Blog

Alles over het snel groeiende food commerce

Food e-commerce was lang niet zo vanzelfsprekend, maar tegenwoordig is online eten en drinken bestellen voor steeds meer consumenten wekelijkse kost.

Binnen e-commerce is de food branche sinds 2019 de snelst groeiende tak (bron: Cloudsuite). Dat is natuurlijk geen toeval: de coronacrisis gaf de ontwikkeling van food commerce een explosieve boost. Omdat veel mensen hun huis niet meer uit konden, nam de vraag naar online eten bestellen toe.

Al deze ontwikkelingen leidden tot een markt met keiharde competitie en hoge klantverwachtingen. De consument verwacht steeds betere, snellere en bovendien milieubewustere service. Supermarkten spelen hierop in en verhogen hun kwaliteit en duurzaamheid. Het wordt daarom steeds lastiger om onderscheidend te blijven binnen de food branche.

Welke food commerce trends staan op het menu? Wat speelt er binnen het B2B-landschap en wat zijn onze tips voor jouw food platform? Je leest het in deze longread.

Hoe heeft tech de food markt veranderd?

De food & beverage e-commerce markt wordt steeds groter door de opkomst aan technologische ontwikkelingen. Onze Nederlandse betaling en bezorging infrastructuur behoren tot de snelste van de wereld: binnen een paar tikken rekenen we een bestelling af en krijgen die dezelfde dag nog bezorgd. En we zijn natuurlijk de thuisbasis van de wereldwijde koning van eten bezorgen: JustEat Takeaway a.k.a. Thuisbezorgd.

De coronacrisis heeft de technologische ontwikkelingen in sneltreinvaart aan de man gebracht. Momenteel bestelt 50 procent van de Nederlandse consumenten wel eens online boodschappen (PostNL). Voor velen een overgebleven gewoonte uit de pandemie, ze zijn het blijven doen omdat het veel gemak biedt. De verwachting is dat de online verkoop van etenswaren in 2025 zal toenemen tot 20 procent van de markt, een aandeel meer dan tien keer zo groot als in 2016.

Veel bedrijven binnen de foodbranche zoals supermarkten, restaurants en fastfoodketens spelen goed in op de toenemende vraag naar bezorging aan huis. Hierdoor zijn de lijnen tussen retail en service binnen de markt sterk aan het vervagen. Restaurants hoeven niet eens een voordeur te hebben zolang ze enkel bezorgen, de zogeheten ‘dark kitchens’. Supermarkten laten juist wel klanten ter plekke wat eten, zoals bij de Foodmarkten van supermarkt Jumbo. In de toekomst zal de blurring tussen restaurants, supermarkten en groothandels verder toenemen.

E‑commerce strategie voor food brands

Dat de food & beverage e-commerce branche sterk aan het veranderen is en enorm snel groeit, mag dus duidelijk zijn. Maar hoe onderscheid je jezelf in zo’n competitieve markt?

Strategie voor D2C food commerce

Een van de mogelijkheden is om je consument direct (direct-to-consumer) te gaan bedienen. De supermarkt is lang niet meer de gigant wat betreft assortiment, omdat consumenten juist zoeken naar bewuste of lokale aanbieders. Daarnaast is het online kopen van etenswaren steeds verder ingeburgerd. Jouw online platform is slechts een klik verwijderd, de schappen van de retailers niet.

Besluit je om direct aan je consument te gaan verkopen binnen de food branche? Houd dan rekening met de volgende vier ingrediënten voor jouw D2C model:

  • Onderneem duurzaam;

  • Bied personalisatie;

  • Wees creatief;

  • Kies de juiste delivery optie(s);

Lees verder in onze blog over D2C food commerce.

Strategie voor B2B food commerce.

Richt je je niet op directe verkoop aan de consument, ook dan is er online winst te halen. De markt voor B2B online foodverkoop is kleiner dan die voor D2C. Toch is deze even hard mee gegroeid en sinds 2016 vertienvoudigd in omvang.

Waar je als merk voorheen vaak je product via groothandels aan de man kreeg, verwachten experts dat dit in de toekomst verandert. Ze voorspellen dat het aantal B2B kanalen gaat toenemen. Ook bedrijven zullen hun etenswaren vaker gaan kopen bij online platformen als Amazon.

Wil je jouw product B2B verkopen, overweeg dan zeker marketplaces, je eigen B2B food platform of een subscription model. B2B food commerce berust namelijk voor een groot deel op herhaalbestellingen (bron: Cloudsuite). En je geeft je B2B-kopers wellicht het ideale ingrediënt: gemak.

Een innovatief voorbeeld van B2B food e-commerce is onze klant Absoluta. Als platform voor gifts en pakketten voor werknemers, hebben zij een netwerk van leveranciers opgebouwd. Niet alleen food, maar ook cadeaubonnen, bloemen of zelfs boeken. Zo biedt Absoluta een mooie keuze aan B2B cadeau’s en zorgen ze voor de gehele afhandeling. Kwaliteit en gemak dus.

De beste F&B brand voorbeelden

Benieuwd naar wat praktijkvoorbeelden van de trends en strategieën die we in deze blog schetsen? We geven je een kijkje in de online platformen van de beste food & beverage brands.

Nespresso: een efficiënt en duurzaam bestelproces

Iedereen is wel bekend met de formule van Nespresso: ‘sleeves’ aan koffie in cupjes. Het bestelproces stond dan ook al als een huis. De uitdaging voor ons lag hem in het creëren van een datagedreven online platform, dit te optimaliseren en de efficiëntie voor Nespresso zo hoog mogelijk te houden. Daar bovenop zorgden we voor een verlaagde CO2-uitstoot bij het bestelproces. Tijdens het bestellen kan je namelijk zien hoeveel items er in één doos passen. Kan jouw order optimaal verpakt worden zonder loze ruimte? Dan wordt je bestelling gratis verzonden!

Kwalitaria: hét omnichannel food platform

Een oer-Hollands concept, de cafetaria, naar het digitale tijdperk brengen? Met Kwalitaria hebben we dit waargemaakt: klanten kunnen hun bestellingen laten bezorgen of gewoon ouderwets ophalen. Alle 100+ franchisenemers van Kwalitaria zijn namelijk aangesloten bij dit nieuwe platform, dat volledig schaalbaar is gebouwd en constant wordt verbeterd met UX optimalisaties. Kortom, een complex omnichannel food platform dat helemaal met de tijd mee is.

Boerschappen: groei en vernieuwing

Een van de snelst groeiende bedrijven binnen food commerce is Boerschappen. De slimme combinatie van subscription en duurzaam, lokaal voedsel bewijst een grote hit te zijn. Om deze enorme groei te faciliteren was een complex en schaalbaar platform nodig, welke wij in Shopware 6 ontwikkeld hebben. Daarnaast biedt het platform een manier om honderden recepten te bekijken. Allemaal met je box te bereiden. Zo combineren we bewust eten met gemak zoals nooit eerder.

De toekomst van food commerce

Food & beverage e-commerce is niet meer uit Nederland weg te denken. Sinds de pandemie zijn we met zijn allen aan de maaltijdboxen en online boodschappen geslagen. De markt is competitief, maar ligt vol kansen.

Weet jij de consument te charmeren met een groen initiatief of een technologische food-doorbraak? Dan heb je een recept voor succes, dat gegarandeerd bij de consument in de smaak zal vallen.