
Sterk en onderhoudsvrij B2B‑platform
Lees caseVan instabiel naar schaalbaar
De online groei van Vink Kunststoffen, één van de grootste distributeurs van kunststof halffabricaten, viel tegen. Het platform was traag, instabiel en te afhankelijk van het ERP-systeem. Daarom namen we het platform over en legden de bouwstenen voor de volgende fase. Nu staat er een nieuwe standaard in kwaliteit en garanderen we veiligheid en stabiliteit. Steeds vaker begint de klantreis online, wat scheelt in handmatig werk en druk op de binnendienst.

Vink Kunststoffen levert platen, folie, staven, buizen, appendages en leidingsystemen aan sectoren als machinebouw, reclame en waterbeheer. Ze is geen traditionele voorraadhouder of leverancier, maar onderscheidt zich in het geven van proactief advies, persoonlijke ondersteuning en nauwkeurig zaagwerk. Die service moest digitaal ook herkenbaar zijn. Geen statische catalogus, maar een dynamisch platform dat klanten net zo soepel helpt als een ervaren binnendienstmedewerker.

Delano Timessen
Online marketeer bij Vink Kunststoffen

De bouwstenen van een onderhoudsvrij platform
Vink Kunststoffen had een platform dat niet voldeed aan hun standaarden. De ontwikkelsnelheid was traag, net zoals de data-uitwisseling tussen het ERP en e-commerce platform. Dus begonnen we met een code review waarin we op onderdelen als complexiteit, onderhoudbaarheid en herbruikbaarheid toetsen. Zo vonden we 193 modules, waarvan er veel onnodig of niet gebruikt werden. Door te strippen tot de kern konden we een stevig fundament neerleggen.
Robuust en schaalbaar
Na de kritieke gebieden op te lossen, verkenden we alternatieve oplossingen voor de bouw van het platform: Magento in combinatie met SaaS, een lichtgewicht monolitisch platform en een headless oplossing met DXP. Ook adviseerden we over een PIM-systeem, integratielaag, marketing automation en ERP. De wens was het huidige Magento platform behouden, maar toekomstbestendig en minder afhankelijk van het ERP maken.



Van druk op de binnendienst naar een efficiënte operatie
Klanten bestelden eerst vooral telefonisch of per mail, wat zorgde voor onnodig handwerk. Nu nodigen we ze uit op het platform en optimaliseren we van homepage tot na de checkout: een bestelling plaatsen moet net zo soepel gaan als kunststof buigen onder de juiste warmte.
B2B-journey perfect op maat
De navigatie is stukken overzichtelijker en klanten krijgen productaanbevelingen op basis van gedrag. Bestellen gaat gemakkelijk door het uploaden van een CSV-bestand of het toevoegen van een collega voor gezamenlijke inkoop. Een veelgevraagde wens - de hele winkelwagen en maatwerkproducten opslaan in een favorietenlijst - is nu standaard beschikbaar. Na inloggen vinden klanten bovendien al hun specifieke afspraken terug, inclusief aangepaste leverkosten die de orderwaarde positief beïnvloeden. Vroeger raakten klanten bij meerdere bestellingen het overzicht kwijt en belden ze de binnendienst, nu hebben ze een overzicht met alle naleveringen, inclusief bestellingen die niet online zijn geplaatst.

Meer online orders
Elke stap in de klantreis is verbeterd, maar de echte spil is de zaag-op-maat module. Klanten kunnen online producten laten zagen, terwijl het systeem automatisch naar een geschikte plaat zoekt en deze voor een een uur reserveert. Klanten krijgen direct een prijsberekening en kunnen het product opslaan in hun favorietenlijst of meteen bestellen. In de checkout draait alles om het afronden van de bestelling en daarom hebben we bewust overbodige functies verwijderd uit Magento’s checkout. Het resultaat: inmiddels telt Vink Kunststoffen meer dan 65 procent digitale orderregels.


Meer focus op vooruitgang, minder op onderhoud
Het platform is sterk en blijft dat ook. Door automatische tests controleren we continu op kwaliteit, stabiliteit en veiligheid en geven we advies voor verbetering. Hierdoor verschuift de balans tussen support en doorontwikkeling van 50/50 naar 75/25, zodat meer tijd gaat naar vooruitgang in plaats van onderhoud.
De performance metrics geven ook groen licht. We verbeterden het platform met Speculation Rules, waarmee we de browser opdracht geven pagina’s alvast te laden voordat gebruikers er naartoe navigeren. En door witruimte te reserveren op plekken waar producten nog worden ingeladen, verlaagden we de Cumulative Layout Shift (CLS) met 88 procent, wat bijdraagt aan hogere posities in zoekmachines.



Toekomstgericht met duurzaamheid en AI
Met het duurzaamheidsprogramma ReVink worden kunststofresten verzameld in speciale kratten en gerecycled tot nieuwe producten. Deze impact maken we voor iedere klant inzichtelijk in hun persoonlijke account. Hier zien ze precies hoeveel materiaal en over welke periode ze hebben ingezameld, zodat ze overzicht houden voor administratie én voldoen aan de aankomende CSRD-wetgeving.
Ook in vindbaarheid zet Vink stappen vooruit. Het aantal doorkliks naar vinkkunststoffen.nl liep terug, mogelijk door directe resultaten in Google. Met een LLMS.txt-bestand maken we de website leesbaar voor AI-agents zoals ChatGPT. Zo blijft Vink vindbaar op de tools waar hun klanten steeds vaker beginnen met zoeken.

Samenwerken?
Op zoek naar een stevig fundament dat flexibel genoeg is om met de toekomst mee te buigen? Wij denken graag over jouw doelstellingen en uitdagingen.