Blog

Starten met personalisatie: 5 tools

Personalisatie is één van de belangrijkste trends voor 2019. Het startpunt van personalisatie is data en daarvoor kun je diverse tools gebruiken. Wij hebben er 5 voor je geselecteerd!

We voelen ons graag speciaal. Niet zo gek dus dat we binnen e-commerce steeds vaker inzetten op ‘personalisatie’: het creëren van een unieke klantervaring voor iedere bezoeker. Het wordt veelvuldig genoemd als een van de belangrijkste trends voor 2019 in e-commerce. Door (potentiële) klanten en hun behoeftes te herkennen, ben je in staat ze persoonlijk te benaderen en een relatie met ze op te bouwen.

Dit kan enorm waardevol zijn, om ze voor lange termijn aan je te binden. Het belangrijkste fundament van personalisatie is: data. Om meer te weten te komen over je doelgroepen, heb je data nodig. Welke data precies relevant is, hangt af van de manier waarop je personalisatie wilt toepassen. Maar hoe meer je weet, hoe beter je in staat bent persoonlijk te zijn en relevant te zijn met passende communicatie en aanbod. Er zijn verschillende tools die het verzamelen van klantdata mogelijk maken.

Lees meer over 5 waardevolle personalisatietools.

Voor jou geselecteerd: 5 waardevolle personalisatie tools

Er zijn verschillende niveaus waarop je bezig kunt zijn met personalisatie. Denk aan een gepersonaliseerde benadering op je webshop (“Beste [naam], welkom terug!”) of in je nieuwsbrief. Maar ook de content die je aanbiedt kan volledig afgestemd zijn op de persoon. In marketing automation campagnes of op een speciaal hiervoor ingerichte landingspagina bijvoorbeeld. Een volledig gepersonaliseerd platform gaat nog een stapje verder. Op basis van verzamelde data wordt een persoonlijke beïnvloeding methodiek gebruikt. De bezoeker heeft hierbij soms niet eens door dat er gebruik wordt gemaakt van een personalisatie tool. Hoe beter je jouw communicatie en aanbod weet af te stemmen op de persoon, hoe groter de kans op conversie.

Er zijn nogal wat tools die je kunt inzetten voor het verzamelen van relevante klantdata. Uit webgedrag is veel te halen. Maar ook vanuit je CRM systeem en social media is interessante data op te halen. Speciaal voor jou hebben wij 5 interessante tools geselecteerd, die jou verder helpen op weg naar naar personalisatie.

1/2 - Blueconic en Datatrics (CDP)

Met een Customer Data Platform (CDP) krijg je actueel inzicht in je klantdata. Het CDP verzamelt en koppelt alle interne- en eventuele externe data. Op basis hiervan wordt een ‘klantprofiel’ compleet gemaakt, waarin ook alle interacties en transacties van een klant gepresenteerd worden. Een CDP helpt je om te begrijpen wat bezoekers en klanten doen en maakt het mogelijk om hier real-time op in te spelen met relevante communicatie en aanbod. Met een CPD is het mogelijk om zelfs nog een stap verder te gaan: gebaseerd op verzamelde data en algoritmes voorspellen welke producten relevant zijn voor een individuele bezoeker in de toekomst. IJzersterke input dus om in te zetten voor marketing campagnes. Twee CPD tools die dit waarmaken, zijn Blueconic en Datatrics.

Blueconic en Datatrics stellen je in staat om slimme en persoonlijke online marketing berichten te ontwikkelen. De tool verzamelt klantdata uit alle bedrijfsapplicaties en voegt deze samen met de online data van klanten. De webbezoeker krijgt een rating op basis van kenmerken, zoekgedrag en beschikbare online gegevens. Deze data wordt samengebracht in één centrale omgeving en gebruikt om unieke 360 graden klantprofielen te ontwikkelen.

De aankoopfase kan voorspeld worden, waardoor je effectiever aankopen kunt realiseren.

Bovendien zijn het uitstekende tools om naast het onderscheiden van doelgroepsegmenten ook nieuwe vergelijkbare doelgroepen te vinden. Het mooie aan deze tools is dat ze gebruik maken van machine learning, waardoor ze steeds slimmer worden naarmate ze vaker ingezet worden.

Met Blueconic en Datatrics kun je onder meer:

  • Data bundelen in één centrale omgeving

  • 360 graden klantprofielen te bouwen

  • Waardevolle doelgroepsegmenten onderscheiden

  • Nieuwe, vergelijkbare doelgroepen vinden

  • Personalisatie toepassen door dynamische en geautomatiseerde content

  • Voorspellen van de next best action

  • Betere remarketing campagnes opstellen

Als je tot hier hebt gelezen, dan wekt onze whitepaper Personalisatie met een CDP ook je interesse.

3 - Adobe Experience Platform (DXP)

De digitale ervaring van een klant is cruciaal voor een groeiende klanttevredenheid en loyaliteit na een aankoop. De gemiddelde customer journey is inmiddels enorm uitgebreid en vereist steeds meer backend applicaties om de verschillende delen zorgvuldig af te handelen. Het is belangrijk om de klantervaring zo consistent mogelijk te houden. Waar het voorheen alleen de marketingafdeling was, is tegenwoordig het hele bedrijf verantwoordelijk voor deze digitale klantervaring. DXP’s (Digital Experience Platform) zijn ontstaan vanuit de behoefte aan een samenhangende en consistente ervaring, zowel intern als voor de klant.

Een CDP staat centraal in het gehele digitale systeem en helpt DXP's en andere platformen door klantgegevens te verstrekken om de klantervaring te verbeteren. Een CDP is een integraal onderdeel van een DXP. Beide vullen elkaar aan op het gebied van gegevensverzameling en -gebruik om organisaties te helpen langdurige relaties met klanten op te bouwen.

Adobe Experience Platform is een DXP en verzamelt alle essentiële klantgegevens en maakt het mogelijk om klanten realtime te ‘volgen’. Organisaties zijn hiermee in staat het gedrag van klanten te begrijpen en op basis hiervan impactvolle digitale ervaringen te leveren. Ontwikkelaars krijgen met het Experience Platform van Adobe de ruimte en flexibiliteit om te innoveren. Via een gebruiksvriendelijke interface kunnen marketeers met minimale inspanning de juiste content leveren in iedere stap van het traject.

4 - Tweakwise personal (DMP)

Tweakwise Personal is een Data Management Platform (DMP). Deze architectuur oplossing maakt het mogelijk alle technieken voor personalisatie passen. Klantprofielen worden real-time afgeleid uit het gedrag dat bezoekers vertonen in customer facing applicaties. Op basis van het geïdentificeerde gedrag kunnen allerlei verschillende gepersonaliseerde front-end toepassingen getoond worden.

Met Tweakwise personal ben je zelf in staat om de business rules voor de te tonen recommendations te bepalen en daarbij rekening houden met de persona, loyaliteit status en voorkeuren van de klant. Personalisatie is typisch iets wat je omnichannel wilt inzetten. Tweakwise is een uitstekende tool om dit te realiseren. Via de Personal API is de distributie van persoonlijke uitingen naast via de website, ook toegankelijk in bijvoorbeeld je app en e-mailnieuwsbrieven.

5 - Optimizely (A/B testing)

Optimizely is een krachtige en erg gebruiksvriendelijke tool voor personalisatie door middel van A/B testing. Optimizely is te implementeren in je website en kan als plugin gebruikt worden. De software stelt je in staat om experimenten uit te voeren om zo te kijken welke variant het meest effectief is. Optimizely is ontwikkeld met SDK en API oplossingen waardoor er frameworks aanwezig zijn voor vrijwel iedere webcode taal.

Naast A/B testen is het ook mogelijk te testen op verschillende bezoekers-segmenten en complexere multivaratie testen uit te voeren. Optimizely maakt het eenvoudig om gepersonaliseerde campagnes op te stellen. Het fijne aan Optimizely is dat je uitgebreide hulp krijgt bij het opzetten en analyseren van testen. Optimizely is bereikbaar via telefoon, e-mail en biedt volledige ondersteuning waar nodig.

Aan de slag met personalisatie?

Het grootste deel van de marketeers gelooft dat personalisatie het instrument van de toekomst is. En veel consumenten raken gefrustreerd van nutteloze content. Reden genoeg om aan de slag te gaan met personalisatietools! De tool die het beste bij je past hangt onder meer af van mate waarin je bedrijf al bezig is met testen. Ben je simpelweg op zoek naar een tool voor het segmenteren van doelgroepen en productaanbevelingen? Of heb je behoefte aan een tool die ook real-time in speelt op het gedrag van klanten en hier automatisch keuzes in maakt?

Bluebird Day houdt verschillende tools en mogelijkheden met betrekking personalisatie aandachtig in de gaten. Wil je meer informatie of sparren over de geschikte personalisatie tool voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op.