Alles over het snel groeiende food commerce
Food e-commerce was lang niet zo vanzelfsprekend, maar tegenwoordig is online eten en drinken bestellen voor steeds meer consumenten wekelijkse kost.
Binnen e-commerce is de food branche sinds 2019 de snelst groeiende tak (bron: Cloudsuite). Dat is natuurlijk geen toeval: de coronacrisis gaf de ontwikkeling van food commerce een explosieve boost. Omdat veel mensen hun huis niet meer uit konden, nam de vraag naar online eten bestellen toe.
Al deze ontwikkelingen leidden tot een markt met keiharde competitie en hoge klantverwachtingen. De consument verwacht steeds betere, snellere en bovendien milieubewustere service. Supermarkten spelen hierop in en verhogen hun kwaliteit en duurzaamheid. Het wordt daarom steeds lastiger om onderscheidend te blijven binnen de food branche.
Welke food commerce trends staan op het menu? Wat speelt er binnen het B2B-landschap en wat zijn onze tips voor jouw food platform? Je leest het in deze longread.
Op deze pagina te vinden
Hoe heeft tech de food markt veranderd?
De food & beverage e-commerce markt wordt steeds groter door de opkomst aan technologische ontwikkelingen. Onze Nederlandse betaling en bezorging infrastructuur behoren tot de snelste van de wereld: binnen een paar tikken rekenen we een bestelling af en krijgen die dezelfde dag nog bezorgd. En we zijn natuurlijk de thuisbasis van de wereldwijde koning van eten bezorgen: JustEat Takeaway a.k.a. Thuisbezorgd.
De coronacrisis heeft de technologische ontwikkelingen in sneltreinvaart aan de man gebracht. Momenteel bestelt 50 procent van de Nederlandse consumenten wel eens online boodschappen (PostNL). Voor velen een overgebleven gewoonte uit de pandemie, ze zijn het blijven doen omdat het veel gemak biedt. De verwachting is dat de online verkoop van etenswaren in 2025 zal toenemen tot 20 procent van de markt, een aandeel meer dan tien keer zo groot als in 2016.
Veel bedrijven binnen de foodbranche zoals supermarkten, restaurants en fastfoodketens spelen goed in op de toenemende vraag naar bezorging aan huis. Hierdoor zijn de lijnen tussen retail en service binnen de markt sterk aan het vervagen. Restaurants hoeven niet eens een voordeur te hebben zolang ze enkel bezorgen, de zogeheten ‘dark kitchens’. Supermarkten laten juist wel klanten ter plekke wat eten, zoals bij de Foodmarkten van supermarkt Jumbo. In de toekomst zal de blurring tussen restaurants, supermarkten en groothandels verder toenemen.
Food e‑commerce trends
Er vindt dus volop verandering plaats in de food e-commerce markt. Veel van de trends zijn ontstaan tijdens de coronacrisis, of vanwege een behoefte aan efficiëntie dankzij de krappe arbeidsmarkt. Deze trends zetten we voor je op het menu.
Duurzaamheid
De vraag naar duurzaamheid binnen food & beverage commerce is op alle vlakken toegenomen. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten geeft aan dat duurzame bezorging met fietsen of elektrische auto’s hun voorkeur heeft, evenals het gebruik van duurzame verpakkingsmaterialen (bron: PostNL). Voor sommigen is online bestellen juist een keuze om zo duurzaam mogelijk te leven: je boodschappen elektrisch laten bezorgen zorgt vaak voor minder uitstoot dan zelf met de auto rijden. Hoe kun je op je webshop inspelen op deze behoefte?
Overweeg het toevoegen van duurzame bezorgopties zoals DHL GoGreen en DPD Total Zero aan in de checkout. Ook kan cloud hosting een mooie optie zijn. Hiermee wordt je data slim verdeeld wordt over meerdere verbonden servers. Volgens Amazon kan dit wel tot vijf keer zoveel energie besparen vergeleken met het gebruiken van één eigen server. Daarbovenop streeft Amazon om al haar servers in 2025 op duurzame energie te laten draaien.
Technologie wordt ook op andere manieren ingezet om duurzaamheid binnen de food branche te bevorderen. Zo brengen drones de bezorging van producten naar een nog duurzamer niveau, aangezien ze volledig elektrisch zijn en de wegen niet belasten. In China wordt al op relatief grote schaal eten bezorgd met drones. En ook in Japan gaat dit niet lang meer duren (bron).
Al gehoord van de Alt-Steak? Dit in Israël geproduceerde biefstuk wordt gemaakt met plantaardige middelen en gevormd in een 3D printer. Het toffe? De Alt-Steak smaakt, voelt en ziet er uit als een echt stuk rundvlees!
Ook binnen de akkerbouw wordt technologie volop ingezet om duurzaamheid te bevorderen. Een van de nieuwste initiatieven is het zogeheten ‘pixel farming’. Hiermee worden akkers opgedeeld in ‘pixels’, stukjes land van tien bij tien centimeter die door consumenten gepacht worden. Een slimme akkerbouw robot, voorzien van een camera en AI systeem, onderhoudt dan volledig zelfstandig de pixels, oftewel akkers. Een mooie slag in het gezonder maken van de akkers!
Ook op je webshop zelf kun je duurzaamheid bevorderen. Voor onze klant Nespresso werkten wij mee aan duurzaam initiatief. Wanneer je koffiecups toevoegt aan je winkelmandje, tonen we hoe veel cupjes je kunt toevoegen of verwijderen om je pakketje optimaal te vullen. Zo voorkomen we onnodige verpakkingen en verminderen we de CO2-uitstoot.
Foodlockers
Ga je zelf je boodschappen halen, maar heb je weinig tijd? De foodlocker trend speelt daar slim op in. Het concept foodlocker is precies wat je ervan verwacht: een kluis voor eten, verwarmd of gekoeld. In Zweden en Australië is het sinds de pandemie al razend populair. En met goede reden! Het inzetten van smart foodlockers biedt namelijk voordelen voor zowel de consument als de retailer.
Als consument is het vooral erg makkelijk en snel. Je hoeft niet thuis te zijn om je online bestelling in ontvangst te nemen en hoeft ook niet na werk de hele supermarkt door te struinen. Ook veilig, bijvoorbeeld in tijden van een pandemie.
De supermarkt hoeft niet meer met de bestelling te rijden en kan personeel efficiënter inzetten. En ze houden klanten ondanks de contactloze aanpak toch dichter bij de winkel dan bij een bezorging. Consumenten die toch iets vergeten te bestellen zijn, kunnen dat nog snel even naar binnenlopen.
Flitsbezorging
Het is eigenlijk al bijna geen nieuwe trend meer te noemen: steeds meer supermarkten en retailers maken gebruik van flitsbezorgers. Je boodschappen dezelfde dag of zelfs binnen een halfuur laten bezorgen is iets dat lang niet vanzelfsprekend was. Nu kun je niet meer om de fietsers en brommers heen wanneer je door de binnenstad loopt.
De kracht van flitsbezorging ligt in het bevredigen van impulsen of speciale gelegenheden: een verjaardagstaart, bijvoorbeeld, is iets dat zijn waarde verliest als het pas de volgende dag bezorgd wordt. Onderzoek toont aan dat 88 procent van de consumenten bereid is om te betalen voor same-day delivery (bron).
Subscriptions / maaltijdboxen
Waar online boodschappen bestellen een enorme groei doormaakte tijdens de coronacrisis, kozen sommige mensen er ook voor om zich in te schrijven voor een maaltijdservice. HelloFresh is een van de bekendste maaltijdboxen.
Tegenwoordig spelen ook supermarkten en lokale horecaondernemers in op deze trend door hun eigen subscriptions aan te bieden. Slim, want 33 procent van de Nederlandse consumenten bestelt wel eens een maaltijdbox (bron: PostNL). De voornaamste reden: gemak, omdat ze niet meer zelf hoeven na te denken over wat ze willen koken. Daarnaast vinden ze de variatie erg fijn.
Onze klant Boerschappen combineert de wensen van food subscription slim met de eerder genoemde vraag naar duurzaam verbouwde etenswaren. Door maaltijdboxen samen te stellen met producten enkel afkomstig van lokale boeren, hebben ze een geniaal recept te pakken waarmee ze enorm snel groeien.
Verspilling en houdbaarheid
Van al het eten dat wereldwijd geproduceerd wordt, gaat ongeveer 21 procent al verloren voor het bij de consument terecht komt (bron). Mede daarom zijn er mooie initiatieven ontstaan rondom voedselverspilling.
Too Good To Go ken je waarschijnlijk wel, ben je ook al bekend met Thuisgekookt? Via dit platform kun je zelfgekookte maaltijden afhalen bij buurtbewoners die ingeschreven staan als ‘thuiskok’. Vaak koken deze thuiskoks wat extra porties van hun eigen avondeten. Handig als je het druk hebt of voor buren die niet in staat zijn zelf te koken. Goedkope maaltijden en minder verspilling: een win-win situatie dus. Met als kers op de taart het samenbrengen van buurtgenoten.
Albert Heijn heeft sinds kort zijn eigen versie van Too Good To Go gelanceerd, genaamd Overblijvers. Klanten kunnen hier pakketten kopen vol producten die bijna over datum gaan. Deze pakketten komen in allerlei categorieën van brood tot groenten, of zelfs een volledige verrassing!
Personalisatie
Personalisatie gaat een grote rol spelen in de food & beverage e-commerce markt. In de toekomst is er voor iedereen een gepersonaliseerd aanbod, denk aan het kiezen van ingrediënten. Gepersonaliseerde samenstelling van voeding staat al hoog in het vaandel bij 64 procent van de consumenten volgens onderzoek van Innova.
We zien dit al in simpele vorm bij fastfoodketens, waar bij veel formules klanten de volledige controle krijgen over wat er tussen hun burger of broodje zit. De bestelzuilen die dit mogelijk maken zijn niet meer weg te denken bij McDonald’s en KFC. Of denk eens aan de mogelijkheid om zelf de inhoud van je subscription box te bepalen: het gemak van de maaltijdservice gecombineerd met de keuzevrijheid van personalisatie.
Technlogische trends in e‑commerce
Benieuwd op welke technologische trends jij moet inspelen om aan kop te blijven? In onze whitepaper hebben we het over de rol van privacy, verschillende typen architecturen en nieuwe touchpoints die jouw klanten gaan gebruiken.
E‑commerce strategie voor food brands
Dat de food & beverage e-commerce branche sterk aan het veranderen is en enorm snel groeit, mag dus duidelijk zijn. Maar hoe onderscheid je jezelf in zo’n competitieve markt?
Strategie voor D2C food commerce
Een van de mogelijkheden is om je consument direct (direct-to-consumer) te gaan bedienen. De supermarkt is lang niet meer de gigant wat betreft assortiment, omdat consumenten juist zoeken naar bewuste of lokale aanbieders. Daarnaast is het online kopen van etenswaren steeds verder ingeburgerd. Jouw online platform is slechts een klik verwijderd, de schappen van de retailers niet.
Besluit je om direct aan je consument te gaan verkopen binnen de food branche? Houd dan rekening met de volgende vier ingrediënten voor jouw D2C model:
Onderneem duurzaam;
Bied personalisatie;
Wees creatief;
Kies de juiste delivery optie(s);
Lees verder in onze blog over D2C food commerce.
Strategie voor B2B food commerce
Richt je je niet op directe verkoop aan de consument, ook dan is er online winst te halen. De markt voor B2B online foodverkoop is kleiner dan die voor D2C. Toch is deze even hard mee gegroeid en sinds 2016 vertienvoudigd in omvang.
Waar je als merk voorheen vaak je product via groothandels aan de man kreeg, verwachten experts dat dit in de toekomst verandert. Ze voorspellen dat het aantal B2B kanalen gaat toenemen. Ook bedrijven zullen hun etenswaren vaker gaan kopen bij online platformen als Amazon.
Wil je jouw product B2B verkopen, overweeg dan zeker marketplaces, je eigen B2B food platform of een subscription model. B2B food commerce berust namelijk voor een groot deel op herhaalbestellingen (bron: Cloudsuite). En je geeft je B2B-kopers wellicht het ideale ingrediënt: gemak.
Een innovatief voorbeeld van B2B food e-commerce is onze klant Absoluta. Als platform voor gifts en pakketten voor werknemers, hebben zij een netwerk van leveranciers opgebouwd. Niet alleen food, maar ook cadeaubonnen, bloemen of zelfs boeken. Zo biedt Absoluta een mooie keuze aan B2B cadeau’s en zorgen ze voor de gehele afhandeling. Kwaliteit en gemak dus.
De beste F&B brand voorbeelden
Benieuwd naar wat praktijkvoorbeelden van de trends en strategieën die we in deze blog schetsen? We geven je een kijkje in de online platformen van de beste food & beverage brands.
Nespresso: een efficiënt en duurzaam bestelproces
Iedereen is wel bekend met de formule van Nespresso: ‘sleeves’ aan koffie in cupjes. Het bestelproces stond dan ook al als een huis. De uitdaging voor ons lag hem in het creëren van een datagedreven online platform, dit te optimaliseren en de efficiëntie voor Nespresso zo hoog mogelijk te houden. Daar bovenop zorgden we voor een verlaagde CO2-uitstoot bij het bestelproces. Tijdens het bestellen kan je namelijk zien hoeveel items er in één doos passen. Kan jouw order optimaal verpakt worden zonder loze ruimte? Dan wordt je bestelling gratis verzonden!
Kwalitaria: hét omnichannel food platform
Een oer-Hollands concept, de cafetaria, naar het digitale tijdperk brengen? Met Kwalitaria hebben we dit waargemaakt: klanten kunnen hun bestellingen laten bezorgen of gewoon ouderwets ophalen. Alle 100+ franchisenemers van Kwalitaria zijn namelijk aangesloten bij dit nieuwe platform, dat volledig schaalbaar is gebouwd en constant wordt verbeterd met UX optimalisaties. Kortom, een complex omnichannel food platform dat helemaal met de tijd mee is.
Boerschappen: groei en vernieuwing
Een van de snelst groeiende bedrijven binnen food commerce is Boerschappen. De slimme combinatie van subscription en duurzaam, lokaal voedsel bewijst een grote hit te zijn. Om deze enorme groei te faciliteren was een complex en schaalbaar platform nodig, welke wij in Shopware 6 ontwikkeld hebben. Daarnaast biedt het platform een manier om honderden recepten te bekijken. Allemaal met je box te bereiden. Zo combineren we bewust eten met gemak zoals nooit eerder.
De toekomst van food commerce
Food & beverage e-commerce is niet meer uit Nederland weg te denken. Sinds de pandemie zijn we met zijn allen aan de maaltijdboxen en online boodschappen geslagen. De markt is competitief, maar ligt vol kansen.
Weet jij de consument te charmeren met een groen initiatief of een technologische food-doorbraak? Dan heb je een recept voor succes, dat gegarandeerd bij de consument in de smaak zal vallen.