Kwalitaria
Cases

Het avontuur van succesvolle frituur

Ontdek meer

Een omnichannel recept voor een (h)eerlijke franchiseformule

Kwalitaria is een franchiseformule voor lokaal ondernemerschap, waardoor elk van de 100 cafetaria's haar eigen assortiment- en promotiebeleid kan bedienen. Door de grote complexiteit in lokale assortimenten, verschillende systemen en op zichzelf staande touchpoints zoals de app, website en bestelomgeving, was het niet mogelijk om de klantbeleving te verhogen. Hoe kan Kwalitaria die ideale omnichannel klantbeleving en bestelreis creëren? De benodigde ingrediënten daarvoor waren het centraliseren van systemen en data om relevanter te zijn bij klanten, franchisenemers vrijheid geven om het lokale karakter te behouden en het verhogen van het aandeel eigen kanaal in de totale online omzet. Met de digitale transformatie en samenwerking van on- en offline touchpoints, staan hogere engagement en klantloyaliteit nu dagelijks op het menu van franchisenemers. Een vooruitstrevend recept dat werd opgemerkt door de jury en twee zilveren Dutch Interactive Awards won.

kwalitaria.nl
KlantKwalitaria
ServicesStrategie & adviesUX designVisual designDevelopmentDrupalHeadlessVue StorefrontOptimalisatieMarketingPIM
SpeelveldB2C commerce

2Zilveren DIA Awards
38%Meer vestigingen gekozen
20%Meer checkouts
6%Stijging transacties

Van een gezonde salade, friet met een snack tot een kindermenu: ruim 30 jaar genieten mensen van de (h)eerlijke producten van Kwalitaria. Zoals de naam suggereert, is kwaliteit wat ze beloven, maar ze verliezen duurzaamheid niet uit het oog. In 2030 willen ze laten zien hoe goed genieten kan met minstens 60 procent minder CO2-uitstoot. Met producten die smaken naar meer, bedoeld voor consumenten en zakelijke klanten. Al dit goeds verdient een podium. Daarom zorgden we ervoor dat er een goede mix ontstaat van storytelling en conversie. Kwalitaria is hard op weg om de grootste franchise cafetaria van Nederland te worden met ruim 130 locaties in heel Nederland. Dat kan nu ook met de digitale transformatie.


Om te groeien hadden we een veel betere website nodig. Bluebird Day heeft dat met hun expertise mogelijk gemaakt. We hebben de klantreis nu veel beter in beeld, wat ten goede komt in onze service.

Martijn Boone

Marketing directeur bij Kwalitaria

De onmiskenbare Kwalitaria-uitstraling door de hele bestelreis

Waar de klantreis eerst in de cafetaria zelf begon, bestelt inmiddels de helft van de mensen haar maaltijd online. Deze beweging en populariteit van thuisbezorging-platformen, vroeg om een digitale transformatie voor Kwalitaria. In een strategische roadmap bepaalden we de ingrediënten voor een omnichannel recept en definieerden we de doelstellingen om systemen en data te centraliseren, het lokale karakter te behouden en het digitale aandeel ten opzichte van de totale omzet te verhogen. Vanuit het brand key model creëerden we voor zowel on- als offline een nieuwe visuele identiteit, die herkenbaar en smaakvol is. Want of je nu door de app, op de webshop of de werken-bij-website navigeert, jezelf aanmeldt voor het loyaliteitsprogramma of voor een bestelzuil in de cafetaria staat: alle touchpoints in de customer journey stralen het merk Kwalitaria uit.

Een geïntegreerd en beheersbaar assortiment voor +100 lokale ondernemers

In een indrukwekkend korte doorlooptijd is een gigantisch project doorgelopen. Centraal aangestuurd maar doorgevoerd tot op de individuele locaties. Alle cafetaria's gingen over op één kassasysteem met de integratie van een PIM-systeem. We implementeerden een headless CMS die alle omgevingen en de app voorziet van content en creëerden een headless platform die via een API met de centrale backoffice communiceert. Aan de achterkant maar één plek om wijzigingen door te voeren en aan de voorkant een eigen lokale strategie. Elke franchisenemer heeft vrijheid in assortiment, promoties, bezorgwijze en content om het lokale karakter te behouden. Het resultaat: de klantreis (en data) is compleet geïntegreerd en klanten worden op alle kanalen bijzonder goed bediend. Niet alleen met service en kwalitatief goed eten, ook met de mogelijkheid om een menu samen te stellen die aan specifieke, persoonlijke voorkeuren voldoet.

Smaakmakende extra’s voor meer loyale klanten

Samen met onze marketingcollega's van Fingerspitz boekten we heerlijke successen: we trokken nieuwe klanten met hyper local campagnes rondom vestigingen en stuurden mobile push notificaties via onder andere Flitsmeister. Zo is het aantal bezoeken aan de cafetaria met meer dan 55.000 gestegen door online campagnes. Meer klantenbinding en loyaliteit stonden ook op het menu, daar zorgen we samen met onze collega’s van Weekend voor, met kleine en verrassende animaties tot aan de meest smaakmakende wachttherapie - genaamd ‘Saus TV’ - na het plaatsen van je bestelling. Of met een loyaliteitsprogramma waarbij de klant kwalikudos spaart, die in te wisselen zijn voor heerlijke korting en gratis producten. Als kers op de taart (of mayonaise op de friet) wordt er op dit moment gewerkt aan één van de meer complexe problemen waar je als landelijke keten tegenaan loopt: de patat-of-friet-oorlog.

Trek in een nieuw avontuur?

Laten we samen de mogelijkheden onderzoeken voor jouw organisatie voor een portie groei. Klein, middel of groot. Neem vrijblijvend contact met ons op.