Blog

Alles wat je wil weten over Shopware 6

Wat is Shopware, wanneer is het een betere keuze en wat zijn de voor- en nadelen? Ontdek het in deze longread.

Shopware 6 is het e‑commerce platform uit Duitsland, dat steeds meer voet in Nederland zet. Het pakt de concurrentie aan met Magento, de marktleider in Nederland. Cijfers laten zien dat steeds meer organisaties de overstap maken van Magento 2 naar Shopware 6.

Wij ontwikkelen zowel Magento 2 webshops als Shopware 6 webshops en geven graag onze onafhankelijke mening over Shopware 6. In dit artikel nemen we je mee in alle ins en outs van dit Duitse e‑commerce platform.

Wat is Shopware 6?

Shopware is een e-commerce platform dat in 2000 is ontstaan is door de toen nog zestienjarige Stefan Hamann. Het is van origine Duits en zet nu ook voet op Nederlands territorium. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 40.000 webshops live op het platform, waaronder bekende merken als Aston Martin, Bijou Brigitte en Haribo. Wij ontwikkelen ook voor onze klanten instax en Boerschappen op Shopware 6.

Maar ook de minder bekende merken of grote partijen kunnen bij Shopware terecht. Er zijn drie verschillende edities die uit te breiden zijn met extensies, namelijk: Shopware Community Edition (gratis), Shopware Professional Edition en de Shopware Enterprise Edition. Sinds 2004 zijn de versies van Shopware beschikbaar, die in de loop der jaren uitgebreid of zelfs volledig herzien werden.

In 2019 is de nieuwste versie van het Duitse e-commerce platform uitgebracht: Shopware 6. Deze laatste release biedt gebruikers meer en modernere functionaliteiten, maar ook veel meer gebruiksgemak.

Shopware 6 is gebouwd op betrouwbare en stabiele technieken als Symfony en Vue.js en volledig API-first ontwikkeld. Dit maakt het erg schaalbaar, flexibel en eenvoudig te koppelen met andere systemen of (toekomstige) touchpoints.

Shopware 5 versus Shopware 6

We zetten de verschillen tussen Shopware 5 en Shopware 6 voor je op een rij:

Shopware 5:

  • Maakt gebruik van technieken die bijna 10 jaar geleden populair waren

  • De plugin functionaliteiten zijn relatief simpel

  • De API niet bedoeld om vaak te gebruiken en daardoor ingewikkeld

Shopware 6:

  • Maakt gebruik van frameworks anno nu (Webpack, Vue.js) met support voor onder andere Bootstrap 5 in de toekomst

  • De plugin functionaliteit is geupgrade voor uitgebreidere mogelijkheden

  • Deze versie is API-first gebouwd, waardoor de API eenvoudig te gebruiken is

De grootste takeaway van de verschillen tussen Shopware 6 en zijn voorganger, is dat het simpelweg draait op de nieuwste technieken. Hierdoor zijn webshops gebouwd met de nieuwste versie van Shopware vrijwel altijd sneller, gebruiksvriendelijker en uitgebreider dan webshops gebouwd met de voorganger.

Daarnaast is Shopware 6 veel flexibeler dan shopware 5, mede dankzij de uitgebreide plugin ondersteuning. Ook de koppelingen die zonder plugins gemaakt worden, zijn met Shopware 6 veel makkelijker te realiseren door het gebruik van de API. De API-first opzet maakt daarnaast ook het bouwen van een PWA met Shopware mogelijk, iets wat met Shopware 5 niet ondersteund wordt.

Naast deze technische verschillen, zijn de basisfunctionaliteiten van Shopware bij elke release ook aangevuld. Zo zijn onder andere de marketingtools en B2B-ondersteuning in Shopware 6. De SEO-functionaliteiten zijn bijvoorbeeld sterk verbeterd en de nieuwe B2B Suite bevat krachtige nieuwe automatiseringen.

Mocht je door al deze nieuwe features nog niet overtuigd zijn, houd dan in ieder geval in gedachten dat Shopware 5 dit jaar de laatste update heeft ontvangen. Vanaf eind 2024 zal ondersteuning voor Shopware 5 volledig vervallen, wat tot gevolg heeft dat support vanuit Shopware en plugins niet meer beschikbaar zullen zijn. Nog belangrijker is dat Shopware vanaf dan niets meer doet aan de security van je webshop, waardoor je een gemakkelijk doelwit voor hackers kunt worden.

Shopware 5 Shopware 6
Maakt gebruik van technieken die bijna 10 jaar geleden populair waren Maakt gebruik van frameworks anno nu (Webpack, Vue.js) met support voor onder andere Bootstrap 5 in de toekomst
De plugin functionaliteiten zijn relatief simpel De plugin functionaliteit is geupgrade voor uitgebreidere mogelijkheden
De API niet bedoeld om vaak te gebruiken en daardoor ingewikkeld Deze versie is API-first gebouwd, waardoor de API eenvoudig te gebruiken is

Shopware Community, Professional of Enterprise?

Er zijn drie smaken waar je bij Shopware uit kunt kiezen, we lichten hieronder kort toe wat die verschillen zijn.

Shopware community

De Shopware Community Edition is een officiële, gratis open-source versie. Dit maakt het de ideale manier om bekend te worden met Shopware zonder financiële risico’s, al zul je het wel zelf moeten hosten.

Support voor deze versie komt vanuit de grote online community aan Shopware developers, kenmerkend voor open-source platforms. Zelfs deze gratis versie van Shopware biedt volledige toegang tot de uitgebreide plugin library.

Kleinschalige webshops die gerund worden door ondernemers met veel technische kennis hoeven niet verder te zoeken dan deze editie.

Shopware Professional

De Shopware Professional Edition is een editie waar je voor moet betalen, eenmalig of maandelijks. Daarvoor krijg je terug dat je Shopware in de cloud te hosten is, wat niet bij de Community-editie het geval is. Uiteraard is de optie om zelf te hosten nog steeds aanwezig, wat fijn is als je meer technische controle wil over de performance van je Shopware 6 shop.

Shopware Professional biedt alle functionaliteiten die je ook in de Community Edition vindt, met meer extra opties om je platform nog beter in te richten naar jouw smaak. Zo ontgrendel je met deze edite bijvoorbeeld betere opties voor internationale handel, zoals onbeperkte domeinen en munteenheden, en automatiseringen die niet aanwezig zijn in de gratis editie. Daarnaast krijg je ook support vanuit Shopware zelf.

Er zijn ook meer functionaliteiten zoals meer productconfiguratie-opties, social en omnichannel commerce en meer mogelijkheden voor marketing door meer SEO-tools.

Shopware Professional is een perfecte, betaalbare keuze voor kleine tot middelgrote webshops die zelf hun platform willen beheren. Ook voor e-commerce platforms die door development agencies worden onderhouden kan Professional Edition een prima keuze zijn.

Shopware Enterprise

De Enterprise-editie is de grootste en meest uitgebreide uitvoering van Shopware 6. Met name B2B-organisaties zullen deze uitvoering overwegen, omdat er veel aanvullende B2B-functionaliteiten bij deze editie te ontgrendelen zijn.

De Enterprise Edition geeft je ook de beste Shopware support, je krijgt namelijk je eigen accountmanager toegewezen. Je hebt een verbeterde zoekfunctionaliteit, een hogere performance, verschillende staging omgevingen en mogelijkheden voor ‘guided shopping’, waarbij een persoonlijke online sales consultant je kan helpen bij het vinden van jouw product.

Shopware guided shopping

Foto: Guided Shopping van Shopware

Voor grote internationale spelers en B2B-organisaties is de Enterprise editie waarschijnlijk al snel de beste of enige keuze.

De voordelen van Shopware

Laten we concreet worden: wat zijn nu echt de voordelen van Shopware:

  • Shopware 6 bestaat uit een razendsnel basispakket dat gemakkelijk uit te breiden is met plugins. Veel van deze plugins worden gemaakt door externe agencies of developers, maar er zijn ook officiële plugins gepubliceerd door Shopware zelf.

  • Door de eenvoudige drag & drop functionaliteiten en gestructureerde opbouw kunnen al je teamleden onderdelen van de shop gemakkelijk vinden en aanpassen.

  • Shopware 6 is gebouwd op moderne frameworks, die makkelijker te gebruiken zijn en een betere performance leveren.

  • Er is een editie aanwezig voor ieder type en grootte bedrijf. Zo betaal je nooit te veel voor functionaliteiten die je niet nodig hebt.

  • Uitgebreide Product Information Management (PIM) functionaliteiten zonder koppeling te hoeven leggen met een los PIM-systeem.

  • Ook omnichannel retailers kunnen bij Shopware terecht: de nieuwste versie biedt ondersteuning voor onder andere click & collect en store locator.

  • Als aanvulling op de al aanwezige omnichannel functionaliteiten wordt ook social commerce ondersteund. Zo koppel je gemakkelijk je producten vanuit je backend aan social kanalen zoals Instagram en Facebook.

  • Met SEO-features zoals meta descriptions en alt teksten, en mogelijkheden voor loyaliteitsprogramma's worden ook je marketeers blij van een Shopware CMS.

De nadelen van Shopware

Uiteraard zijn er ook onderdelen van Shopware die minder goed ontvangen worden:

  • Out of the box zijn er beperkte opties voor internationale handel. Zo kost het bijvoorbeeld veel handmatig werk om belastingen per land in te stellen.

  • Shopware 6 webshops zijn snel, maar kunnen een zware last uitoefenen op je server. Daardoor kunnen ondanks de relatief lage prijs, de kosten van je server al snel oplopen. De hoge last kan tevens andere problemen zoals lage performance of crashes veroorzaken. Belangrijk om een sterke, snelle server te hebben dus!

  • In de Community en Professional Edition is de rechten- en rollenstructuur wat gelimiteerd. Dit maakt de backend van deze Shopware pakketten veel minder geschikt om te gebruiken in grote organisaties, magazijnen of fysieke winkels.

  • Opties rondom promoties en aanbiedingen zijn aanwezig, maar voor intensief gebruik zul je toch bij Magento 2 moeten zijn vanwege de meer uitgebreide mogelijkheden.

Shopware 6 versus Magento 2

Veel organisaties vragen zich af wat het verschil tussen Magento 2 en Shopware 6 is. Een logische vraag, omdat de vraag naar Shopware en overstappen van Magento naar Shopware steeds groter wordt.

Wij werken met zowel Magento 2 voor klanten als Brabantia, JohnBeerens.com en VIA VAI en voor instax en Boerschappen op Shopware 6 - en zijn te spreken over beide e-commerce platformen.

Magento is het leading e-commerce platform in Nederland en heeft zich wereldwijd ook gevestigd. Met een grote community aan developers, is het een betrouwbaar platform dat het complete pakket aanbiedt. Het is perfect voor complexe webshops met meerdere websites, koppelingen of organisaties met een internationale focus. Dit maakt het tegelijkertijd ook vrij zwaar en traag om mee te werken.

Shopware 6 is een stuk lichter, mede dankzij de API-first opzet. De backend en frontend zijn makkelijk losgekoppeld en dit houdt werken en ontwikkelen in de admin of backend een stuk overzichtelijker is. Het is vooral opgezet om nieuwe technologieën aan te sluiten of in te spelen op (nieuwe) touchpoints, en dat maakt het best toekomstbestendig.

Omdat Shopware 6 pas in 2019 is ontstaan was het vooral wat gevoeliger voor bugs en is het platform net wat minder robuust dan Magento 2. Het is bovendien wat minder compleet en er zijn minder plugins en modules beschikbaar, evenals oplossingen voor bepaalde bugs.

Nog meer weten over de afweging tussen Shopware en Magento? Lees dan onze volledige blog over dit onderwerp.

Shopware 6 als headless CMS

Headless commerce is een van de moderne technologieën die met Shopware 6 makkelijker te realiseren is dan bij andere platforms. Deze techniek houdt in dat de frontend, hetgeen dat de gebruiker ziet, loskoppelt van de backend, de achterkant van je website. Het resultaat is een flexibel platform.

Shopware 6 is API first gebouwd. Dat wil zeggen dat de basis van je Shopware 6 shop niet in de frontend of backend zit, maar juist bij de laag die daartussen communiceert. Dit is ideaal voor het bouwen van een headless shop, aangezien dit je de mogelijkheid geeft om enkel de backend of frontend in combinatie met de Shopware 6 API te gebruiken. Vind je dus alleen de frontend of alleen de backend van Shopware fijn, dan zit je met headless goed.

Lees meer over een headless CMS.

Progressive Web App (PWA) met Shopware 6

Een andere nieuwe techniek waar Shopware slim op inspeelt is de progressive web app (PWA). Met een PWA bied je de gebruiker een ervaring die lijkt op een traditionele app, zonder dat daar een installatie voor nodig is. Zo is offline producten bekijken hiermee mogelijk en kun je de gebruiker push-notificaties sturen, allemaal functionaliteiten die je met een reguliere webshop niet hebt.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de marktleiders op gebied van PWA’s. Deze samenwerking was mogelijk vanwege de frameworks waarop Shopware 6 draait, waaronder Vue.js en Nuxt.js, en de api-first opbouw van het platform.

Lees meer over Progressive Web Apps (PWA).

Shopware voor B2B Commerce

Hoewel Shopware vaak gezien wordt al een B2C-framework, biedt het ook mogelijkheden voor bedrijven die zich focussen op B2B. Vooral de Enterprise Edition blinkt hierin uit, omdat je met deze versie toegang krijgt tot de Shopware B2B Suite. Waar de Professional editie automatiseringen aanbiedt, heeft de B2B Suite nog meer opties om de business-to-business workflow verder te automatiseren. Je kunt er bijvoorbeeld groot- en herhaalbestellingen mee doen en heb je een meer uitgebreide rechten- en rollenstructuur.

Shopware platform laten ontwikkelen?

Of Shopware 6 de juiste keuze voor jou is, daarvoor raden we je aan om een development bureau in te schakelen die onafhankelijk hierin kan adviseren. Wij werken bijvoorbeeld met zowel Magento 2 als Shopware 6 en kiezen altijd het meest geschikte platform voor onze klanten en de organisatiedoelstellingen op zowel de korte als lange termijn.

We kunnen wel zeggen dat we te spreken zijn over Shopware 6. Waar het een paar jaar geleden enkele steken liet vallen met de volledig nieuwe architectuur, staat daar nu een veel steviger platform.

De community met Shopware developers wordt ook steeds groter. Steeds meer developers van ons zijn nu ook - naast Magento certified - Shopware certified.

Het allergrootste voordeel van Shopware is wat ons betreft wel de API-first opzet. Dit maakt het flexibel, schaalbaar en je kunt voor de functionaliteiten kiezen die je er wel - maar ook die je er niet - in wilt hebben.