6 blunders in een shopstream (en hoe te voorkomen).

Online shoppen wordt steeds normaler en daarmee wordt de relatie tussen klant en verkoper vaak vluchtiger. Het gaat om de goedkoopste, de volgende dag kunnen leveren of een groot aanbod op één plek.

Dus gaan we op zoek naar loyale klanten. Vooral online lijkt het zoeken van verbinding met je klanten en een relatie opbouwen een lastige opgave. Want online is er geen verkoper die met je klanten in gesprek gaat, maar je concurrenten zijn wel dichtbij en de aandachtsboog van je klant kan niet korter.

Hoe kun je nog verbinding met je klanten maken? En hoe kun je dit online doen? In deze blog laten we zien wat shopstreaming is, wat je vooral niét moet doen wanneer je een shopstream organiseert en aan wie je een voorbeeld kunt nemen. 

 

De definitie van shopstreaming.

Even terug: wat is shopstreaming precies? Shopstreaming is als het ware een combinatie van livestreaming en e-commerce. Je klanten komen in een livestream met jou, waar ze realtime vragen aan je kunnen stellen en jij uitleg kunt geven over de producten. 

Door de vragen van je klanten te beantwoorden, kun je twijfel over een aankoop wegnemen maar de verbinding met ze opzoeken, wat kan leiden tot meer loyale klanten en conversie.

Shopstream is enorm interessant dus. Vooral wanneer je je bedenkt dat je met je klanten in gesprek kunt gaan en ze vragen kunt stellen. Naar welke klantvoorkeuren ben je benieuwd? Welke data kan jouw afdeling productontwikkeling of marketing voeden?

Voor onze klant en beautyplatform JohnBeerens.com hebben we de eerste shopstream van Nederland georganiseerd. De klanten van JohnBeerens.com konden in de livestream haarstyling-workshops volgen, beautyadvies krijgen en meteen een product afrekenen wanneer ze hier geïnteresseerd in waren. Op die manier bereikten zij meer dan 500 trouwe klanten.

Shopstreaming - winkelen via livestreams - voor onze klant johnbeerens.com

Lees meer over de shopstream voor JohnBeerens.com.

 

6 blunders bij een shopstream.

Samen met onze partner GIG livestream solutions hebben we de shopstream ontwikkeld en gehost voor onze klant en hebben we ook onderzoek gedaan naar deze nieuwe manier van contact leggen met je doelgroep en klanten. Wat waren onze learnings?

 

1 - Een (te) heterogene doelgroep

Mannen versus vrouwen, consumenten of bedrijven, een bejaarde of een student: wat je wil vertellen, hangt af van degene die je voor je hebt. Omdat je in een livestream niet door kunt spoelen, wil je zo relevant mogelijk zijn. Kies daarom voor een kleinere doelgroep waar je echt de verbinding mee kunt leggen en relevant voor kan zijn.

 

2 - Zonder concreet plan live gaan

Een shopstream zou je moeten aanvliegen als iedere andere marketingcampagne. Wat wil je minimaal bereiken? Meer volgers of engagement? Specifieke klantdata of meer verkoop? Wanneer je je doel helder hebt, kun je daar tijdens de shopstream duidelijk op sturen en achteraf meten wat het effect is geweest.

Met een doelstelling alleen ben je er nog niet. Denk vooraf na over de boodschap die je communiceert, welke kanalen je wil gebruiken, wat de content voor ieder kanaal is en de frequentie daarvan.

Maak slim gebruik van influencers. Zorg voor een match met je doelgroep, dat je doelgroep zich kan herkennen in hem of haar en maak duidelijke afspraken over de promotie vooraf. Je afspraken met de influencer bepaalt het succes van de shopstream. 

Whitepaper - Tech trends voor merken

Met technologie kun je de winkelervaring personaliseren en je verkoopvolume vergroten, net zoals bij de combinatie van shopstreaming gebeurt. Daarom is het kennen van de nieuwste trends, essentieel om geen marktaandeel te verliezen en je klanten te verrassen.

3 - Niets weggeven

Als je iets geeft, krijg je iets terug. Het is een van de principes van de wereldberoemde Cialdini, waarbij keer op keer succes is gemeten. Het hoeft je niet eens iets te kosten. Het kan gaan om een persoonlijk advies, workshop, training, maar het kan ook een kortingscode of shoptegoed zijn.

Een veelgemaakte fout in een shopstream is wel iets weggeven maar het niet (blijven) aangeven. Vooral tijdens de shopstream is het belangrijk om dit te doen, omdat je klanten op verschillende momenten aanhaken.

Een laatste tip: als je een shoptegoed weggeeft raden we je aan om meerdere tegoeden weg te geven. Dus niet één keer 300 euro, maar drie keer 100 euro.

 

4 - Geen klantdata verzamelen

Je onderzoekt je analytics data, gebruikt Hotjar, hebt een data analist die conclusies trekt, toch is er een grijs gebied van aannames die worden gemaakt of testen die niet signifant getest (kunnen) worden. Je shopstream kan daar verandering in brengen. Je kunt je klanten immers zelf - en op een simpele manier - vragen stellen.

Waarom willen ze product X wel en product Y niet? Welke kleur missen ze nog in je assortiment? Zijn er bepaalde functionaliteiten die ontbreken en waarom precies die? Wat willen je klanten nou écht?

Als je weet wat je wilt vragen, is het tijd om te bedenken op welke manier je dit wilt achterhalen. Polls of invulvelden zullen een ander resultaat geven. 

 

5 - Eenmalig gebruik

Zo zonde om alleen het moment van de shopstream zelf te gebruiken. Je kunt de shopstream beschikbaar maken voor je gebruikers - eventueel alleen na het achterlaten van een e-mailadres - en het kan conversieverhogend werken op een productdetailpagina. Social media al op het vizier? Ook dat is een leuke plek om snippets van de shopstream te plaatsen.

Het moment waarop de shopstream plaatvindst, wil je wellicht wel exclusief maken om meer kijkers te krijgen. Dit kun je doen met een kortingscode of de kans op een gratis persoonlijke analyse. 

 

6 - Geen integratie met e-commerce platform

Je hebt je klanten geënthousiasmeerd met een kortingscode maar worden vervolgens met een link uit de shopstream naar je webshop gestuurd? Niet zo gebruiksvriendelijk. En ook niet de manier om verbinding te blijven leggen of je conversiepercentage te verhogen. 

In Nederland is er anno juni 2022 nog geen directe integratie met social media livestreams en je e-commerce platform: je kunt wel een livestream op social media volgen maar uit die livestream zullen je klanten doorgestuurd moeten worden naar je webshop om daar de aankoop te voltooien. 

Wat kun je dan wél doen? Je kunt een livestream hosten op je e-commerce platform en deze met elkaar integreren. Je klanten kunnen de livestream volgen op je eigen omgeving, op polls stemmen, communiceren met andere kijkers en - wanneer er een product in beeld komt - het product direct aan de shopping cart toevoegen. Lekker makkelijk en ze blijven met je verbonden in de verdere stream.

Op deze manier kun je zowel de loyaliteit van je klanten als je conversies verhogen. Wil je die ideale situatie? Dan zul je -  op dit moment - nog een development partij moeten inschakelen.

 

Aan wie een voorbeeld nemen?

Op nummer één is dat Austin Li Jiaqi. Het is de Chinese streamer, sociale media influencer en ondernemer die zich richt op schoonheid en cosmetica. Hij wordt ook wel de ‘Lipstick King’ genoemd. Een logische naam, gezien hij 1,8 miljard lipsticks in twaalf uur tijd verkocht (!).

Niet alleen de beautyindustrie, maar ook de kledingindustrie ontleent zich perfect voor shopstreaming. Tommy Hilfiger heeft bijvoorbeeld al succesvolle shopstreams gehost. In de streams konden kijkers communiceren met het merk, over bepaalde inhoud stemmen, op trivia-gebaseerde quizzen beantwoorden en kleding kopen. Dat het conversiestimulerend werkt is gebleken: in twee minuten tijd waren de hoodies van Tommy Hilfiger volledig uitverkocht. 

In 2016 is shopstreaming ontstaan in China en daar is het ook al mainstream. De populariteit is in het Westen ook steeds groter. In Amerika zijn er verschillende merken die de gouden combinatie van influencer marketing, e-commerce en livestreams inzetten. Er is zelfs een platform dat zich volledig richt op het bijhouden en hosten van de shopstreams die nu en in de toekomst plaatsvinden.

Het is dan ook niet de vraag óf maar wanneer shopstreaming vaart maakt in Nederland. 

Download tech trends whitepaper

Met technologie kun je de winkelervaring personaliseren en je verkoopvolume vergroten, net zoals bij de combinatie van shopstreaming gebeurt. Daarom is het kennen van de nieuwste trends, essentieel om geen marktaandeel te verliezen en je klanten te verrassen. Deze whitepaper helpt je begrijpen:

  • Download tech trends whitepaperWat de voor- en nadelen zijn van monolithisch en microservices 
  • De waarde van een flexibele architectuur en mobiliteit van medewerkers
  • Het sentiment tegenover data, privacy en een naadloze user experience
  • Wat nieuwe touchpoints worden die je klanten gaat gebruiken