Boerschappen
Cases

Scale-up schaalt succesvol op digitaal grondgebied

Ontdek meer

Waar kwaliteit van het land direct in jouw winkelmand belandt

Met een honger naar onbewerkte en gezonde voeding, nam Boerschappen plaats in een verzadigde markt van grote supermarktketens en food suppliers met giga-marketingbudgetten. Benieuwd hoe deze scale-up naar digitaal succes snelt? Samen met myBrand stoomden we in vijf maanden tijd een volledig nieuwe technische architectuur klaar. Een geïntegreerd recept met acht nieuwe systemen, om bovengronds de beste omnichannel-ervaring aan klanten te geven.

Boerschappen.nl

2DIA nominaties
2500orders op 1 dag door campagne
7maanden voor nieuwe architectuur

In 2013 ontstond Boerschappen vanuit een behoefte naar onbewerkte en gezonde voeding. Sindsdien kunnen mensen genieten van boodschappen rechtstreeks van de boer, zonder verspilling, vervuiling of driedubbele marges. Begonnen in Brabant, beschikbaar door heel Nederland. Gegroeid van twee, naar 60 collega’s en 150 boeren. Op een manier die past, zonder bankinvestering maar als coöperatie. Opvallend en vastberaden, klaar voor de volgende fase. Want haar ambitie reikt veel verder. Boerschappen wil de hele voedselketen transformeren, van regeneratieve landbouw tot seizoensgebonden koken. Met respect voor de natuur, bewust van tijd en liefde voor gezonde voeding. De herinrichting van het digitale landschap vormt de vruchtbare bodem om die ambitie waar te maken.


De samenwerking verliep soepel en efficiënt. Ik ben heel erg trots op onze samenwerking en nog trotser op het fantastische resultaat. Ik kan niet wachten om verder te werken aan de groei van Boerschappen.

Anouk van Doorn

Product owner bij Boerschappen

Een duurzaam recept voor digitale groei en aanwas van nieuwe klanten

Boodschappen rechtstreeks van de boer naar je bord, daar zorgt Boerschappen voor. Met de korte keten garandeert ze niet alleen gezond eten voor mensen, maar ook eerlijke prijzen voor boeren. Uniek en innovatief, in antwoord op de behoefte naar duurzaamheid. Gegroeid van twee, naar 60 collega’s en 150 boeren. Opvallend en vastberaden, klaar voor de volgende fase. Want handmatige werkzaamheden in Excel en verouderde technologie hielden groei tegen en paste niet bij de complexiteit van processen zoals demand planning, voorraadcontroles en analyses. Het nieuwe e-commerce recept lonkt nieuwe klanten en richt bedrijfsprocessen efficiënter in.

Een landschap voor schaalbaarheid en flexibiliteit

Als startup bied je iets unieks aan. Je hebt dit gevalideerd en nu is het tijd voor verdere groei. Dan is snelheid essentieel voor succes, zodat concurrenten je recept niet kunnen kopiëren. Het brede vraagstuk van Boerschappen vroeg meerdere expertises. Daarom richtten we samen met myBrand de kernapplicatie in met het low-code ontwikkelplatform OutSystems en het e-commerce platform Shopware als belangrijkste ingrediënten. Door gebruik van OutSystems houden we het flexibel en behapbaar terwijl Shopware zorgt voor een stevige ondergrond en consistentie in content. Snel en flexibel: een gewaagde combinatie voor concurrentie. Voor meer slagkracht, om het aandeel in de markt te vergroten en in te spelen op de specifieke behoeften van klanten - nu en in de toekomst.

Een nieuwe klantreis

Vaste klanten gaan van geen app naar app only: het is de omgeving waar ze specials bestellen, bezorgmomenten kiezen en boxen pauzeren. Nieuwe klanten verlekkeren we op de website. Bezoekers worden verwelkomd door speelse animaties, maken hier de keuze voor de box die bij ze past, bekijken 1 van de 1000 recepten en worden hier klant. Het is de verfrissende en intuïtieve winkelervaring, die zorgt voor meer efficiëntie en klantretentie.

Digitaal oogsten op efficiëntie en klantretentie

Met een multidisciplinair team ontwikkelden we in vijf maanden tijd een geïntegreerde e-commerce omgeving, marketing dashboards, een low-code backend en een subscription management solution, waarbij systemen moeiteloos met elkaar communiceren over orders, betalingen, content en abonnementen. Boerschappen weet nu waar ze wél en niet in moet investeren door de nieuwe inzichten uit de verzamelde data. Ook de hele klantreis ging op de schop, met verfrissende designs en intuïtieve UX. Na vier maanden tijd zien we al een significante verlaging van de churn rate, hogere klanttevredenheid en verlaging van de customer acquisition costs.

Als scale-up groeien?

Met de samenwerking van myBrand en Bluebird Day blijft Boerschappen frontrunner. Kunnen we jou helpen naar de volgende fase?