Blog

Optimaliseer je checkout met deze tips

In deze blog geven we drie manieren om je checkout te optimaliseren en laten we de geoptimaliseerde checkout van onze klanten zien.

Maar liefst achttien procent van de consumenten voltooit een aankoop niet vanwege een lange of complexe checkout, blijkt uit onderzoek van Baymard. Het uiteindelijke uitvalpercentage ligt zelfs dubbel zo hoog op gemiddeld 30 procent. Eeuwig zonde, vooral als je je bedenkt dat deze mensen wel de intentie hadden en jouw producten zelfs al in hun shopping cart lagen.

Het afrekenproces is een essentieel onderdeel van je webshop en tegelijkertijd ook het meest complexe. Het mooie: er zijn verbeteringen mogelijk zonder die complexiteit te raken. Het doel is bezoekers soepel door je afrekenproces te laten gaan zodat hij of zij eigenlijk niet doorheeft dat het wat moeite kost om gegevens in te vullen en keuzes te maken.

Met dat doel voor ogen hebben we de Magento checkout geoptimaliseerd en dat resulteerde in een meer gebruiksvriendelijke checkout en een hoger conversieratio.

Checkout optimalisaties

Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat bezoekers klanten worden, een vrij groot deel van de online shoppers besluit echter in het aankoopproces om het artikel toch maar niet aan te schaffen. Door te zorgen voor een checkout optimalisatie kun je het rendement van je webshop flink verhogen. Wij hebben het als volgt aangepakt:

1 - Cost v/s value

Uit de funnel-analyse bleek dat de checkout met name op mobiel een hoog uitvalpercentage vertoonde bij een aantal klanten. Veel bezoekers haakten af zodra ze in de checkout aankwamen. Zonde - en tegelijkertijd een mooi startpunt voor optimalisaties.

Na een verdiepende analyse met gebruik van gedragsanalyses, feedback van bezoekers en een check op usability, creëerden we een lijst van verbeterpunten. Deze punten prioriteren we samen met klant en deelden we met onze developers om daarna de technische kaders in beeld te brengen. Op die manier konden we de lijst beter prioriteren, omdat we per verbetering een ‘cost/value’ inschatting konden maken.

Een voorbeeld: de verzendmethodes verplaatsen naar de winkelwagen in plaats van in stap 1 van de checkout. Deze aanpassing zou in Magento erg veel maatwerk vereisen terwijl de winst niet direct inzichtelijk zou zijn. De verhouding tussen cost/value was daarom te klein dus besloten we dit niet op te pakken.

2 - Doelgroep

De doelgroep van onze klanten is niet gelijk, dus wordt daar onderscheid gemaakt tussen de diverse uitwerkingen van deze geoptimaliseerde checkout. De belangrijkste verschillen zitten in de type bezoekers, belang van inloggen en branche. Neem bijvoorbeeld een webshop waarbij de meeste bezoekers met een account afrekenen, dan is de inlog-mogelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid ervan essentieel. Is het een webshop waar veelal ‘guest’-bezoekers bestellen, dan dient de focus te liggen op zo eenvoudig mogelijk, zonder account en registratie, afrekenen liggen. Dit alles hebben we uitgewerkt in wireframes voor de geoptimaliseerde checkout.

3 - Inzoomen op functionaliteiten

De geoptimaliseerde onderdelen van het afrekenproces zijn als volgt op te delen:

Header & Footer

Vaak krijg je als bezoeker in je afrekenproces nog een volwaardige header en footer toegeschoteld. De gehele navigatie, zoekfunctie en alle overige onderdelen staan mooi bovenin je browservenster. Echter is één aspect cruciaal in de checkout: focus.

Door de header en footer te strippen van alle overbodige onderdelen en uitgangen, zorg je voor aanzienlijk minder ruis, dus meer focus op het proces zelf. Voor onze klanten hebben we de footer zelfs speciaal voor het afrekenproces opnieuw ingericht met service-gerelateerde content, zoals het telefoonnummer (en bereikbaarheid) van de klantenservice, maar ook een aantal specifieke USP’s, om ze het laatste duwtje in de rug te geven.

De voortgang

Niets voelt lekkerder dan dat je ziet dat je bijna bij het einddoel bent; je bestelling kan worden ingepakt en komt met het welbekende busje naar je toe. Echter was de voortgang zeer functioneel ingericht:

In de oude situatie:

In de nieuwe situatie:

Vanuit de theorie uit de psychologie, hebben we een voortgangsbalk ontwikkeld die inzicht geeft en stimuleert om de aankoop af te ronden.

Weergave en interactie van verzend- en betaalopties

Naast de eigen gegevens, zijn de verzend- en betaalopties belangrijke onderdelen die je als bezoeker dient te kiezen.

Soms zijn die opties niet gemakkelijk te selecteren, bijvoorbeeld omdat ze te klein zijn op mobiel. Een verbetering is dan het groter maken van de target area. Het aandeel bezoekers dat hier een negatieve ervaring mee heeft wordt kleiner en afrekenen makkelijker.

Ook het tonen wanneer iets geselecteerd is, is belangrijk. Wanneer het verschil met de niet-gekozen optie slechts minimaal is, breng je je bezoeker aan het twijfelen - en dat is nou juist wat je niet wil in het afrekenproces.

Naast interactie is ook de weergave van de opties belangrijk. Door ze gestructureerd weer te geven, krijgt de bezoeker een beter overzicht van de mogelijkheden wat ervoor zorgt dat je bezoeker weet wat de opties zijn en inhouden.

Een andere belangrijk optimalisatie was het toevoegen van eventuele kosten voor zowel verzenden als betalen, zelfs als er geen kosten zijn. Bij PayPal en creditcards worden bijvoorbeeld wel kosten in rekening gebracht en voor andere betaalmethodes juist niet. Hier wil je als bezoeker meteen van op de hoogte worden gebracht zodat je verder in het proces niet een andere betaalmethode moet aanklikken. Weer een onzekerheid minder.

Er zijn nog meer specifieke optimalisaties opgepakt, waardoor het een mooi samenhangend geheel is geworden. Mocht je meer willen weten, neem dan contact met ons op voor de details.

Resultaten en inzichten

Na een intensieve sprint, testen en finetunen zijn de optimalisaties live gezet voor onze klanten LEDdirect en Cavallaro Napoli.

LEDdirect

  • Uitval stap 1 naar 2: +5% op mobiel, +4% op desktop

  • Uitval stap 2 naar afronden: +15% op mobiel, +6% op desktop

  • Conversie: +21% op mobiel, +10% op desktop

Cavallaro Napoli

  • Uitval stap 1 naar 2: +5% op mobiel, geen verandering op desktop

  • Uitval stap 2 naar afronden: geen verandering op mobiel, +6% op desktop

  • Conversie: +4,5% op mobiel, +6% op desktop

Conclusie

Mooie verbeteringen dus voor zowel de checkout van LEDdirect als Cavallaro Napoli! De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken uit deze optimalisaties is dat beide resultaten ook verschillen voor het gebruikte device en de stap in het afrekenproces. Een kopie van een optimalisatie zouden we daarom nooit aanraden: onderzoek altijd de optimalisatie voor een specifieke webshop of klant in een bepaalde fase van de klantreis - alleen dan kun je echt het verschil maken. Gemiddeld haakt maar liefst achttien procent af in de checkout, hoe staat het met jouw uitvalpercentage?