon, telkens met een nieuw thema. Jij kan ook deel uitmaken van onze gezellige development teams!

Cheatcodes.

Wellicht een van de oudste en bekendste easter eggs is de Konami Code. Deze wereldberoemde cheatcode werd universeel gebruikt in de oude video games van uitgever Konami, met name Contra en Gradius. De Konami Code is een volgorde van buttons (up, up, down, down, left, right, left, right, B, A) die in snel tempo ingevoerd kon worden voor bijvoorbeeld extra levens of een extra moeilijkheidsgraad. Twee van onze developers, Susan en Bram, vonden ook in e-commerce een nut voor deze cheat code.

Voer je de Konami Code in op de zelfgebouwde pagina van Susan? Dan kon je een van twee uitkomsten te zien krijgen. De helft van de keren ‘won’ je en zag je een felicitatie, de andere helft werd je de YouTube video ‘trololol’ voorgeschoteld.

Frontender Bram nam dit nog een stap verder: hij voegde de Konami Code toe aan de catalogus van Nespresso cups. Activeer je de code, dan speelde er een korte animatie, waarna je een willekeurig pakket van cups aangeboden krijgt. Wellicht had je sommige cups nog nooit geprobeerd?

 

Camera.

De site van cameramerk instax werd ook gebruikt als basis voor een easter egg project, en wel door Doyle. Hij creëerde een pop-up venster dat eruitziet als een polaroid foto. In de foto wordt ook echt een foto van jou getoond, welke de pop-up snel maakt met de camera van je laptop of telefoon zodra deze getoond wordt.

Niet alleen Doyle gebruikte de camera van zijn device, Jesper en Nick hebben deze ook in hun project verwerkt. Dat moet ook wel, want zonder camera wordt een Augmented Reality (AR) easter egg moeilijk uit te voeren. De twee developers gingen de uitdaging aan om een omnichannel easter egg te maken: eentje die zowel in de webshop als in de fysieke winkel te gebruiken is. Met een AR-symbool, te vinden op de verpakkingen, werd een speciale actiepagina ingeladen. Niet in je browser, maar als digitale AR laag direct over de verpakking in je hand.

Meer weten over AR?

Wordt je al enthousiast over de projecten die je hier voorbij ziet komen? Wij passen Augmented Reality toe in echte e-commerce projecten. Lees meer over innovatie bij Bluebird Day:

Gyroscoop.

Het kan nog gekker: andere collega’s gebruikten de ingebouwde functionaliteit op je mobiel: de gyroscoop. Met deze bewegingssensor werden de easter eggs geactiveerd bij bepaalde bewegingen met je device.

Ezra en Ruben combineerden een beweging met de klok voor hun easter egg, genaamd: de late night snack pop-up. Is het avond of nacht en houd jij je telefoon plat - alsof je hem boven je houdt in bed -, dan toont de webshop van onze klant Kwalitaria een pop-up om een lekkere late night snack aan te bieden.

Maar ook op zichzelf biedt de gyroscoop leuke mogelijkheden, zoals bij het project van Victor. Hij zorgde er met animaties voor dat de producten in de webshop van bouwmarkt Hubo letterlijk van de planken af vielen wanneer je je telefoon te schuin houdt. Niet erg handig voor de gebruiker, wel enorm grappig.

 

Vond je het interessant om over de verschillende prototypen te lezen? In deze video zie je ze allemaal in actie, en vertellen onze developers je er persoonlijk over.

 

And the winner is…

Aan het einde van de avond presenteerde iedereen zijn of haar ‘easter egg’-, waarna de deelnemers konden stemmen op zijn of haar favoriet. Na een spannende stemronde ontving Victor de felbegeerde trofee. Het idee van de omvallende producten was simpel, grappig en vooral goed uitgevoerd, waardoor veel van de andere deelnemers onder de indruk waren.

De avond was een groot succes onder onze collega’s. Sterker nog, de volgende hackathon zit er al weer aan te komen. Toch zijn er dingen die we dan anders gaan doen. Zo voeren de deelnemende developers van te voren een brainstorm sessie, zodat er op de dag zelf minder tijd verloren gaat aan het bedenken van een idee. Daarnaast zullen er minder developers meedoen en zal de tijd die ze krijgen voor de ontwikkeling langer zijn. Op deze manier hopen we nog grotere, meer gedurfde prototypes te kunnen bouwen.

Bij Bluebird Day hechten we enorm veel waarde aan de groei en het werkplezier van onze collega's. Een hackathon zoals deze is een van vele voorbeelden van hoe wij proberen een fantastische werkplek te zijn. Met leuke feestjes en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling bouwen we samen aan ons avontuurlijke team. 

Ook een hackathon meemaken?

Hi! Ik ben Nick, tech lead bij Bluebird Day. Samen met mijn collega Jesper heb ik deze hackathon georganiseerd. Wil jij ook een keer meedoen?

Leer ons kennen       of       kom eens langs

Nick Bluebird Day