Headless CMS

Wanneer je kiest voor een best-of-breed aanpak, complexe logica vanuit een bestaand systeem wilt ontsluiten of meer flexibiliteit in je frontend wenst, Dan stellen we je graag voor aan headless e‑commerce.

Lees verder

Wat is een headless e‑commerce oplossing?

Een oplossing is ‘headless’, wanneer de frontend van de webshop (waar de gebruiker interactie mee heeft) en de backend van het e-commerce platform losse applicaties zijn. De frontend maakt gebruik van API’s om te communiceren met de backend. Vaak is het gebruik van de ‘standaard frontend’ van een pakket eenvoudiger en daarmee ook goedkoper. Waarom zou je dan voor een headless oplossing willen kiezen? Bij de onderstaande projecten zijn wij voor een headless implementatie gegaan:

  • Voor Nespresso hebben we gekozen voor een headless opzet, omdat de bestaande oplossing niet voldoende flexibiliteit bood in het beheer. Het gehele platform vervangen was geen optie, dus ontwikkelden we een headless frontend, waarbij we naast het e-commerce platform ook een headless CMS implementeerden voor maximale vrijheid.

  • Kwalitaria heeft als franchise organisatie een zeer complex assortiment - boordevol lokale uitzonderingen, pricing en promoties. Al die data wordt beheerd in het centrale kassasysteem, waardoor het heel logisch was om dat systeem ook als e-commerce backend te gebruiken. We hebben Drupal als headless CMS ingericht om het gehele platform ook van rijke content te voorzien.

  • Voor een omnichannel retailer met een sterke focus op beleving en productkennis, hebben we een headless e-commerce platform ingericht. Hiermee is er veel vrijheid in de presentatie van de frontend, die we makkelijker kunnen blijven vernieuwen zonder dat de achterkant op de schop moet. Headless ontwikkelen leent zicht daardoor perfect voor merken met een omnichannelstrategie.

Het verschil tussen headless, MACH en composable

Een oplossing is headless als de frontend gescheiden is van de backend. Dat kan al met één backend systeem en één frontend. Soms heb je echter nóg meer flexibiliteit nodig en wil je de bouwstenen nog fijnmaziger maken. Dan kan je kiezen voor een composable architectuur, zoals bijvoorbeeld MACH. De “H” in mach staat voor headless en de “A” voor API-first. Iedere MACH-oplossing is dus automatisch headless, maar niet iedere headless oplossing is volledig MACH. We schreven een whitepaper over het IT landschap van de toekomst, waarin ook deze verschillen aan bod komen. Deze is gratis te downloaden via shoppingtomorrow.nl.

Is headless voor jou de beste keuze?

Veel e-commerce platforms worden API-first ontwikkeld en zijn geschikt om headless te gebruiken. Zo kan je Magento, Shopware, Shopify en Commercetools allemaal gebruiken als headless CMS. Word je duizelig van alle buzzwords zoals MACH, Composable, en headless? Of wil je weten of headless voor jou een slimme keuze is? Wij helpen je objectief de juiste keuze te maken voor nu en voor de lange termijn.

Headless ontwikkelen?

Het loskoppelen van front- en backend stelt merken en webshops in staat om betere klantervaringen te creëren die gepersonaliseerd en gedifferentieerd zijn, maar headless is niet voor iedereen een goede keuze. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou?